Filurus problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Filurus problem

Inlägg av micke_932 »

Hej på er!
Först o främst är det ngn känner igen Roslagsbrännaren (jag har en RB master)!!!!???

Köpte min brännare 7/9 2008. Och just då verkade den bra, den värmde upp o allt var tipp topp... sen vart det 5 minusgrader o brännarn orkade inte värma mer än 30 grader.... hade 17 grader i huset..... försökte höja matningen men då över matades brännarn o stanna för det....
Sen vart det milt igen o brännarn funkade igen...... Hurra tänkte jag (amatören tänkte)

Nu i den senaste köld knäppen vart det samma visa igen, max 30 grader i pannan och om vi höll oss inne o elda vämeljus så fick vi upp inne tempen till 18.
Fick tag i suporten genom mejl först, men kom inte fram till ngt nyttigt där, fick då prata med en tekniker som trodde att ngt bromsar rökgaserna i pannan, men jag har plockat bort allt som sitter löst i pannan så det ska vara fria luftvägar där... det sista han sa vart att jag skulle ta bort en reglage plåt på fläkten i brännarn för att öka luft mängden, sagt o gjort, fick då upp rökgaserna i ca: 185 men pannan gick bara upp till 40 grader och höjde jag matningen så vart pannan övermatad igen (hadde matningen på 02:00 och höjde till 02:50s )
sänker matningen nu igen men pannan övermatas iallafall nu...
vet inte vad som står i min makt att göra nu,

Tar tacksamt emot tipps o råd
Och är det ngn som har andra erfarenheter av Rb:n så är jag tacksam för att få dom också...
Jag kör med 1.3 i matning och igår var det 15 grader kallt och har inga problem med att hålla tempen uppe (270 liter vatten i pannan) så uppenbarligen har du något fel.

Vilken matning kör du med när det fungerar ?

Om du får överhettning i brännaren med en matning på 2 sek så har du för dåligt drag någonstans, antingen usel skorsten, stopp någonstans på vägen eller något annat.

Om du öppnar en lucka på pannan lite på glänt (5mm eller så) och håller en brinnande tändsticka vid springan, slocknar tändstickan, dras lågan in mot springan i luckan eller vad händer ?

En dum fråga, vad har du för hus ? jag antar att du inte försöker värma 800 kvadratmeter flygplanshangar eller så :lol:

Har du en motdragslucka monterad ? och i så fall är den korrekt inställd och öppnas den något när brännaren går eller är den alltid stängd ?

När du kör med den matning som fungerar, blir fallröret varmt då eller är det helt kallt ?

Det är väl det jag kommer på för tillfället men som sagt var om brännaren överhettas med en matning på 2 sekunder så har du för dåligt drag genom pannan och skorsten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

När brännarn har funkat har det varit runt 5 + ute... och då har jag kört med en matning på 01:30s (fabriksinställning) i B6, Nu när det har blivit kallare, från 0:an ner till -25 som kallast har matningen inte spelat ngn roll, antingen har har jag haft för låg efekt men brännarn har funkat upp till 45 grader.... eller så har jag höjt B6:an till 02:00 och då har den övermatats med pellets upp till motorn på skruven...
Fall röret e kallt hela tiden... tror jag.. har aldrig könt att det blitt varmt iallafall, och jag har fått springa ner till pannan många ggr o tittat i brännarn nu....

Pratade med en Bosse på RB, han kunde inte komma på vad det var för fel... han trodde att det var ngt som bromsa rökgaserna i pannan... men jag har mellat 150-200 i rökgastemp, han sa åt mig att ta bort motdragsluckan och baffelplåten, så det gjorde jag men det vart ingen ändring...

Nu till hus och skorsten o annat.... :
Huset är på 199 kvm och är från sent 20 tal med tvåglasfönster, två våningar...
Skorsten är ca: 12 meter +- nån meter med en kanal på ca: 40 cm. i diameter, fick skorstenen besiktigad i slutet av juli utan anmärkningar.
Draget i pannan är det inget fel på... en tändsticka slocknar vid pannan.
Motdragsluckan som jag nu har plockat bort och satt för öppnade sig av draget från pannan, om det var rätt sort och om den satt rätt har jag inte en anning om.... den satt i foten av murstocken bakom rökröret som går in från pannan.

läste förut att det fanns en vippströmbytare för sommar vinterläge på en del boxar... finns ingen sån på min...
en annan sak jag undrar över vad står förkortningarna i parametrarna för, TH, TL, TA och T?

