montering av RB

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

montering av RB

Inlägg av Laca »

har köpt en beg. rb och funderar om det finns nån monterings ram som man sätter på gamla vedluckan hur får man annars tätt mellan brännaren och luckan. Är det nån som har bilder, jag ska montera på en Albin Panna F30
ska jag skära upp 110x100 som bilden
Roslagsbrännaren 002.JPG
Roslagsbrännaren 002.JPG (41.54 KiB) Visad 6475 gånger
men borde det inte sitta nån ram här, hålet uppe på ramen som sitter på brännaren, ska det sitta nån stoppskruv där eller ......
ska det vara nån brandisolering där
Roslagsbrännaren 006.JPG
Roslagsbrännaren 006.JPG (47.74 KiB) Visad 6475 gånger
är helt ny inom pelletseldning (det märks väl)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montering av RB

Inlägg av Eldvin »

Godagens! Jag skulle plockat bort hela pannluckan ,sitter skruvad på insidan.Köpt en plåt och borrat hål för skruvarna sen skruvat fast hållaren för brännaren i den.Då kan du täta mellan pannan och plåten med glasfiberband.Alt 2 gör en ny lucka i plåt med gångjärn på.Är ju lite synd att skära sönder en pannlucka om du måste elda med ved av någon anledning.
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

Re: montering av RB

Inlägg av Laca »

Jag tror att jag har en exakt lika lucka från en grannes skrotade panna så det skulle inte göra nått om jag skar sönder den lucka som sitter på pannan nu. men jag är väldigt osaker på hur jag ska få brännaren att täta mot pannluckan, vet du om det saknas nån insticksram som jag först ska skruva fast i pannluckan och sen trä in brännaren i, och sen täta mellan dessa ramar, ja vete tusan annars hur det där ska gå till.
Brännar monteringen har stannat av nu för nu vet jag inte hur jag ska göra, det hade varit skitkul att få testa brännaren nu, idag har vi -22 så den hade direkt fått bekänna färg, jag är inbiten vedeldare så det känns riktigt spännande.
Om jag skär upp ett 110x110 mm hål i pannluckan, det finns ju inte riktigt nått att skruva fast brännaren i, den kommer ju att hänga i hålet, tycker jag eller tänker jag fel ??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: montering av RB

Inlägg av Stegatorparn »

Du får väl kontakta säljaren och be om fastsättningsramen/monteringsplåten för den tillhör brännaren.
Annars kan du ju kontakta Lindquist Heatning om dom kan hjälpa dig http://www.lindquistheating.se/kontakt.asp
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

Re: montering av RB

Inlägg av Laca »

alltså finns det en fastsättningsram
har nån en bild på den jag kan inte finna den i manualen eller bruksanvisn
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montering av RB

Inlägg av Eldvin »

Om du får tag i en lika dan pannlucka så skär ut ett hål.Borra sedan några hål som du gängar upp.Sen kan du stoppa Rockwool mellan anslutnings plåten och pannluckan eller nått annat brandtåligt.Skruva fast. Den plåt du saknar har en motsvarande anslutning mot brännaren.Det sticker ut en liten bit så sitter det en tapp som gör att brännaren hänger kvar.
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

Re: montering av RB

Inlägg av Laca »

Tack för det Eldvin
jag ska försöka göra en sån ram skulle var bra att få se hur den ser ut skulle nog vara lättare då, ska försöka få till den nu. Jag vill börja testa vet du eller nån annan om den finns i nån bruksanvisning eller manual eller som tillbehör eller nått.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: montering av RB

Inlägg av Stegatorparn »

Manual finns här http://www.lindquistheating.se/broschyr/RB20.pdf men den är mycket torftig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montering av RB

Inlägg av Eldvin »

Om du tittar på ditt foto och tänker dig att du kopierar anslutningen på brännaren med gör den 2 nr mindre och låter en tapp sticka upp som passar till hålet som sitter där i över kant. Om du googlar på Roslagsbrännarn och söker med foto så kommer du hitta en panna med anslutningen på.Där dom satt på ett blindlock.
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

Re: montering av RB

Inlägg av Laca »

Japp har kollat jag tror jag fixar det där
rapport kommer när brännaren är på plats
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montering av RB

Inlägg av Eldvin »

Blir änna bra de!! Passa på å gör en blindplåt.Med lite tur kan de gå att få till det finurligt! Kom nämligen på att det kan gå att svetsa en stos direkt på luckan om du behärskar svetsen.Och då är det bara att haka av brännarn så går det att köra dragluckan som vanligt! Om du behöver elda med ved.
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

Re: montering av RB

Inlägg av Laca »

Pelletsbrännaren (5).JPG
Pelletsbrännaren (5).JPG (66.04 KiB) Visad 6340 gånger
Brännaren på plats blev riktigt bra
[img]
Pelletsbrännaren (5).JPG
Pelletsbrännaren (5).JPG (66.04 KiB) Visad 6340 gånger
[/img]


Men............. det blir ingen fart på lågan och brännaren går i 15-20 min sen stannar den
har provat att öka B6 från 1,4 som den stod när jag startade till 3,2 och jag hör att det kommer mera pellets men den stannar ändå
om jag tar bort slangen från matarröret och matar den för hand då får jag ett annat ljud i pannan och jag har fått upp panntempen till 50, satte på slangen for hemmifrån 2 timmar när jag kom hem var pannan kall.
luckan man ser i matarröret ska den vara stängd, den står öppen ca 1 cm då matarslangen är loss stängs den bättre när slangen är på ???
Jag behöver hjälp
Bilagor
Pelletsbrännaren PLC(6).JPG
Pelletsbrännaren PLC(6).JPG (38.7 KiB) Visad 6340 gånger
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: montering av RB

Inlägg av micke_932 »

Kontrollera vad B8 står på, den kan vara för låg, om brännaren inte blir tillräckligt varm på den tiden så stannar den (det sitter en 45 graders termostat som sköter det).

Sätt upp den till 30 minuter och se om det hjälper.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Laca
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 23:02
Ort: Lassbyn

Re: montering av RB

Inlägg av Laca »

Har ökat B6 till 4.2 nu går den har just nu panntemp på 60gr. Kan jag ställa upp ännu mer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: montering av RB

Inlägg av Stegatorparn »

Du ökar matningen tills det kommer synlig rök ur skorstenen.
Då minskar du matningen i små steg tills röken precis försvinner.
Brännaren är nu inställd så gott det går utan rökgasinstrument.
Vänta minst 5 minuter mellan omställningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar