Skruven matar inte fram

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Skruven matar inte fram

Inlägg av bjoher »

Hej
Jag har försökt att leta efter svar på mitt problem men har inte hittat något som matchar.

Jag har en RB20 från 2008. Nu har matarskruven börjat strula. Den funkar om jag sätter den direkt i väggutaget. Brännaren blir varm och beter sig som vanligt och jag kan höra att det klickar i skåpet när skruven borde mata fram men inget händer. Det verkar klicka med rätt tidsintervall så jag är övertygad om att vid klicket så borde skruven mata.
Det finns många kunniga människor här så jag hoppas att någon kan ge mig ett tips. :)

Hälsningar Björn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara en reläutgång i PLC´n som ger dålig kontakt.
Testa att koppla in ett mellanrelä som avlastar reläutgången.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av bjoher »

Tack för svaret.

Har du lust att utveckla svaret lite? Är inte bra på sånt här.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av Stegatorparn »

I brännarens styrbox sitter en PLC som innehåller programvaran och styr alla funktioner.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/r ... gLql_D_BwE
I PLC´n sitter 4 reläkontakter och en av dom styr externmotorns gång.
När kontakterna blir brända efter en tid pga gnistbildning, försämras kontaktfunktionen och strömmen över kontakterna minskar.
Om man kopplar in ett separat relä där PLC´ns kontakt bara belastas av en reläspole som kräver avsevärt mindre ström än motorn, kan kanske funktionen räddas. Det extra reläts kontakter övertar motorns drift.
Det förutsätter förstås att du har lite kunskap om det elektriska.
Alternativet är att byta den dyra PLC´n, vilket jag tycker är sista utvägen.
Kontrollera först att kablarna mellan motorns uttag i styrskåpet till PLC´ns reläutgång sitter fast och är ok.
Det händer att koppar flyter och en sladd kan sitta löst i en skruvanslutning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av bjoher »

Stort tack för tipset. Jag ska kolla upp detta.

Tack
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av micke_932 »

Det gula reläet sitter mellan PLC'n och skruven, det brukar vara det som spökar, kostar inte så många tior med nya relä, kolla om det är svart i toppen.

Jag har en hel låda för säkerhets skull, har haft ihjäl 2 reläer, senare brännare har ett gnistskydd som gör att reläerna håller bättre.

PS: Om det skulle vara PLC reläet som gett upp så kan du flytta anslutningarna till ett annat relä, dom har gjort mjukvaran så att den sätter två utgångar så att du har en reserv (tror det är 1 och 2 men är inte säker, man kan kolla med escape funktionen och se vilka utgångar som sätts).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av eKontroll »

Vi bytte precis skruvrelä i en RB20 PLC åt en närboende som hade samma problem som dig. Reläet klickade, men skruven gick ej. Det var tredje reläet från vänster. Fungerade finemang efteråt. Själva reläet kostar inte mycket. Det är jobbet och frakten på relä som kostar.

Sedan kan man tycka det är tokigt med ett mekaniskt relä på en sådan funktion som pelletsmatning. Ett mekaniskt relä har begränsad livslängd. Det borde ha suttit en triac eller ett halvledarrelä där istället.

En sak till.. ska det vara omöjligt att hitta ett elschema till en RB20?? Tänkte få det bekräftat så man bytte rätt relä, men hittade ingenting(!) online.. I manualen fanns det inte ens. Kanske någon kan lägga upp det här så det finns?
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av bjoher »

Hej och tack för svar.
Är det svårt att byta ut reläerna? Jag har hittat relä för 30 spänn så jag har ingen lust att köpa en ny PLC för 2800.
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Re: Skruven matar inte fram

Inlägg av bjoher »

Nu hoppade den igång!!
Jag hade kopplat om matarskruven till relä 4 vid ett tidigare tillfälle på inrådan från Roslagsbrännaren själva. Nu kopplade jag tillbaka till relä 3 bara på skoj och då hoppade den igång. Lite skumt men tydligen kan reläerna vakna om man knackar lite på dem så det kanske är det som har hänt. Jag misstänker dock att den inte kommer att gå så länge och att reläbyte i PLC:n kommer att bli nödvändig så om någon har tips angående detta så är jag tacksam.

Tack till alla er som har lämnat tips och råd :D
Skriv svar