Sol eller luft/vattenpump

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Första dagen

Inlägg av Hille »

Monterade mina solfångare i helgen idag var första dagen med sol laddade in 25 kwh på 8 tim med 90 rör har bara ett problem kan bara få upp flödet till 6liter i minuten har ca 10 meter upp till solfångarna tror pumpen är för liten
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Första dagen

Inlägg av Anders S »

Kan nog vara så. Kolla först så du inte har lite luftbubblor kvar i systemet som står någon stans.

Eller någon ventil/backventil, krök, smalt rör som stryper.

Annars så är det nog höjden. Jag har bytt min 6m till 8m och fick bättre flöde, men pumpen var större i W också som jag bytte till.

Edit: Direktciteringar tas bort.... Roli/moderator
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Zwentomen skrev:var kollar jag upp såna saker som log lat och öö eller vade det var?
Har du tillgång till en GPS så får du kordinaterna där på displayen. Leta sen på nätet efter läge på klotet och antal soltimmar i ditt område/region.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

6 liter/minut, så högt flöde har inte jag.... Får "bara" upp det till 5-5,5 l/min som snabbast. Flödet brukar öka med temperaturen, vet inte om det har med min solfångarvätska att göra. Den innehåller inte glykol utan har glyserol som bas. Vätskan blir geléartad vid minusgrader men expanderar inte.

Min c-pump är på 110W vilket är max vad solfångarstyrningen orkar driva enligt dess spec.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det skiljer inte mycket i solinstrålning per år på olika platser. Längre norrut har man fler timmar på sommaren och färre på vintern, när det ändå inte ger mycket att tala om. Om det är helmörkt hela dagen eller lite dis mellan 9 och 15 kvittar.

Jag anser fortfarande att den största finessen med solfångare har den som också är ortodox vedeldare. Inget hädande med elpatroner, så ger solfångarna ännu billigare energi på sommaren än vad gratisveden ger, och detta med lika lite arbete som den där rackarns elpatronen medför.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

apersson850 skrev:Det skiljer inte mycket i solinstrålning per år på olika platser. Längre norrut har man fler timmar på sommaren och färre på vintern, när det ändå inte ger mycket att tala om. Om det är helmörkt hela dagen eller lite dis mellan 9 och 15 kvittar.
Kan inte hålla med där.
Det är stor skillnad mellan kustklimat och inlands klimat vad gäller molnighet. Extremt ofta sitter vi och tittar på molnigheten som tornar upp som en vägg inåt land, i princip sker detta varje dag från Maj till September. Endast när större regnområden drar förbi drabbas vi av moln.
Som exempel så har vi haft 20-25 dagar med dålig solinstrålning sedan första maj i år resten av dagarna har i princip gett fullt. Detta kunde omöjligt ha skett om man bott några mil inåt landet sett från där jag bor.
Nu bor jag inte på nån ö eller så men väldigt nära kusten.
Sen är det väl så att inlandsklimat ger lite mer klart väder under vintern och därmed fler soltimmar där men som sagt då är det ju inte så många soltimmar ändå. Skit o pannkaka blir det väl om man bor på gränsen mellan dessa klimat och råkar ut för det dåliga hela året :cry:
Finns det möjligtvis en karta som visar soltimmar per säsong?
På bifogad karta kan man se att skillnaden emellan fjäll området och kusten är nästan 100% från 1100 -2200 timmar.
http://www.smhi.se/content/1/c6/03/37/5 ... ov2004.pdf
Jämför man sotenasrör.se med denna ser man att det varierar från år till år men att kusten alltid har fler soltimmar än inlandet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Vi bor turligt nog i ett område med >1800 soltimmar per år (Hammarö söder om Karlstad; ö i Vänern). Påfallande ofta är det så att molnigheten minskar när man närmar sig öppet vatten, stora sjöar eller hav. Vi märker det ofta eftersom vi har släkt på annat håll i Värmland. Vi har lite bättre väder helt enkelt. Mer sol och mildare klimat.

Men det är inte därför det heter "Sola i Karlstad". Det var en servitris/prostituerad som hette så.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders S skrev:
Jag vet att vi diskuterat din kamrats anläggning tidigare. Det problemet trodde jag var löst. Det måste ju varit något fel på den. Eller underdimmensionerat, eller så ligger han på något ställe som har mycket mulet väder/ fel väderstreck.

Vad det gäller gratis ved är det bara bekvämligheten man kan sätta pris på där. Ekonomiskt är det väl inte försvarbart på något sätt.

Eftersom jag har kWh räknare kopplad exakt vid in och utgången på solslingan i tanken + kalibrerad enligt konstens alla regler och av Tyskt märke, så tror jag inte jag har många procent glädjemätare där. Då hade det nog märkts på högre användande av värmepumpen. Elpatronen har jag aldrig haft i drift mer än för kontroll av funktion.

Här badas det och duschas varje dag med två tonårsdöttrar + fru som leker delfin. Samt att tvättmaskin/diskmaskin går nästa dagligen, ibland två tre gånger. Så nog går det åt varmvatten alltid. Sen är det väl så att hade man inte haft det billigt, hade man väl sett till att dra ner mer på användandet av varmvattnet.

Jag har 1,5kWh paneler. Säg att de levererar 1,2-1,3 i verkligheten x soltimmar på din plats i Sverige x antalet.

Läser av mätaren nu. Och på 20 månader har jag kört in 11730kWh från taket. Då skulle det gå at jaga in mer om jag inte laddar mot temp över 55 grader i tank.
Jodå det har diskuterats tidigare den anläggningen men de har inte blivit ett dugg bättre av nya rör så han gav upp hoppet om att solen ska klara tappvarmvatten utan elpatron, För nu har det gått 3 sommrar utan att tanken på 500 l har klarat att bli varmare än 70° trotts flera dagar sol o inget uttag..
Han bor ca 1 mil från havet så det är jämförbart med Umeås soltimmar/år o solfångarna är lutade 55° för att ge max på sommaren då fliseldning med underhållsglöd inte funkar, Solen står rakt mot panelerna kl 13:30 sommartid så just mycket bättre läge går ju inte ha tycker man..

Jo visst är det så med gratis ved men nu har jag slut på veden jag fick från tomten så nu blir det elpatron ca 8 mån/år efter jag gått in i vindkraftskooperativ, Men jag har ju kört några år med pellets tidigare o det går som sagt 1 ton från 15/4-15/10 med diskmaskin på vv.. Det gör ca 4000 kWh som bäst antar jag o värme klarar jag mej utan i max 50-60 dar/sommar med sämsta sommaren endast 27 dygn utan att shunten tvingats öppna.. Så det krävs betydligt mer för att överbevisa mej om solfångarnas fina prestanda, Enligt vad som skrivits så skulle jag spara 1 ton pellets/år ca men då gäller det att dom verkligen ger 4-6000 kWh/år oxå för att solen måste ge full teckning under 6 månader för att det ska vara möjligt vilket jag anser är helt omöjligt med 60 rör o en 500 l tank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Lägg gärna upp bilder på grejorna, speciellt på hur rörisoleringen är utförd.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

André skrev:
Anders S skrev:
Jag vet att vi diskuterat din kamrats anläggning tidigare. Det problemet trodde jag var löst. Det måste ju varit något fel på den. Eller underdimmensionerat, eller så ligger han på något ställe som har mycket mulet väder/ fel väderstreck.

Vad det gäller gratis ved är det bara bekvämligheten man kan sätta pris på där. Ekonomiskt är det väl inte försvarbart på något sätt.

Eftersom jag har kWh räknare kopplad exakt vid in och utgången på solslingan i tanken + kalibrerad enligt konstens alla regler och av Tyskt märke, så tror jag inte jag har många procent glädjemätare där. Då hade det nog märkts på högre användande av värmepumpen. Elpatronen har jag aldrig haft i drift mer än för kontroll av funktion.

Här badas det och duschas varje dag med två tonårsdöttrar + fru som leker delfin. Samt att tvättmaskin/diskmaskin går nästa dagligen, ibland två tre gånger. Så nog går det åt varmvatten alltid. Sen är det väl så att hade man inte haft det billigt, hade man väl sett till att dra ner mer på användandet av varmvattnet.

Jag har 1,5kWh paneler. Säg att de levererar 1,2-1,3 i verkligheten x soltimmar på din plats i Sverige x antalet.

Läser av mätaren nu. Och på 20 månader har jag kört in 11730kWh från taket. Då skulle det gå at jaga in mer om jag inte laddar mot temp över 55 grader i tank.
Jodå det har diskuterats tidigare den anläggningen men de har inte blivit ett dugg bättre av nya rör så han gav upp hoppet om att solen ska klara tappvarmvatten utan elpatron, För nu har det gått 3 sommrar utan att tanken på 500 l har klarat att bli varmare än 70° trotts flera dagar sol o inget uttag..
Han bor ca 1 mil från havet så det är jämförbart med Umeås soltimmar/år o solfångarna är lutade 55° för att ge max på sommaren då fliseldning med underhållsglöd inte funkar, Solen står rakt mot panelerna kl 13:30 sommartid så just mycket bättre läge går ju inte ha tycker man..

Jo visst är det så med gratis ved men nu har jag slut på veden jag fick från tomten så nu blir det elpatron ca 8 mån/år efter jag gått in i vindkraftskooperativ, Men jag har ju kört några år med pellets tidigare o det går som sagt 1 ton från 15/4-15/10 med diskmaskin på vv.. Det gör ca 4000 kWh som bäst antar jag o värme klarar jag mej utan i max 50-60 dar/sommar med sämsta sommaren endast 27 dygn utan att shunten tvingats öppna.. Så det krävs betydligt mer för att överbevisa mej om solfångarnas fina prestanda, Enligt vad som skrivits så skulle jag spara 1 ton pellets/år ca men då gäller det att dom verkligen ger 4-6000 kWh/år oxå för att solen måste ge full teckning under 6 månader för att det ska vara möjligt vilket jag anser är helt omöjligt med 60 rör o en 500 l tank..

Skulle vilja veta vad det är för typ av 500 liters tank han har. Om det är med inbyggd varmvattenberedare, samt hur han växlar in solfångarslingan i tanken. Genom slinga eller platt?. O isolerning.


Undrar om det kan vara något där som spökar. Samt hur många rör och hur mycket de tar ur tanken i förbrukning, samt om någon annan tank är kopplad på denna tank eller kulvert et.c..
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Han har 60 rör från Sfinx som han fick rören utbytta samt att det va dit en kille/säljare som var dit o monterade dom nya rören så den killen strök på pastan, Alla rör kollades då upp innan montering så att dom funkade vilket inte var fallet med dom första där några inte blev varma men nu valdes det bland 130 rör o dom bästa tog han..
Han har ett separat pannrum i fd byggbarack med 7 meter aquawarm kopparflex kulvert 2X22 mm o det sitter plattvärmeväxlare i pannrummet innan kulverten o rören från taket är ju väldigt korta (3-5 m) upp till panelerna o han fick beröm för bra isolerade rör av killen som va dit..

Tanken är en 500 l med 120 l förrådsberedare som står inne i huset, Dom dagar tempen kommit till 70° har inget uttag skett ur tanken o huset har golvvärme så självcirkulation är uteslutet o shunten stängd.. Rören är helt kalla..

När jag va dit i sommras så frågade jag hur det funkar nu o fick svaret " nja med 120 rör så kanske tanken kommer till 90°" vilket han trodde innan köp då man gick på vad folk skrev här som nästan dömde ut en genom att 60 rör till en 500 l tank va för mycket så det skulle gå i kok :lol: :lol:
Ska det gå i kok behövs det nog 150-180 rör typ men då blir det inte billigt för att få vv..
Han testade köra comfort värme på golven i wc/badrum på totalt ca 13-15 m2 men då kom tanken aldrig upp i 30° ens, Körde ut 24° på golvslingan..

Nu kommer jag inte ihåg namnet på en forum kille från Umeå som kör 90 Sfinxrör mot 750 l tank som har solslinga/dubbla vv slingor o 90 mm pur isolering o jag tror han fått liknande temp, Max 70° så 60 rör går då fint att köra mot 250-300 l beredare av de jag sett o hört..
skulle man köra 60 rör mot en pool så värms vattnet garanterat mer av 6-7 pers som badar än vad rören ger :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Låter ju helt otroligt konstigt.

Mina 8 kvadrat plana har redan skickat upp min 300 liters sol-VVB i 77 grader. Och det är nu, kl 16:15 den 5:e oktober, när det är 2 timmars drift kvar. Solfångaren startade på kall tank i morse.

Något fel är det på din kompis anläggning, helt klart.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Men frågan återstår vari ligger felet eller ljuger alla ni andra här på forumet?

Inte skrämmas med en som hoppas på lite solvärme...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Tycker du själv inte det är lite underligt Andre?

Att reklamera kompisens anläggning via ett forum UTAN att kunden ens själv påtalar och beskriver fel i en reklamation. Kan göras på telefon.

Det blir liksom lite svårt att bemöta dina påståenden eftersom du inte är part i målet. Det är inte alls säkert att det är fel på utrustningen och vill du köra detta via ett forum kan det hända att du sätter din kompis i en dum sits.
Tänk nu om anläggningen är felaktigt monterad eller som en annan kund gjorde glömde av att man värmde ett garagegolv på 40-50 kvm också.
Tycker du jag skall basunera ut sådant?
Tycker du jag skall bemöta det i ett forum?
Kommer du vara kompis med han i fortsättningen också i så fall?

Be att han ringer mig så löser vi det här precis som vi löst ALLA andra ställen där det varit frågetecken. En handfull av över 1000 anläggningar.

Och om din kompis vill lägger jag gärna ut informationen om vari felet består. Men det är en sak mellan köpare och säljare.
Skriv svar