Sol eller luft/vattenpump

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

hur mycket

Inlägg av Hille »

idag på morgonen var min tank 28 grader i botten nu har solen värmt 2/3 dvs 500 liter till 56 grader hur mycket energi är det
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu var det ett tag sen jag räknade på sånt men jag lär bli rättad om jag har fel
:wink:

16,24kWh
500*28*1,16=16240Wh

Gårdagens gissning om 30kWh idag slog väl in, 30,5kWh vart dagens skörd. 8)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

min energimätere visar 21.29 kwh men det har gått åt en del värme under dagen det har laddat in mellan 9.15-14.45 ålltså 5.5 timmar verkar det normalt eller ?
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

André skrev:
Anders S skrev:Allvarligt. Vem har kopplat in grejerna Andre?.


Köper du en bil och kommer på att den drar bränsle efteråt ?. Och då kräver du bilförsäljaren på bränsle sedan. :D


Din kompis och du kanske skulle ta och lära er lite om matematik och fysik.



Sfinxen, vilket jag inte köpt mina grejer av har väl föreslagit mycket bra grejer att kolla.

Jag föreslår två till.

Att tanken behöver kollas. Här kan problemet ligga.

Att växlingen in i tanken från solslingan behöver kollas.

Samt hur mycket glykol har han i slingan?. Och mycket kan kollas med en enkel termometer.

1,5 (är väl mer på den panelen) X 8 = 12kW. Säg då 13-15 en bra dag .

Det behövs ju runt 23-25kW till att höja tanken 40 grader. - förluster - uttag samtidigt.






Jag har tagit ner 13000 kWh nu på 20 månader. Om vi splittrar det i snitt så blir det på ett år 7800 kWh, och då jagar jag mot höga temperaturer i tankarna. Så det går att få ut mer med lägre driftstemp och plattinladdning (har slinga). Jag har VSV läge på panelerna så jag loosar ca 2 timmar sol ung. på morgonen (försenad start). Och panelerna sitter väl i 50-55 graders lutning. Lite träd hos grannen som skuggar ibland mm.



Har gjort mycket. Men det finns mer att göra för att få det ännu effektivare.

Här är lite bilder från mitt.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=16888.0




Ta bilder på växlare, tank paneler mm o lägg ut, så kanske vi kan hjälpa honom att lösa det.


Men det enklaste o bästa är väl att han ringer Sfinxen.
Han har kopplat in grejerna själv o är riktigt vass melkaniker/tillverkar så hans kunskaper kan jag nog garantera är bra mycket bättre än de flesta här på forumet, Har byggt pelletsbrännare o flis anläggningen själv som fungerar perfekt..

Vor konstigt om hans aquawarm kulvert vore så kass, då kan jag tänka mej hur dålig verkningsgrad/stora förluster fjärrvärmebolagen har för det är samma kulvert som bla Umeåenergi kör med..

När det gäller komentare av varianten köpa bil o bli besviken för att den drar bränsle visar bara att du är en idolt som ej är trovärdig..

Hur jävulskt hög förbrukning hade du innan dina solfångare kom upp på taket med sånt utbyte, Jag skulle bara behöva 3 ton pellet/år om man fick det utbytet= minskning av köpt energi med 60% :lol:

Han har då inkopplingen som Sfinex sa han skulle göra, Men åter igen så är det åt h-vete om de inte ska gå köra med en "vanlig sketen borö tank" pga att den har för stora förluster alt saknar solslinga.. Då kan gärna dom som säljer solfångare säga vilka tankar som går använda o samtidigt så vet jag vad min tank har i förluster som är exakt samma som han har o då vet jag oxå att det ger inte mycket från solfångarna..
Ska man måsta köoa en ny riktigt vass tank oxå för att få till solfångarna så har man inte en anläggning inkopplad under 40000:- som ger 2-3000 kWh/år för hur man än vrider o vänder på de så går det inte mer än ca 4-6000kWh under dom sex sommarmånaderna då man kan säga att solfångarna ger nått..

Konstigt att det säljs begagnade solfångar anläggningar då dom ger sån fantastisk besparing :roll:

:D


Ja det var ju också ett svar.

Vet inte vad förbrukningen innan kontra solfångarnas inladdning riktigt hänger ihop. kWh-räknaren sitter ju för energimätning på solslingan, så fångarna ger ju det dom ger.


Jag kapade energiförbrukningen i el till knappt 1/4 ung. på totala kWh, från 33000 till 9000kWh efter anläggningsbyte och systemgenomgång. Alltså en minskning med så där 72%.


Idiot eller inte, tja. Jag har i alla fall varit mejeritekniker i 17-18 år. Mestadels med medieflöden och teknikbiten, sen om jag kan nåt det ska väl inte jag bedöma.


Allt går att vända som man vill.


Matematik och fysik.



Annars så blir det politik.


Men be kompisen skriva in här och ta bilder på anläggningen.

Det är ju bara att räkna angiven kWh på panelen i timmen x timmar = så många kWh det blir. Sen om det inte stämmer i verkligheten så är det ju antingen fel på solfångaren, eller i medieanläggningen.


Sen vad det gäller försäljning av beg. solfångare så kan jag inte svara på det. Men jag vet att jag har i dags dato knappt sett en solfångaranläggning, som är bra inkopplad av okompetent folk.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Som vanligt när man frågar om dom fantastiska siffrorna folk har så "VET" man inte riktigt då man gjort en massa andra saker samtidgt :roll:

I ditt fall Anders kan jag garantera att den stora besparingen är vp o inte solfångarna, Som sagt energi kan ju inte försvinna o om man har så hög förbrukning som du har när solfångarna ger nått så bör huset ha legat bra mycket högre än några 33000 kWh/år..

Jag har inget optimalt hus men ligger på en förbrukning av 5 ton pellets vara 4 ton går under tiden 15/10-15/4, Elförbrukningen är under 4000..
Så med 125 mm isolering går det 20% av årsbehovet under dom 6 sommarmånaderna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

:D

Kan ha varit högre förbrukning på elen innan än 33, kanske 35 kommer ej ihåg exakt, men det förbättrar ju bara resultatet i sånt fall. Det är i alla fall en av de sista årsiffrona jag minns.


Men du kan inte bortse från vad kWh mätaren ger in från solpanelerna. Den mäter ju vad som strömmar ner från taket, ingen annan energi som tillförs. PT givarna sitter precis vid in solslinga i tank och ut solslinga i tank, därifrån kalkylerar den ut kWh på flödet över tempdifferensen. så det är så verkliga siffror det kan bli. Inget annat. Och det blir ju vad det blir eller?. Vart ska det ta vägen annars menar du?.



Mitt hus är byggt 67 inte tilläggsisolerat. Öppningsbara bubbelfönster original.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hille skrev:min energimätere visar 21.29 kwh men det har gått åt en del värme under dagen det har laddat in mellan 9.15-14.45 ålltså 5.5 timmar verkar det normalt eller ?
Inte alls omöjligt
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Har en kund som köpte ett hus/gård med en förbrukning om 66.000 kWh i direktverkande el.
Han satte in vattenburen värme, vedpanna, 3 kubik acctank 4 solfångare och gör nu av med 6 000 kWh el samt eldare inte i stort sett inte under 7-8 månader.
Skulle 20% av årsförbrukningen vara under sommaren sparar hans solfångare 12000 kWh. 20% av 60.000.

Gården finns i Hälsingland.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

suboptimal anläggning

Inlägg av sjönära »

hej!
jag har 60 rör i 55-60 gr vinkel på tak rakt i sydost och 60 rör på vägg rakt i sydväst. Bakom sydvästväggen står en 750 liters tank och en pumpenhet som styr båda kretsarna. Solkulvertslangar är 16 mm.
Solfångarvätskan cirkulerar från taket ner till väggen även när sydvästfångarna inte laddar, mao på förmiddagen. Mitt på dagen laddar både tak o vägg men på eftermiddagen bara sydvästfångarna men vad som då händer är att vätskan går från väggfångarn upp på taket och kyls ner. Energimätaren visar att solen laddat ner 1643 kwh till tanken sedan 8 april dvs på exakt 6 mdr, samma tid har den kylt 61 kwh (bara på eftermiddagarna såvitt jag vet). Årsproduktion skattar jag till max drygt 2000 kwh (20/4 stod mätaren på 20 kwh). Sfinx har levererat grejerna och det har varit mkt bra support från honom på grejer som visserligen fungerar men jag tror solen skulle kunna ta ner mer energi till tanken än vad som skett. Har diskuterat detta med Stig / Sfinx tidigare och han har föreslagit fel på tempgivare i samråd med rörmokarna som installerade (och de verkar gjort ett bra jobb - har installerat solfångare sedan 60-talet faktiskt). Men jag har varit uppe på taket och lagt på mer kopparpasta utan att detta hjälpt. Givaren på taket visar för stor diff jfrt givaren intill tank dvs värmemätare.
8/10 laddade solen 13 kwh och 9/10 12 kwh. Jämför med siffror härovan så ser ni - vi hade mkt sol de dagarna.
Tanken är dockad mot VP Comfort Zone 65.
Kan tillägga att jag fått mkt bra pris och råd av sfinx. Men payoff tiden - om man räknar in tank + installationskostnad är ändå ganska lång vilket jag visserligen visste - dock är ju solens väntade produktion ungefär 60% av vad jag kalkylerat. Hade hoppats på 3500 kwh medan det troligen hamnar på 2000.

Nån som har ide om åtgärd?
Jag har inställning så att solen börjar ladda vid 8 graders diff och sluta vid 4.
Senast redigerad av sjönära den sön 11 okt, 2009 12:02, redigerad totalt 2 gång.
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Har du ett styrsystem som fixar 2 solfångare så kan lösningen vara att dela upp på separata kretsar med var sin cirkpump. Det blir lite dyrt men överlägset bäst. Annars kan man fixa med tidsstyrda magnetventiler som kopplar ur den solfångare som ligger i skugga, men även där behöver du några extra meter rör. Ventilerna bör ligga så kallt som möjligt. Det går att lägga en tidsstyrd växelventil, men då bommar du en massa energi mitt på dagen när båda solfångarna jobbar..

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

två pumpar

Inlägg av sjönära »

hej perpetuum å tack för dina synp!

magnetventil låter som en åtgärd som kanske inte kostar så mkt?
jag får fråga vvs-killarna.
Annars har du rätt i att en extrapump troligen kostar en del - men hur mkt?
inte kan det väl handla om ett styrpaket extra för 5-6 tkr i hårdvara?
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: suboptimal anläggning

Inlägg av Anders S »

sjönära skrev:hej!
jag har 60 rör i 55-60 gr vinkel på tak rakt i sydost och 60 rör på vägg rakt i sydväst. Bakom sydvästväggen står en 750 liters tank och en pumpenhet som styr båda kretsarna. Solkulvertslangar är 16 mm.
Solfångarvätskan cirkulerar från taket ner till väggen även när sydvästfångarna inte laddar, mao på förmiddagen. Mitt på dagen laddar både tak o vägg men på eftermiddagen bara sydvästfångarna men vad som då händer är att vätskan går från väggfångarn upp på taket och kyls ner. Energimätaren visar att solen laddat ner 1643 kwh till tanken sedan 8 april dvs på exakt 6 mdr, samma tid har den kylt 61 kwh (bara på eftermiddagarna såvitt jag vet). Årsproduktion skattar jag till max drygt 2000 kwh (20/4 stod mätaren på 20 kwh). Sfinx har levererat grejerna och det har varit mkt bra support från honom på grejer som visserligen fungerar men jag tror solen skulle kunna ta ner mer energi till tanken än vad som skett. Har diskuterat detta med Stig / Sfinx tidigare och han har föreslagit fel på tempgivare i samråd med rörmokarna som installerade (och de verkar gjort ett bra jobb - har installerat solfångare sedan 60-talet faktiskt). Men jag har varit uppe på taket och lagt på mer kopparpasta utan att detta hjälpt. Givaren på taket visar för stor diff jfrt givaren intill tank dvs värmemätare.
8/10 laddade solen 13 kwh och 9/10 12 kwh. Jämför med siffror härovan så ser ni - vi hade mkt sol de dagarna.
Tanken är dockad mot VP Comfort Zone 65.
Kan tillägga att jag fått mkt bra pris och råd av sfinx. Men payoff tiden - om man räknar in tank + installationskostnad är ändå ganska lång vilket jag visserligen visste - dock är ju solens väntade produktion ungefär 60% av vad jag kalkylerat. Hade hoppats på 3500 kwh medan det troligen hamnar på 2000.

Nån som har ide om åtgärd?
Jag har inställning så att solen börjar ladda vid 8 graders diff och sluta vid 4.

Kan vara samma problem som jag hade med min anläggning. Om det nu inte är fel på givaren/givarna. Motståndet i kabel givare måste varit fel. Fick en 4 graders felmarginal på takgivaren och tankgivaren. Åtgärdades genom paralellkoppling av motstånd på PT givarens kabel. I mitt fall hade jag förlängt kablarna.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

tack Anders!

Men vad står PT för? Panel Tak?
Vilka kablar hade du förlängt? Och menar du med kabel det som sfinx kallar flexrör?
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

@Sjönära
Hur stor del av dagen är bägge belysta? Och hur stor del av dagen belyses resp fångare?
Om bägge varit belysta hela dagen hade ditt max intag antagligen legat på 4000kWh. Om du nu har någon fångare som kan ta in 10 timmars sol är det inte bättre att flytta fångarna dit?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

sjönära skrev:tack Anders!

Men vad står PT för? Panel Tak?
Vilka kablar hade du förlängt? Och menar du med kabel det som sfinx kallar flexrör?
Man brukar kalla givarna med ett visst motståndspann, som skickas med i solkretssatserna för PT 1000. Alltså en beteckning på själva givaren.


Givarkablarna nådde inte mellan platsen de skulle sättas på och OP soldatorpanelen, därför fick jag förlänga kablarna till givarna med typ dubbel 0,75 ledning.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar