Problem med underhållsfyr

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Problem med underhållsfyr

Inlägg av TreeSwede »

Hej, har problem med att min RB Total har blivit opålitlig vad gäller underhållsfyr. Jag brukar sätta den på 60 minuter nu när det är kallare än cirka -5, och det har fungerat bra under ett antal år men började strula förra vintern och så även denna som det verkar, B11 står på rekommenderade(?) 3,7 se kunders matning var 3:dje minut och B15 står på 10 sekunders fläktgång var 6:e minut, ser att det rekommenderas 5 sekunder på fläkten men kan det ha så stor betydelse? Kan vara så att jag ställde upp den förra vintern för att försöka få ordning på detta problem, men minns tyvärr inte.
När den har stannat så har den varit fylld med pellets en liten bit upp i matarslangen.
Tacksam för alla tips och teorier!
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med underhållsfyr

Inlägg av micke_932 »

Fläkten som går var 6:e minut är för att blåsa ut askan som samlas i brännaren, om den stannar med pellets upp i fallröret så har det slocknat, flamskyddet har löst ut för att det är för kallt i brännaren.

fast det kan ju beror på att den får för mycket pellets eller för lite, svårt att svara på, man får nästan stå bredvid en halvtimme eller så och se vad som händer.

Jag slutade använda underhålsseleden för ett antal år sedan, sotar så förbaskat, skaffade en ställbar termostat istället och kör nu med 20 grader shysteres istället, tändelementen håller inte lika länge men 3 år tycker jag är helt ok.

Men i vilket fall som helst om den funkat bra i ett antal år så finns ingen anledning till att det inte skulle funka nu, något måste ha ändrat sig från när det fungerade till när det började bråka, stängda dörrar i pannrummet, stängd tilluft till pannrummet eller något, det börjar nu inte bara plötsligt bråka, något har ändrats så det är bara att försöka klura ut vad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Problem med underhållsfyr

Inlägg av Martin198 »

Jag kör 4.50sek var 3:dje minut. Fläkt 5sek var 6:e minut. Kör underhållsfyr i 30min, det räcker för min anläggning.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Re: Problem med underhållsfyr

Inlägg av TreeSwede »

Tack för råd, och ursäkta seg respons!
Efter fler stopp så tog jag och bytte tändelement samt lade dryga timmen på att göra ren brännaren ordentligt invändigt med borste, motortvättmedel och tryckluft, kom ut en del klumpar som det inte gjort vid tidigare rengöringar. Lade också extra mycket tid på att försöka skrapa bort beläggningen som gör att spjället i gallret kan kärva, provade med roterande borste, diverse skrapor mm, det är svårt att göra rent där tycker jag. På min brännare har spjället aldrig stängt helt där, ska det vara så eller finns det fortfarande skit kvar som orsakar detta?
Nu har brännaren funkat i vecka utan att stanna så jag håller tummarna!
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med underhållsfyr

Inlägg av micke_932 »

"Spället" är en pelletsbroms så att dom inte far in för långt i brännaren, och till viss del som ett skydd mot bakbrand, mitt har gått rätt så trögt i 5 år nu, motionerar det ibland, det är allt och har aldrig några problem.

Har aldrig rengjort brännaren speciellt heller, borstar ur rostret och tömmer ut aska därifrån och från utrymmet där tändelementet sitter någon gång i månaden, det är allt, när jag byter tändelement vart fjärde år eller så, så rengör jag där bak i brännaren med en trasa, det är allt.

Så länge hålen i rostret inte täpps till så ska det inte vara några problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar