Död PLC?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Död PLC?

Inlägg av TreeSwede »

Hej, igår så hade brännaren stannat när jag kom ner i pannrummet, tyckte dock att displayen visade det vanliga men när jag sedan skulle trycka igång den så var displayen släckt och har varit så sedan dess. Finns det nå´t knep för att väcka den, eller några saker jag bör kolla?

Mvh Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Död PLC?

Inlägg av micke_932 »

Säkring ? kortslutet tändelement exempelvis brukar smälla en säkring.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Re: Död PLC?

Inlägg av TreeSwede »

Finns det någon säkring i skåpet där bl.a PLC:n sitter? Tändelementet är relativt nybytt, ca 1 år sedan, men det kan ju förstås gå sönder ändå....Men hur kollar jag om det är schysst?

Mvh Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Död PLC?

Inlägg av micke_932 »

Nu när jag tänker efter så kanske det sitter en säkring i den högra plinten i lådan, jag kommer inte ihåg på rak arm och är inte hemma nu, men om det är kortslutning i tändelementet så borde ju nån säkring i huset om inte annat ge upp i alla fall tycker man, annars känner du på den om den blir varm, det är bara att lägga handen på den svarta nedre delen av brännaren när tändelementet varit igång ett par minuter, det blir snabbt varmt.

Har du en multimeter ?

Kolla tändelementet är lite knöligt, det sitter krympslang på anslutningarna som måste skäras upp för att du ska komma åt, annars kan man mäta resistansen i elementet med en multimeter.

Kolla om du har spänning fram till PLC'n, mät i så fall om du har någon spänning på dom två plintarna längst upp till vänster, det bör väl stå L1 och N på dom om jag minns rätt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Re: Död PLC?

Inlägg av TreeSwede »

Jättetack för hjälp, ska kolla det så fort jag kan, återkommer med resultat..

Mvh Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Re: Död PLC?

Inlägg av TreeSwede »

Tack för tips, imponerad av ditt minne vad gäller placering av säkring- mycket riktigt satt det en 5A- säkring på höger sida som hade gått. Jag satte dit en ny och förväntade mig att den skulle sticka direkt, men det gjorde den inte. Så efter att ha konstaterat att tändelementet inte blev varmt så har jag beställt två nya tändelement hos Roslagsbrännaren. Det var bara ungefär ett år sedan som jag bytte tändelementet, det innan höll i drygt två år + okänd tid innan jag tog över brännaren.
Något tips var man sätter kabeln från en TKA1-termostat på en Erylpanna? Använder man t.ex dragregulator-hålet är det väl svårt att gänga tillbaks det utan att klämma kabeln?


/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Död PLC?

Inlägg av micke_932 »

Om du kört med originaltermostaten så är det nog rätt normal livslängd, det blir många starter speciellt på vintern, mina verkar hålla i ca 5 år men jag kör med 20 graders hysteres på sommaren och med underhållseld på vintern när det kryper ner under -5 så det blir inte så jättemånga starter (2-3 per dygn på sommaren med min gamla 265:a, nu blir det nog lite fler för min Nibe City har 70 liter mindre vatten).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Re: Död PLC?

Inlägg av TreeSwede »

Blir nog bättre när jag monterat termostaten jag har liggande med ställbar hysteres. Måste säga att hittils har allt på denna brännare varit relativt lättfixat, peppar....peppar....! Kanske inte så konstigt iofs, det är ju inte någon hi-tech konstruktion direkt, men ändå! Nu väntar jag bara på att de nya tändelementen ska komma.
Tack för hjälpen!

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Skriv svar