Sol eller luft/vattenpump

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Sol eller luft/vattenpump

Inlägg av Zwentomen »

Antag att jag för att underlätta mitt och mina anhörigas liv under sommaren fundera på sol eller luft/vattenpump. Vilket lönar det sig att välja och hur stor nytta har man av en lv pump en normalvinter när det är -20 5ggr?

Pengarna som jag skramlat ihop finns nästan på kontot men jag har inte ännu bestämt mig....

var tidigare mera in på sol men men
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag tror att det fortfarande är svårt att (ekonomiskt) räkna hem en solvärmeanläggning. Jag skulle satsa på Luft/luftvärmepump om planlösningen tillåter för att förbättra inomhusklimatet på sommaren.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "normalvinter och -20 5ggr". Men en solvärmeanläggning ger inte speciellt mycket på vintern den heller.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

En luft/luftvärmepump har ju sitt pris på oftast ganska höga summor och svår att påverka.

En solfångaranläggning kan man ju påverka priset på ganska mycket.

Man kan köpa en komplett anläggning monterad och klar.
Eller köpa och montera själv.
Eller köpa en byggsats och montera ihop och montera själv.
Och ett sista alternativ är att bygga nästan alltihopa själv...

Där har du en prisbild som varierar ganska kraftigt.

Sedan beror det ju på var man bor, vilken breddgrad, om man har en solsida att montera dom på etc...


Men om det "bara" handlar om att underlätta under sommaren så låter väl solvärme lockande??
Finns det någon kompletterande värmekälla nu?
Finns det acc-tankar? (som man måste ha till solpaneler)


Luftvärmepump har jag själv erfarenhet av att dom (i mitt fall) har dålig värmeutbyte under +5 och obefintligt vid temp lägre än -5 grader.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag har alla möjligheter med min befintliga anläggning. Som framgår ur min profil så finns redan nu vedpanna (som huvudsalkiga värmekälla) De gånger jag är borta i arbetsresor sätter jag på pelletsen om den stannar hoppar en 9 kW elpatron in och gör jobbet.

Jag har inte för avsikt att sätta in någon luftvärmepump. Utan i det här fallet är jag mera inne på det att om det lönar sig bättre med en luftvattenpumop dockad mot mina nuvarande tankar jämfört med sol....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skippa solfångarna o köpa luft/vatten VP, Du kommer spara bra mycket mer med en sån mot solfångare.. :wink:
Den ska du inte koppla in så den går mot acktanken utan koppla in den på radiatorreturen innan shunten istället o sen med växelventil så att tanken endast laddas för vv behovet, Då kan du köra pellets som tillskott dom få dagar det är rtiktigt kallt o vp inte klarar att värma genom att shunten öppnar o spetsar med värme från acktanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Brännaren skall bort...

på tok för dyr hobby.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Eftersom jag har är man väl lite partisk.

Jag är i alla fall nöjd med att kunna köra halvårsvis på bara solpanel till huset. Det känns skönt och sköter sig själv. Det gör ju en bra pump också som är rätt installerad.

Enklaste anläggningen, luft/vatten

Om du har paneler kan du väl spara kanske 6000:- + någonting om året i förhållande till att pumpen ska gå sommarhalvåret.

Så där ligger väl skillnaden.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ok:

6000 är pengar
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders S skrev:Eftersom jag har är man väl lite partisk.

Jag är i alla fall nöjd med att kunna köra halvårsvis på bara solpanel till huset. Det känns skönt och sköter sig själv. Det gör ju en bra pump också som är rätt installerad.

Enklaste anläggningen, luft/vatten

Om du har paneler kan du väl spara kanske 6000:- + någonting om året i förhållande till att pumpen ska gå sommarhalvåret.

Så där ligger väl skillnaden.
glöm din dröm att du sparar 6000:- med solfångar jämfört med luft/vatten pump för vv, Jo om man har en vv förbrukning på 18000 kWh över 6 sopmmarmånaderna stämmer det ju förstås men då behövs jävulska solfångare oxå..

För vv o värme går det 4000 kWh hos oss från 15/4-15/10 vilket skulle göra max 1300 kWh med en luft/vatten vp men troligen mindre eftersom cop blir bra på sommaren, För värmen som behövs vår/höst har man ocå ruskigt bra cop för då det behövs låga temperaturer till radiatorerna o hyfsat varmt ute..

Vid 7/50° har nibe ett cop på 3,1 o vid 15/50 3,5 så från 1000 kWh får man ut vv motsvarande 3100 kWh vid +7° ute o vv motsvarnade 3500 kWh vid +15° ute..
vv förbrukningen under 6 månader ligger mellan 1500-3000 kWh i villa, Förbrukar man vv för 6000 kWh/år har man hög vv förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Skaffade bergvärme i mitten av april i år. Från den 15 april till den 15 september hade den förbrukat åt 950 kw/h.

Förstår verkligen inte hur man ska lyckas göra åt med 6000 :- på sommarhalvåret..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Om året.

5837 :- blev det för mig om jag räknar. Så jag vet inte om jag gissade så mycket fel?.

Så panelerna är betalda på 4-5 år ung.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Beror ju lite på vad man har för behov också. Jag själv kan använda varenda droppe varmvatten. Jag har på ett år fått in 6140,1kWh(22 sep 08 till 22 sept 09), det mesta kom in under Apr-Sept (ca 5000). Under Apr,Maj,Juni & nu den senaste veckan går en hel del till att värma huset. I Juli & Augusti har jag givetvis ett överflöd av varmvatten men det tycker vi som badar i poolen är ganska bra. 8) Men i ärlighetens namn så räcker inte ens det överflöd man får till att värma poolen så det behövs ännu mer för att hålla 27° i 70m³ poolvatten.
Så överflödet på solpaneler är för litet om behovet finns där. Därmed sagt att man kan använda alla kWh en solanläggning producerar och därmed få tillbaka sina pengar inom rimlig tid om behovet finns.
Det svåra är att bestämma hur mycket man kan "slösa" på poolen och hur mycket skall jag buffra för vv, men man lär sig med tiden.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Som ni ser på stingrays förbrukning så märker man omg att solfångare inte hör hemma om man har vp om man ser till lönsamhet, Man ska nog ha för mycket pengar o va lite halv knäpp då.. :roll:

Även om man ser till Woddas siffror så är det 6140 kWh/år o då har han pool som värms, En luft/vatten vp hade det gått mindre än 2000 kWh/år för att täcka upp vad solfångarna gett..

Så några 6000:-/år är omöjligt att spara in med solfångare om man har vp, Ser man till stingray så skulle han inte spara 1000:-/år med solfångare så då tar det 35-40 år att spara in dom o då är de väl dax för byte.. :roll:

Det är möjligt att man får räkna på lite minskat slitage på t.ex bergvp om den får vila på sommaren o man har pool men en luft/vatten slits ju minst då det är varmt o mest då det är kallt men då ger inte solen nått..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Alltså att dömma av svaren är resultatet detta:

Köp en vp

skit i panelerna

kärnkraften byggs ändå ut i Finland så strömmen lär inte bli allt för dyr för mig

Men ändå tycker jag att det skulle kännas mera "rätt" att satsa på paneler. Ingångskostnaderan är de samma "ungefär" i alla fall. Driftskostnaderna är lägre med panelerna de dagar som solen skiner eller?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja köp vp

Om ingångskostnaden är lika kommer du spara flera gånger om med vp jämfört med solfångare, För det är just bara dom soliga dagarna du har nytta av solfångarna medans vp ger alla dagar utom då det är kallare än -25° o sen ger solfångarna mest då det behövs minst energi..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar