Sprickor mm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Sprickor mm

Inlägg av thomasa »

Efter att ha kört en Roslagsbrännaren i snart fyra år har den börjat visa stora sprickor på sidan av brännkammaren. Den har verkligen gått bra och problemfritt och gör så fortfarande, men nu blir jag lite orolig. Även där den lilla flänsen sitter som skyddar tändslingan har det spruckit. Har jag måhända kört för hårt?`
Funderar på att låta någon svetskunnig svetsa på lite extra material och laga det hela. Är det någon som känner igen sig i det här eller har några bra tips? Är annars mycket nöjd med denna brännare. Saknar den bra service som han i Östhammar som konstruerat den hade -- får inte tag i honom längre.
/Thomas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Sprickor mm

Inlägg av micke_932 »

Kan tänkas du eldat på lite väl bra, jag kör i och för sig med rätt långa gångtider och låg effekt men min brännare är nästan dubbelt så gammal, går året runt och brännaren är som ny fortfarande, finns inga sprickor någonstans.

Eftersom allt är svetsat så finns där inget att byta ut, men någon som är duktig på att svetsa kan fixa till det rätt hyfsat skulle jag tro, den lilla luckan över tändelementet är rätt noga med, minsta spricka eller otäthet i den så brukar tändelementet börja bråka, det blir inte tillräckligt varmt där inne.

Men om brännaren funkar bra och sprickorna inte gör den otät på något vis så tror jag knappast att dom har någon större betydelse för funktionen.

Roslagbrännaren är sålt till Lindquist heating numera ( http://www.lindquistheating.se/ ), men dom är bra att ha att göra med också, så hör av dig till dom om det är något.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sprickor mm

Inlägg av thomasa »

Tack för svar.

Kan du speca lite vad du menar med lång gångtid och låg effekt? Är det B6-inställningen du menar?

Ibland är brännkammaren (speciellt när jag inte sotat ordentligt) rödglödgad när jag lyfter ur brännaren under gång. Har undrat om det är rätt och det kan vara då dessa sprickor, eller rättare "hål", har uppstått.

Funderar också om det skulle bli bättre om jag plockar ur en turbulator ur pannan -- typ mer flöde och inte så varmt. Rökgaserna ligger i alla fall mellan 100 och 150 grader och det är ju det man ställer in efter.

Thomas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Sprickor mm

Inlägg av micke_932 »

Ja jag menar B6, min brännare går nästan en timme vid varje start (ca 15 grader) eller mer om det är kallt ute, vet inte exakt hur låg effekt det är (B6 står på 1.35), om fallröret blir varmt (mer än lite ljummet) så kan du ju testa att plocka bort en av turbulatorerna, fast det är aldrig bra att ta bort en, bättre att kapa alla lite i så fall, men först efter att testa om det verkligen hjälper givetvis, och rökgaserna får ju inte bli för kalla heller.

Men jag kör på nästan löjligt låg effekt nu, om det är kallare än -8 grader måste jag höja effekten på pannan annars orkar den inte hålla temperaturen :mrgreen:

Det låter ju onekligen som om du eldar på rätt bra men att det kan vara glödande är nog inte orimligt, det är ju temperatur på lite under 1000 grader eller så när det brinner som bäst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Sprickor mm

Inlägg av Joakim »

Jag har precis samma problem! Talade med en kunnig person på Lindqvist som gav mig två tips. Dels skulle jag kolla hur varmt det blir genom att lägga handen på brännaren, framför pelletsröret, det ska inte vara varmare än att man kan lägga handen där. Det andra tipset var matningen vid start. Den ska vara samma som matningen vid drift + 0,2 har jag för mig. Mitt värde var betydligt högre.

Talade även lite om svetsning och lagning. Eftersom jag (och du också!) bor i Uppsala tyckte han att jag skulle försöka få tag på det företag som gjorde dessa jobb åt företaget i Östhammar, det ska ligga någonstans där det med. Jag har dock inte någon information om företaget än. Alternativt kunde man skicka brännaren till Lindqvist så fixar dom den. Ska göra något åt detta i sommar hade jag tänkt.

Vi kanske kan hjälpas åt? Jag skriver givetvis så fort jag vet något mer! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sprickor mm

Inlägg av thomasa »

Bra ide att hjälpas åt.
Jag försöker också ta reda på vilket företag det gäller så kan vi åka dit tillsammans med våra brännare. Jag ska ändå försöka få tag på Bosse (konstruktören) även om han inte äger företaget längre.

Jag bor i Gunsta, Lötvägen 1. Var finns du?

Thomas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Sprickor mm

Inlägg av micke_932 »

Även om han är nära pensionen nu så säljer han brännarna fortfarande, du kan nog få kontakt med honom via:
http://www.tyve.nu/
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
classe1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 okt, 2008 00:07
Ort: Grisslehamn

Re: Sprickor mm

Inlägg av classe1 »

Hej
har också problem med sprickor, den första brännaren var en gammal modell från 90-talet där det
lossnade en stor bit mitt i brännaren.
Kör med en brännare från -06 nu, installerades för drygt ett år sen, har fått en spricka mitt i rostret
på den med. Enl Bosse så körde jag för låg matning på den gamla, men verkar vara samma probs
med högre matning.Har dock ingen idealisk panna, ctc pionjär som åker ut till våren.
Hur har ni det med förbrukning av tändelement?
Mvh Classe
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Sprickor mm

Inlägg av micke_932 »

Jag har bytt tändelement 1 gång på 8 år (efter 5 år), kör året runt men inte med original 5 graders termostat, jag använder en ställbar 0-20 graders från Conrad så det blir inte så många starter och när det är svinkallt så använder jag underhållselden.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sprickor mm

Inlägg av thomasa »

Det där låter ju fantastiskt bra, Micke!

Jag har bytt element i snitt ett par gånger per år. Det vore intressant att vet hur du ersatt termostaten och se om jag kan göra liknande i min CTC-panna.

Underhållseld är också något jag funderar på att skaffa.

Eller så genomför jag min vilda ide om att konsturera och installera gaständning i brännaren...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Sprickor mm

Inlägg av micke_932 »

Jag lät den gamla termostaten sitta kvar och kopplade in en sån här i serie med den (bara att skruva upp den gamla till 95 grader grader eller nått så att den alltid ligger på, då bryter den dessutom om den digitala skulle fallera på nått vis).

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =8UYC18Wp-

Bara att rycka en av tåtarna till ingång 1 och koppla in den på reläutgången, sladden från originaltermostaten in på ena sidan och en sladd ut på andra till ingång 1 på PLC'n.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
classe1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 okt, 2008 00:07
Ort: Grisslehamn

Re: Sprickor mm

Inlägg av classe1 »

Thomasa, vilken Ctc panna har du?
Funderar på en Easyflex men hört att den är jobbig att sota, annars smidigt om den kanske passar
rakt av i höjd o anslutning till skorstenen.
Peltecen verkar vara ett alternativ, men få verkar ha den, vill ha det enkelt o lättskött, inte så mycket som kan krångla.
Vad har ni för förråd?
Hur ofta o noga sotar ni panna o brännare?

Mvh Classe
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sprickor mm

Inlägg av thomasa »

Classe,
CTC1100. På den satt en oljebrännare när vi köpte huset (-64) för 4 år sedan. Jag satte dit en Roslagsbrännare som enkelt funkar på befintlig termostat etc. Slängde ut oljetanken och byggde ett bulkförråd. Fyller på säckar utifrån med egenkonstruerad blås, se min tråd "Tröttnade på att släpa säckar" under Pellets - Förråd. Allt funkar kanon. Kanske en modernare panna skulle vara effektivare, men jag är nöjd. Sotar en gång i veckan vid denna årstid.
Skriv svar