Skruven går ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Hej!
Inte ofta på detta forum längre eftersom prylarna funkar såpass bra :)

Nu var det dock driftstopp och det som händer är att skruven inte går när den får signal (styrenheten låter som den brukar göra; det surrar lite när skruven ska gå och slutar surra efter några sekunder när skruven ska stoppa).

Skruven funkar om jag sätter den direkt i vägguttaget!

Måste väl vara den pryl som sitter i lådan mellan fas och nolla på uttaget till skruven? RC Unit står det på den...

Eller kan det vara något annat?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skruven går ej

Inlägg av micke_932 »

Det gula reläet till höger i styrlådan, är det svart i nederkant på ovansidan ?

Tyvärr så äter vissa av skruvarna upp reläerna (du kan köpa dom på ELFA eller Conrad).

Om den funkar i vägguttaget så skulle jag gissa på reläet i alla fall.

Det går att fixa till reläet för det mesta om man öppnar det och putsar till tungorna med lite smärgelduk eller en nålfil.

PS: Nu vet inte om det ser likadant ut på de nya brännarna, min är sen hedenhös men eftersom den går som en klocka fortfarande så finns det ju ingen anledning att byta, det kanske inte finns några gula reläer längre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Gult relä till höger? Vid uttaget till skruven som sitter till vänster i lådan så sitter det något som det står Rifa, PMR 209 ME, RC-Unit etc på. Är det den du menar?

Jag är hopplöst okunnig på elektronik men imorgon kommer kompisen över som är styr- och reglertekniker :)

Tack micke_932, alltid mycket värdefull hjälp från dig!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skruven går ej

Inlägg av micke_932 »

Det är ett RC filter, en konding och ett motstånd i en enhet, kan mycket väl tänkas att den är trasig och kan ställa till med nått, men du måste väl ha ett relä också någonstans i närheten av den, en liten större klump.

Tidigare använde dom alltid reläer av märket "finder" men det betyder ju inte att dom fortfarande gör det i och för sig.

Det sitter i och för sig ett relä i PLC'n på utgången, men för att skydda det så har dom alltid använt ett yttre relä i lådan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Rädd att jag inte har något relä! Fixar en bild, återkommer inom kort!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Så här ser det ut i lilla låddan!
Bilagor
20130329_0923_7.JPG
20130329_0923_7.JPG (189.19 KiB) Visad 6799 gånger
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skruven går ej

Inlägg av micke_932 »

Burken som det står "hager ER 120" på är ett relä, är inte det till skruven ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Mja, vet ej, det får kompisen reda ut i EM :)

Men jag tror inte det, eller rättare sagt, ett relä är det kanske men jag tror inte det är bara för skruven... Återkopplar senare!
Senast redigerad av Joakim den lör 30 mar, 2013 09:34, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven går ej

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se utav bilden så är tändelement, fläkt och skruv matade direkt från PLC´ns reläutgångar.
Dessa skall klara 10A resistiv last och 3A induktivt enligt manualen http://cache.automation.siemens.com/dnl ... ual_se.pdf
Hager-reläet verkar ingå i kretsen med drift-o överhettningsskyddet. Lite svårt att följa kablarna dock.

Skulle min teori stämma, så är det ny PLC som gäller eller om det går att byta reläet i PLC`n.
Teoretiskt skulle man väl kunna adressera om utgången i programmet till den som inte används (Q4), men det fordrar en del kunnande i programmering.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Japp, det var vad kompisen sa också, att vi kunde använda en annan utgång. Han har kunskapen för att göra detta så vi får se hur det går!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Förresten, om vi lyckas styra om till den lediga utgången så vill jag nog ha ett relä mellan PLC'n och skruven i fortsättningen. Någon som vet en passande komponent?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven går ej

Inlägg av Stegatorparn »

Kan kanske vara en idé att lägga in ett mellanrelä av solid state typ eftersom skruvmotorn får jobba mycket.
Ett relä jag fick fram i hastigtheten http://www.conrad.se/SIRIUS-SC-3RF21-30 ... 67_0214902.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Tackar för tipset!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skruven går ej

Inlägg av micke_932 »

Dom har alltid haft ett yttre skruvrelä tidigare, kan inte se varför dom skulle sluta med detta plötsligt (så tills någon överbevisar mig tänker jag påstå att reläet är till skruven).

Vet det gäller utgångarna så sätter redan mjukvaran Q3 och Q4 så om reläet på Q3 är trasigt så bör ni bara kunna flytta kablarna till Q4 (detta gäller dock min brännare som är äldre), om man använder Q4 för tryckluft eller liknande nu så kanske det inte är så längre.

Väldigt lätt att kontrollera, tryck "ESC" i huvudmenyn (den som visas när brännaren slås på), då visas status på alla ingångar i displayen, tryck pil höger så visas alla utgångarna och ni kan se vad som sätts och när, tryck "ESC" för att återgå till huvudmenyn.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Skruven går ej

Inlägg av Joakim »

Tack för all hjälp!

Nu har vi felsökt och det var flamvakten som slagit ifrån. Bara att trycka på knappen så funkade allt igen.

När vi testade så startade vi brännaren utan skyddskåpan och då hördes det tydligt att lagret till fläkten inte var helt friskt. Jag sprayade i lite lagerolja så förhoppningsvis håller det ett tag till. Kan lagret bytas eller är det ny fläkt som gäller när den väl brakar ihop?

Förresten, kan det vara så att en dålig fläkt kan göra att flamvakten slår till eftersom det blir varmare än vad det borde om fläkten inte går på 100%? Låter logiskt i min öron.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar