Effekt per tid på en RB - Total

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jaurocha
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 11:32

Effekt per tid på en RB - Total

Inlägg av Jaurocha »

Jag har en RB - Total och undrar om det är någon som vet ett ca värde på efekten per tid på skruven.
Nu har jag en skruvmatning på 1,3 sec men ingen koll på hur mycket det blit i effekt.

Någon som vet?
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Effekt per tid på en RB - Total

Inlägg av sänkan »

Samla det som rinner ur skruven i en påse under 6 minuter och mata brännaren för hand med lika mycket.
Väg det som kom i kilo och multiplicera med 4.8 så har du effekten som stoppas in.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Jaurocha
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 11:32

Re: Effekt per tid på en RB - Total

Inlägg av Jaurocha »

Jag tänkte göra det. Jag har en databas över hur pannan har arberat sen nyår. Så jag kan få ut bra sifor på de tider jag har använt.
Men jag vet inte om det är ett linjärt för hållande på skruven och har inte lust att testa alla möjliga tider.
Så jag undrade om det finns någon dokumentation om det.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Effekt per tid på en RB - Total

Inlägg av micke_932 »

Det är inte linjärt om du menar att om du dubblar tiden till 2.6 sekunder så får du dubbel effekt.

Du har alltid lite svinn i början då det inte kommer pellets och när skruven stannar så brukar den backa en liten kort bit vilket gör att du har lite som du tappar där också, och detta är ju alltid samma avsett hur länge skruven går.

Men om du inte är ute efter väldigt exakta siffror (vilket är rätt meningslöst eftersom skruven ändå matar så ojämt som den gör).

Men varför inte mäta enligt ovanstående på två olika matningar exempelvis och se hur väl det stämmer med verkligheten.

Du lär inte hitta någon information om det efter det finns minst 3 olika skruvmotorer och jag skulle tro att även två identiska motorer ger inte samma effekt eftersom det avgörs av många andra faktorer också, typ av pellets, hårdheten på pellets, längden på skruven, vinkel på skruven osv osv osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar