Vindkrafts kooperativ

Här diskuteras allt kring vindkraft
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Vindkrafts kooperativ

Inlägg av André »

Kanske det vore nått att köpa in sej i.. :roll:
Det ska bli en vindkraftspark ca 2 mil från mej http://www.granberget.se/

Morsan sa att hennes kusin va med i en vindkraftsförening sen -98 o dom har betalt 10 öre/kWh sen starten.. Insattsen va -98 3700:-/1000 kWh o dom köpte in sej för 100000:- för att täcka hela energibehovet på 27000 kWh/år.. Dom betalar bara 2700:-/år för värme o hushållselen vilket måste vara den billigaste drifts kostnaden man kan få.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

nja.. helt klart.. gäller bara att föreningen inte går om kull.. då kan det bli en dyr investering..

Men jag gillar konseptet helt klart..

då kan man ju i stort sätt lägga ner pellets användandet.. Elen blir ju billigare... :?

la märke till att i deras exempel så var el priset på elkraftverket 0,24kr KWh =0,55 öre Kwh med alla skatter & shit.. motsvarande för el är nästan 1 krona..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då alla andelar är sålda så är ju vindkraftverket betalt som jag förståt det.. :roll:

Ja det är inte uppdaterade priser som är i kalkylen då det va samma kalkyl som jag fick med posten i början på året (eller va det ifjol) o då va det inte lika intressant.. Men nu är ju elpriset ett annat..

http://www.kvarkenvinden.com/ här är morsans kusin med..
Kvarkenvind ska upp med en till snurra nu i vinter men där är det fullteknat nu vilket jag förstår då dom sett hur lyckat det va för dom dom gick med -98.. :D

Bekanta till morsans kusin som istället för att lägga 100000:- i kooperativet la 150000:- på bergvärme o har en förbrukning på ca 15-17000 kWh/år är nog inte lika glada nu då elpriset drar iväg..
Det är ju lite skillnad på 2700:- o 15-17000:-/år i driftskostnad + 50000:- dyrare investering.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

André skrev:Det är ju lite skillnad på 2700:- o 15-17000:-/år i driftskostnad + 50000:- dyrare investering.. :lol:
Per-Erik skrev:la märke till att i deras exempel så var el priset på elkraftverket 0,24kr KWh =0,55 öre Kwh med alla skatter & shit.. motsvarande för el är nästan 1 krona..
http://www.kvarkenvinden.com/anmalan.html skrev: För detta har andelsägarna betalt 575:- (460 + moms dvs 8,2 öre/kWh + moms) för drift och underhåll till föreningen.
Även om dom bara har 10öre så tillkommer det ju skatt nätavgifter mm.
Så om man ser på Per-Eriks räknexempel så borde det ju bli 10öre kwh = 41öre /kwh färdig frisk el i uttaget
Dvs. 27' x 0,41 = 11 070kr/år ...fortfarande billigt men inte så billigt som 2700kr

Sen i bergvärmeexemplet som var 50' dyrare så ingår ju själva "pumpen", ingår ju inga nya element, varmvattenberedare eller elpanna i vindkraftsexemplet.

Så gäller räkna på allt, fast nog är jag sugen på täcka min hushållsel med vindkraft....Där blir ju "risken" mindre då andra alternativ saknas.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

lp75 skrev:
Även om dom bara har 10öre så tillkommer det ju skatt nätavgifter mm.
Så om man ser på Per-Eriks räknexempel så borde det ju bli 10öre kwh = 41öre /kwh färdig frisk el i uttaget
Dvs. 27' x 0,41 = 11 070kr/år ...fortfarande billigt men inte så billigt som 2700kr

Sen i bergvärmeexemplet som var 50' dyrare så ingår ju själva "pumpen", ingår ju inga nya element, varmvattenberedare eller elpanna i vindkraftsexemplet.
Ja nät avgiften kommer man aldrig ifrån hur man än vill men därimot är det ingen energiskatt på vindkraft.. Per-Erik såg på ett annat kooperativ som inte har aktuella siffror..
Här är kvarkenvinds kalkyl http://www.obbit.se/~kvarken1/dokument/Kalkyl.xls

Sen varför byta ut element el elpanna om den funkar.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

André skrev:
lp75 skrev:
Även om dom bara har 10öre så tillkommer det ju skatt nätavgifter mm.
Så om man ser på Per-Eriks räknexempel så borde det ju bli 10öre kwh = 41öre /kwh färdig frisk el i uttaget
Dvs. 27' x 0,41 = 11 070kr/år ...fortfarande billigt men inte så billigt som 2700kr

Sen i bergvärmeexemplet som var 50' dyrare så ingår ju själva "pumpen", ingår ju inga nya element, varmvattenberedare eller elpanna i vindkraftsexemplet.
Ja nät avgiften kommer man aldrig ifrån hur man än vill men därimot är det ingen energiskatt på vindkraft.. Per-Erik såg på ett annat kooperativ som inte har aktuella siffror..
Här är kvarkenvinds kalkyl http://www.obbit.se/~kvarken1/dokument/Kalkyl.xls

Sen varför byta ut element el elpanna om den funkar.. :roll:
Såg ju riktigt bra ut :D

Nä inte behöver man byta ut något som fungerar, men för vissa som har dålig panna, varmvattenberedare eller element så är det ju en kostnad som tillkommer....så allt beror ju lite på vilket utgångsläge man har.

Men verkar ju ändå vara grymt mycket billigare med vindkraft...låter nästan för bra för att vara sant :D
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

lp75 skrev:
Men verkar ju ändå vara grymt mycket billigare med vindkraft...låter nästan för bra för att vara sant :D
Visst gör det..
Jag är då duktigt sugen på att köpa in mej o köpa tillräckligt mycket så att man kan köra el från april-oktober.. Tänkte lite fel ang kostnaden för elen med 1-1,2:-/kWh då det ska vara 49-63 öre/kWh exkl alla avgifter o beroende på avtal.. :oops:

Men iaf så hade det blivit ca 3000:-/år billigare drift om jag satsat pengarna på vindkraftskooperativ o elpanna istället för pellets/ved anläggningen.. :roll:

Det skulle behövas många drivande runt om i landet t.ex kommuner som hjälper till o fixar fram vindkraftskooperativ så utbyggnaden gick fortare.. :D
För det finns många blåsiga ställen som det skulle funka bra med vindkraft på o jag tycker då inte att dom varken stör el förfular..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar