Trasig pryl

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Trasig pryl

Inlägg av Joakim »

Hej!
Skulle byta tändelement och råkade komma åt någon givare eller vad det nu är så att den gick sönder, se bild. Kanske något som reagerar på för hög temperatur? Skruvad direkt i brännaren strax ovanför, vid sidan av fläkten (hålet syns om man tittar noga).

Vad är det? Kan jag köra brännaren utan denna pryl till jag får tag på en ny? Hur får jag tag på en ny?

Tack på förhand :)
Bilagor
IMG_1158xx.JPG
IMG_1158xx.JPG (116.6 KiB) Visad 4173 gånger
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig pryl

Inlägg av Stegatorparn »

Det var flamvakten som gick sönder.
http://www.eldkraft.se/produkt/flamvakt-451554
En 45°C termostat som talar om för styrsystemet att brännaren har tänt.
Du måste ha den för att få automatisk drift.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Trasig pryl

Inlägg av Joakim »

Japp! Jag ringde Lindquist Heating och fick reda på hur det låg till. Beställde flamvakt och ett extra element att ha i reserv, skulle skickas idag!

Fick tala med en mycket kunnig person som hade lite tips på hur jag kunde kontrollera att inte brännaren blir för varm (den har börjat spricka på ett par ställen). Ska dels känna på brännaren vid pelletsröret att den inte är varmare än att man kan ta på den med handen, och dels kolla doseringen vid start att den inte är för stor (B5 ska vara B6+0,2).
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Trasig pryl

Inlägg av micke_932 »

Om du behöver nödköra brännaren utan flamvakten så kan du tillfälligt sätta upp B8 till 99 minuter så kommer brännaren att gå att köra i 99 minuter i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar