Installation av Roslagsbrännare på CTC 265B

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Installation av Roslagsbrännare på CTC 265B

Inlägg av designadinblogg »

Okej, nu har valet fallit på en Roslagsbrännare.
Gav 7000:- för den med matarskruv och veckoförråd.

Nu kommer nästa problem, hur monterar jag det hela?

Har tänkt installera den på oljedelen på pannan, och hålet där är inte anpassat för brännaren, så jag antar att jag måste kapa upp hålet så det passar.

Det ingick även en platta som jag antar ska sättas fast på luckan till oljerummet, men den känns lite för bred överlag för att man ska kunna sätta dit några bultar. De hamnar i själva springan.

Finns det kanske en platta som är anpassad för just CTC 265B?

Ni som har den här kombinationen med Roslagsbrännare samt CTC 265B, hur har ni gjort?
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Inte fullständig beskrivning,men ändå.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... nnare.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Som någon sade tidigare. Ta upp hålet i luckan så högt som det går utan att brännaren tar i någonstans så får du bättre utrymme för askan.

Annars ta bort oljeluckan. Såga bort knoppen så pass att plåten får plats. Ta upp ett hål i luckan. Plana till med vinkelslip. Skruva fast monteringsplattan med lite värmebeständig tätningsmassa mellan med genomgående M8 skruvar. Sätt skruvarna mot luckan där dom inte kommer i vägen för något.

Kontrollera att alla luckor tätar bra innan brännaren startas.

Asktömmning gör du genom brännarhålet.

Så gjorde jag till Iwabo. Borde inte vara så stor skillnad annars.

Tror inte fästplattan ska minskas ned. Då minskar hållbarheten och det kanske slår sig när brännaren monteras.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Den fästplatta som medföljer RB skall kapas till för att passa.

I mitt fall så skruvade jag bort (två muttrar) plattan som oljebrännaren suttit i, använde den plattan som mall när jag med en vinkelkap formade den nya plåten + borrade hål i den för de två bultarna som sticker ut från pannan.
Införskaffade dessutom två vingmuttrar istället för de två muttrar som hållit den gamla plattan på plats (för att lättare kunna ta bort plåten vid uraskning/sotning).

Kom ihåg innan du börjar kapa:
  • - Att se till så att pinnen för brännarfästet kommer uppåt!
    - Så inte brännaren kommer att ta i någonstans (panna, styrboxar etc.).
    - Så att fästplattan kommer att täta ordentligt runtom (inte blir för liten någonstans).
I mitt fall så fick jag offra inspektionsluckans funktion (den lilla runda ovanför brännarluckan). Den går nu inte att öppna när brännaren sitter på plats.:cry:

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går, vi är några stycken på det här forumet som har samma kombination som du.

Hoppas det går bra!
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Tack för era svar!

Jag tror nog att jag ska kunna få ihop det hela med era tips.

Har en annan fråga dock.
Det finns två saker som jag inte har stenkoll på vad det är. En stor vit låda (styrenhet?) och sen en liten grön box med temperaturvred och på den sitter det ett par kopparrör som jag antar skall ner i vattentanken, eller?

Någon som kan upplysa mig lite mer...
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Den vita lådan är nog styrenheten. På den här bilden syns en grön box.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=3

Det måste vara termostatenheten och den ska stoppas in i ett dykrör på pannan. Tar man bort kåpan till termostatvredet på pannan så ser man två dykrör bakom. Man får nog ta bort de befintliga termostaterna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Hm, nu blir jag lite fundersam över var jag ska montera själva termostatenheten.

Jag tog en bild på pannan, för att få lite hjälp med var jag ska montera den om det är någon som har koll?

Bild
Senast redigerad av designadinblogg den ons 24 nov, 2010 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Länka inte till så STORA bilder. De tar sådan plats samt att man inte får "totalöversyn"......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du ansluter termostaten i dykröret för gamla oljetermostaten, som visat på bild.

Ett litet tips: Skala ner bilder med hjälp av "Paint" programmet i Windows. 600X400 pixlar brukar vara lagom. :wink:
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Sorry, var inte meningen att lägga upp en så stor bild. Trodde att det var automatisk bildförminskning på forumet.
Nu är det dock en mindre bild.

Bergatorparen: Det finns en del koppartråd där inne, som jag kan tänka mig har med oljebrännaren att göra eller så, kan man ta bort det för att få lite mer plats? Det är inte så mycket plats i röret att jag kan få dit kopparslingan för termostaten.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det man sannolikt gjort, är att man enbart ryckt loss den dosan som termostaten för oljebrännaren satt i, och lämnat dykröret som det var för att slippa tappa ner anläggningen och plugga hålet. Så koppartråden leder sannolikt till en känslekropp från oljetermostaten, så den kan du ta bort. Ta bort allt som inte sitter fast/fixerad så att allt som blir kvar är dykröret. Stoppa så in känslekroppen till nya termostaten så att den har kontakt med dykrörets väggar. Om det är som jag minns från min egen 265:a, skall det inte vara något besvär. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dykröret som det pekas på brukar används till termometern som visar vattentempen i pannan, inte nödvändig men trevlig att ha, eftersom Roslagbrännaren har allting inbyggt så behöver du inget av det som sitter i pannan så bara ta bort det om du känner för det, det är ju en termometer, oljebrännartermostat och överhettningsskyddet.

Annars är det inte så svårt att lossa plåten så du kan följa tåtarna och se var dom tar vägen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Okej, när man äntligen har lyckats få allt monterat och klart, så upptäcker man att det inte händer något alls när man pluggar i kontakten i väggen.

Har jag missat någon on/off knapp nånstans? Har bara hittat en på skruven.

Det är ju begagnade prylar, så det finns ju en risk att det är något som felar, men det kanske finns någon som kan hjälpa till med lite felsökning.

Hade tänkt ringa till RB imorrn, men skulle gärna testa lite själv ikväll först.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om det är mörkt i displayen när du sätter i kontakten så är det fel, men kolla överhettningsskyddet i fallröret (du måste lossa kåpan), om det löst ut så måste det återställas manuellt.

Man kan även tänka sig att överhettningskyddet i den gröna lådan löst ut också, måste också återställas manuellt.

Annars får du plocka fram mätinstrument och se vad som händer.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Ett stort tack för all hjälp.
Nu brinner brännaren för fullt, och det var automatsäkringen i termostaten som hade löst.

Lite tråkigt dock att man inte haft alltför bra koll på vad det är för saker man köper. Det visar sig att om jag ska få min brännare uppgraderad till en mer modern brännare, så är det en kostnad på 2000:- plus frakt... men i längden är det kanske värt det.

Nu ska jag låta brännaren gå nåt dygn, har slängt i fem säckar med pellets och vill se lite vad man ligger på för driftkostnad.

Tror att jag skulle behöva fixa till hela mitt system, för så fort jag sätter på cirkulationen på radiatorer och golvvärme, så sjunker tempen i pannan från 90 grader till 45 grader... sen tror jag inte att brännaren riktigt pallar ta upp vattnet till 70 grader igen.

Om man vore lite bättre insatt i det hela, så skulle man nog få lite bättre koll, men jag har inte ens koll på hur shunten funkar... men man lever så länge man lär.

Än en gång, stort tack till alla som har hjälpt till!
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Skriv svar