Ny PLC

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Ny PLC

Inlägg av Tocken »

Jag skrev ett inlägg i tråden "Glassäkring" här (den 11 jan 2021), om min hädangångna PLC men bestämde mig nu för att skapa en ny tråd i ärendet.
Bakgrund: Efter att Vattenfall för drygt en månad sedan bjudit mig på flera långa strömavbrott, med otrevliga strömspikar och allehanda transienter när man gjorde försök att släppa på strömmen igen, så kastade min PLC in hatten till slut och slocknade för gott (en Siemens LOGO).

En ny PLC beställdes från Lindquist Heating och jag har nu kört med den exakt en månad. Det är en modernare typ av LOGO som skiftar till orange backlight på displayen när man går in i Program/parameter-menyerna och det tog faktiskt lite tid innan jag lyckades hitta rätt, eftersom LH's medföljande manual fortfarande baseras på den äldre modellen :(

Det man har ändrat rent elektroniskt är att man nu byglat ingång 1 och 2 (termostatingång), jag skruvade naturligtvis bort den förmonterade bygeln eftersom det ju är lite trångt i anslutningarna och jag förutsatte att den inte behövdes eftersom termostaten satt på ingång 1 på min gamla... Vilket skulle visa sig vara ett (litet) misstag eftersom PLC'n inte reagerade när termostaten sedan slog till, så jag lyckades till slut klämma tillbaks bygeln mellan ingång 1 och 2 - Sedan dess har det fungerat klockrent :)

Den nya LOGO'n har dessutom en nätverksanslutning (RJ-45) för er som är nyfikna på möjligheter ;)

Eftersom LH's PLC-manual inte stämmer överens med den nya varianten, så försöker jag här nedan ge en enkel navigeringskarta för de olika menyerna. Det medföljer naturligtvis en original-manual från Siemens som ska visa hur man kan navigera runt men den kan kännas lite komplicerad.

Från grunddisplayen när strömmen slagits på [Datum och tid] så kan man stega med höger/väster pil, då växlar man mellan visning av [Datum/tid <> I (ingångar) <> Q (utgångar) <> AI (?) <> AQ (?) <> M (?) <> Esc+C (cursors) <> Datum/tid], alla dessa har vit bakgrund på displayen. Jag är inte säker på vad AI, AQ, M och "Esc+C (cursors)" används till så jag stegar bara vidare, men (I) Ingångar och (Q) Utgångar kan vara bra att hitta för att kunna se signaler i realtid (dessa fanns i och för sig även på den gamla modellen).

För att komma till parameterinställningarna så måste man från grunddisplayen (någon av de vita sidorna) trycka ESC, då växlar bakgrundsfärgen till orange och man ser menyn [STOP >, PROGRAM>, SETUP>, NETWORK>, DIAGNOSTICS]. Stega ner till PROGRAM> och tryck OK, då visas nästa undermeny: [SET PARAMETER>, PROG NAME>]. Här väljer vi SET PARAMETER> och OK. Nu visas parametrarna (B001, B002, B003 osv.) som en lista och man måste stega upp/ner för att välja parameter och sedan OK för att se och ändra värden för den parametern (sedan på samma sätt som tidigare).

Man backar sedan ur med ESC tills man kommer till menyn [STOP>, PROGRAM> etc.], trycker man sedan ESC igen så växlar man till den senaste vita menyn man var på. ESC så kommer man in i orange igen :)

För att ställa in datum och tid (om man vill): Från vit meny > ESC, sedan i orange meny SETUP> CLOCK> SET CLOCK> (sedan ger det sig självt).

Jag har även lite bilder som jag kan lägga upp, om det är någon som är nyfiken på hur menyerna ser ut (Nya Siemens LOGO med nyare RB-mjukvara) och inte känner igen sig i anslutningar eller menyer....

Till sist vill jag även betona att efter kontakt med Lindquist Heating om mina frågor och bekymmer så tycker jag att de har gett mig en alldeles utmärkt support och bra servicekänsla, 5+ :-D

TL;DR Om någon skaffat en ny modell av Siemens LOGO och känner sig vilsen :wink:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
Skriv svar