Kommer inte på mer just nu, men det finns säkert mer som jag har glömt, Som vanligt..... :oops:

//Ronnie
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vinter/sommarläge är bara för att den automatiskt går över på högre matning på vintern om lågmatningen inte räcker till så det har ingen större betydelse, jag använder den inte.

(Glöm vad jag sa om draget innan, jag trodde att du menade att överhettningskyddet i fallröret löste ut, du verkar ha bra drag så det är nog inte problemet).

Vad har du ställt in termostaten på (den gröna lådan) ?

Att du får fullt med pellets upp i fallröret kan bero på två saker (jag trodde du menade att överhettningsskyddet löste ut).

1. Det brinner för dåligt så att den inte hinner elda upp all pellets men det borde du ju se om du lyfter av slangen och tittar ner när det brinner, har du en gul fin låga där nere ? och brinner det rätt så hyfsat så ska det inte vara några problem.

2. Nästa anledning är att flamvakten löser ut ( B8 ) vad har du satt den på ? den funkar som så att om det inte blir 45 grader varmt nere i fallröretets botten inom den tid man satt på B8 så stannar brännaren, om denna tid är lång och det inte brinner så kan fallröret fyllas med pellets.

När det blåser mycket så räcker inte min motdragslucka riktigt till utan då blir det för bra drag genom brännaren och tändelementet orkar inte få fyr på pelletsen och då får man samma effekt att fallröret fylls med pellets.

Så det kan ju vara som så att tändelementet misslyckas med att få fyr på pelletsen och då fylls fallröret upp med pellets, hur mycket beror som sagt var på B8, B8 måste vara minst 15 minuter annars skiter det sig antagligen, jag kör på 25 minuter.

Använder du underhållselden på brännaren (B13, om den är noll så är underhållselden avstängd) ?

jag skulle föreslå att du sätter brännaren på 2 sekunders matning och startar upp den och håller sen koll på den för att se när det går fel, om du får fullt med pellets upp i fallröret så borde man ju kunna se varför detta inträffar.

T är en fördröjning av något slag,
TL och TH används när du har två tider, exempelvis ska skruven gå i TH sekunder och vara stoppad i TL sekunder, Ta är ärvärdet och brukar visas längst ner, om du tittar på B1 exempelvis så ser du tiden du ställt in (T) och om den håller på att starta upp så räknas tiden upp under (Ta).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Termostaten står på 65-70 grader.

Tittade ner i röret och såg en gul fin låga och det verkade vara bra flås i brännaren, tog även ur brännaren för att sse på utblåset, vet att det inte blir rätt värden eller vad man ska säga om det men då var lågan 20-30 cm lång och även den var gul o fin...

B8:an står på 20:00m ska prova att höja den ikväll...
Sänkte matningen till 2s igårkväll, men då bestämde vädergudarna att vi skulle få en plusgrad ute och då steg pannan upp i temp, nu idag är det runt 10- igen o pannan kommer åter igen inte upp i temp..... :x
Varrt föresten inget stopp i röret efter jag sänkt B6:an till 2s.

Föresten vad är en normal pellets förbrukning till ett ca: 200 kvm lite dragigt hus? Köpte 4 pall á 52 säckar den 23 oktober, har snart en halv pall kvar...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om brännaren snurrar på som den ska och du inte har högre rökgastemp än vad du sa innan så funkar ju brännaren och då genereras det ju värme också så frågan är nog snarare i så fall vart den tar vägen, hur varmt vatten shuntar du ut till elementen vid -10 ? visar dina termometrar rätt, funkar shuntventilen som den ska ?

Har du manuell shuntventil och har du i så fall öppnat den mera när det är kallare ?

Nu har jag mindre hus än dig men mitt är knappast speciellt välisolerat (finns inget utrymme på vinden) och 2-glas fönster men jag har aldrig varit uppe på mer än 2 säckar per dygn och då var det -20, med -10 grader går det lite mer än 1 säck per dygn.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Jaa du....! Shunten har varit trasig sen jag tog i den första gången... Då lossna plastvredet från pannan (gick av inne i vredet så jag kan inte se hur den satt...) men jag tror jag lyckats få shunten till 4, hur mycket det nu är... panntermostaten visar tio grader under upp till 70 sen visar den rätt, tog bort termostaten när jag satte i brännarn o kolla den mot en stektermometer i en kastrul med het vatten...
Och hur shunten funkar annars har jag inte än aning om...

Räknade lite igår på min förbrukning av pelletsen med all krångel som varit med stopp och konstant bränande eftersom den inte kommer upp i temp... så har jag landat på ca: 2.5 säck om dan.... ska bli intresant o se vad det blir när allt funkar (hoppas hoppas)
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

När du i första inlägget talat om 30 grader så antog jag att du menade panntempen är detta korrekt ?

För om shunten nästan är stängd så hjälper det ju inte hur mycket du eldar det blir ingen värme på elementen i alla fall, du har väl termometer som visar tempen på vattnet som shuntas ut ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Jo då det är panntempen som låg på 30 grader.

Shunten e öppen det är en 6 gradig skala och shunten är mellan 4-5, så det pumpar runt...

Idag har det vart varmt ute o då har det inte vart några problem alls att få en bastu inne märkte jag när jag kom hem...

Har höjt B8 till 30 och inte fått stopp än så länge iallafall, vet inte om det vart en för hög höjning brännarn stod ju på 20 innan.... men men bara det funkar så...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Newton30
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 28 aug, 2011 08:26

Inlägg av Newton30 »

Hejsan Filurus!
Jag har haft i stort sett identiska problem med min master... Nör jag köpte vart jag lovad att den skulle räcka till o värma en herrgård uppe i lapptträsket! Visst lät det bra!!!! :evil: Tror nog faan att jag hadde fått upphögre temp med ett par värmeljus i pannan....

Men har du lyckats få ordning på eländet?
ska till o fixa dit ett par dragregulatorer efter olle45 rek. o hoppas på det bästa
Ett stycke Roslagsbrännare av typen master som sitter i en CTC panna mod 266 i en 20 tals 3 plansvilla! Med en matodont skorsten på 14-15 meter hel*helsten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Brännaren klarar att värma vilken normalstor villa som helst och mer än så, men en förutsättning för att det ska funka är att pannan och skorstenen kan ta hand om rökgaserna, om dom inte klarar det så hjälper det inte vilken brännare du har.

Om du har samma problem att brännaren "övermatas" så klarar ju inte pannan av att hantera rökgaserna, så enkelt är det.

Sen förstår jag inte vad ni har för hus, jag har ett fruktansvärt uselt isolerat 50-tals hus med 2-glas fönster på 130 kvadrat ungefär och jag använder lägsta möjliga matning på brännaren (1.3) nästan året runt, om det kryper ner under -15 så brukar jag få öka till 1.5 eller så.

Ni säger att pannan inte kommer upp i mer än 30 grader, menar ni då att brännaren står och går hela tiden utan att stanna ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Problemet ligger i skorstenen. 14 meter helsten x helsten ger en dragkapacitet som vida överstiger brännarens behov. Förvisso kan man "bromsa" lite med spjället i pannan, men här är det enbart dragbegränsare som gäller och då talar vi KW Z250. Allra helst bör man stoppa i en insatsslang i denna skorsten så att man får en mer "folklig" diameter om 120 - 125 mm. På så sätt kommer pannan hinna med att ta upp värmen från brännaren. Så som det är, försvinner värmen ut med jetfart! Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Tänkte på insattsrören... måste det vara syrabeständiga rör, av den typen dom säljer på soliduct.com eller skulle det funka med ett vanligt vent.rör? eller ngt annan typ av rör... om inte vikten skulle bli för stor skulle jag gjuta egna rör i gråjärn på jobbet .... men som sagt skulle bli lite tungt.... :wink:
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Föresten vilken dimmension ska jag ha på röret 100 e väll rek för ren pellets eldning, men jag tänker elda en del med ved vid behov o tillgång....
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Skriv svar