Installation av Roslagsbrännare på CTC 265B

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Det är det med största sannolikhet! Pellets och olja har snarlika förutsättningar.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men prova och böj till en baffel själv. Originalet är ändå för liten. Bör gå högre upp från mellanväggen så att mer brandgas tvingas ned i vedutrymmet. Luckan är så liten att längre baffel kan man inte få in.
Helst borde den också förses med en påskruvbar flärp på översidan som går in 10 cm i oljeutrymmet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort en plåtbit som hängs fast på denna oljabaffel och förlänger den neråt. Det var ett pyssel att få till vinklar o sånt så att jag kan få in den genom öppningen men den sänkte rökgastemperaturen med 20°C och det är ju OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Tocken skrev:
bergatorparen skrev: En baffel till CTC 265 finns att erhålla från Maniarmatur.se
Av bilden att döma så är det en helt annan typ av baffel, kanske till vedeldning (eftersom det står "Baffelplåt Ved")?
designadinblogg skrev:Baffel för olja

Kan det vara rätt?
För bövelen, bilderna på alla deras bafflar är identiska - verkar som dom antingen inte orkar lägga in riktiga bilder eller så luktar det mygel :evil:

Jag skulle iaf inte våga beställa något från dom - man kanske får hem en fågelholk eller tegelsten för 700-800 bagis :shock:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tryggaste är väl om man kan få originaldelar från CTC - fastän sista 265:an lämnade fabriken för över 30 år sedan - så OM de kan skaffa baffelplåtar, är svårt att säga Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tocken: JAG såg iaf. olika bilder...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag såg samma bild och ingen av dem var en baffel till pannan.

Men realistiskt, inte köper man väl en baffel för över 800 till en panna som inte är värd mer än hälften.
Böj till en plåtvinkel med samma längd som mellanväggen som vilar på ett par stöd mot mellanväggen. Bör sticka upp drygt 3 cm ovanför mellanväggen och sticka in en bit horisontellt i oljeutrymmet.
På vedsidan ska den leda gasen vertikalt nedåt och ligga 2-3 cm från mellanväggen. Längden på den delen kan inte bli mer än vad som går in i luckan.
Tror att på det sättet kan man få till en baffel som ger mindre pelletsförbrukning än originalbaffeln.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är en fråga som besvärat mig länge: Jag har sett bilder på eldstaden i sena versioner av CTC 265, men de liknar inte helt på eldstaden i den jagf hade från 1966. Skedde det någon konstruktionsändring i 265:an vid övergången mellan 1960 och 1970 tal? Jag vill minnas att det på den tiden var "massflykt" från koks över till olja eftersom koksen började bli fasansfullt dyr. Då blev det väl så att man omarbetade fastbränsle kammaren i 265 till ved? Och ved och koks brinner ju på två mycket olika sätt.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Jag skulle nog tro att jag fixar till en plåt själv. Måste bara ta lite mått när brännaren tar en liten paus.

Om jag kan få ner pelletsförbrukningen lite så kommer jag bli lycklig, för just nu så går det närmare 5 säckar per dygn... visst, har varit kallt som fan nu (-15) men ändå.. 5 säckar blir en jäkligt dyr kostnad.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hög effekt är inte den här pannans starka sida. Har du provat att mäta upp rökgastemperaturen? På full effekt och utan baffel kan det nog vara risk att en digital stektermometer bränns sönder av värmen.
Det går utan vidare att skjuta in spjällstången ett steg och kanske två så blir det mindre effekt.
Nu har det mest snackats om baffel, men har du dragbegränsare. Om inte så lyft upp sotluckan i skorstensstocken ett par tre centimeter och lägg något emellan. När det är kallt får du annars ett oerhört drag i skorstenen som drar luft genom brännaren och kostar massor med pellets.
Dragbegränsaren måste dimensioneras efter skorstenen men där finns redan en tråd att läsa.
Otäta pannluckor är också något som kan behöva åtgärdas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

designadinblogg skrev:Jag skulle nog tro att jag fixar till en plåt själv. Måste bara ta lite mått när brännaren tar en liten paus.

Om jag kan få ner pelletsförbrukningen lite så kommer jag bli lycklig, för just nu så går det närmare 5 säckar per dygn... visst, har varit kallt som fan nu (-15) men ändå.. 5 säckar blir en jäkligt dyr kostnad.
Minst 2 säckar per dygn för mycket där, ja. :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Nu har jag fått till en plåt som baffel. Dock så blev den lite för bra till en början, då överhettningsskyddet slog i, men det har jag ordnat nu, så det ska bli intressant att följa åtgången av pellets nu närmaste dygnet.

Förresten, en annan fråga.
Ni om kör med en roslagsbrännare, kör ni 6mm eller 8mm pellets?

Vad är att föredra?
Jag kör 6mm nu, men det är för att de jag köpte av sa att skruven gick bättre med 6mm.
Senast redigerad av designadinblogg den tor 09 dec, 2010 18:17, redigerad totalt 1 gånger.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Låter lovande det. Den gamla gjutna originalbaffeln var snålt tilltagen. Men oljan var ju billig på den tiden.
Ändå mer info om anläggningen får du genom att mäta upp rökgasen och mäta upp effekten på brännaren.
Kan du ta bort pelletsslangen är det lätt att få en uppfattning om effekten.
Under tiden får man mata pellets i röret själv.
Väger man den pellets som ramlar ur slangen med brännaren i drift i 2 min 53 sekunder så är antal gram pellets som ramlat ned delat med tio lika med effekten i kW.
Ingen större noggrannhet men räcker för att få en uppfattning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

6mm eller 8mm har ingen större betydelse för den brännaren. Man kan ha lite högre matning med 8mm eftersom det släpps fram lite mindre pellets annars jämfört med 6mm (6mm rinner igenom skruven lite lättare). Jag kör dock utan några ändringar eftersom förbränningen verkar bra i båda fallen.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Nu har jag mätt hur mycket pellets som rinner igenom skruven per timme. På tio minuter så hann det rinna ner 800 gram pellets.
Det innebär 4,8kg i timmen och det i sin tur innebär 115,2 kg per dygn (!!!).

Jäkla tur att den tar lite uppehåll ibland, men samtidigt så måste jag nog säga att jag tycker det låter som mycket pellets i timmen, eller vad säger ni?

Som det är nu så går det faktiskt jäkligt mycket pellets.. ligger nog på 4-5 säckar per dygn... och det är inte direkt hållbart.

Tips, funderingar?

Håller på att installera en rökgastermometer, så att jag kan få koll på om det försvinner mycket energi på vägen eller inte.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Skriv svar