Gör ni ren skruven

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Gör ni ren skruven

Inlägg av Joakim »

3:e vintern med RB och den är verkligen pålitlig!

Efter första året så rengjorde jag skruven på spån vilket verkar vara vanligt att man gör i pellets-kretsar.

Jag är dock inte säker på att det verkligen behövs på RB-skruven, den verkar ganska robust den med!

Gör ni ren er skruv varje säsong?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

gör ni rent skruven

Inlägg av henkeb »

jag har också kört i 3 år.efter varje vinter tömmer jag både veckoförråd och samtidigt tar bort skruven o skakar ur den det brukar bli ung en glassbytta med spån 2.5lit. tillsammans. det är nog mycket beroende på vad man kör för pellets. men vad jag har upplevt så tar skruven med sig det mesta av skiten som finns i pelletsen.t.e.x 2 st asfaltsklumpar med 5cm diameter som låg i en säck.resten av skiten från några andra säckar fick jag tag på vid påfyllning.förhandling pågår med leverantören om ev kompensation.det var ingen höjdare att göra rent rostret efteråt iallafall
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag gjorde rent den en gång efter ett år (är inne på 4:e året nu) sen har jag inte brytt mig om det, det samlas en massa spån i botten på förrådet och en del följer med skruven upp men brännaren bryr sig inte om det utan tuggar glatt på i alla fall, när det väl blivit fullt med spån i botten så tror jag inte det blir mer sen, däremot grannens MAFA mini förråd måste göras rent en gång om året eller så för att den inte ska bråka, men det är nog inte skruvens fel utan utformningen på förrådet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Har haft min brännare i 3 år nu och har aldrig gjort rent skruven.... ungefär 6 mån. efter isntalationen så "tappade" min lille ängel till son ett låda med div skruv i förådet han sa inget om det utan krafsade över lite pellets över dom, men märktes inget på skruv eller brännare... Men jag rev mig mycket i skallen när jag sotade pannan o hittade flera skruvar :shock:
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Tackar för svaren!

Jag ringde faktiskt RB strax efter att jag frågat här. De ansåg inte att det fanns någon anledning att göra ren skruv, den klarar att hantera lite spån. Dock frågade jag inte om man borde göra rent förrådet ibland. Det är väl isf det man borde göra om man orkar antar jag...
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Min vb skruv behöver rengöras vart annat år eller så beroende på vilken leverantör jag har, med vida behövs det inte alls och med agrol så behövs det en gång i halvåret kanske.
Den funkar förvisso utan rengöring men kan börja mata ojämt.
deleted
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Re: Gör ni ren skruven

Inlägg av Matsm »

Skruven bryr sig inte om spånen men den samlas i botten och fungerar lite som cement mellan pelletsen.

Har ett Mafa-förråd som bråkar med vissa pellets, det bildas en grotta över skruven så matningen tappas ca. varannan gång eller blir i alla fall ojämn. Går i viss mån åtgärda med ökad matn.
Detta har jag noterat även med andra förråd, enligt min uppfattning beror det på dels mycket spån men till största delen på för många långa pellets och när det är lite i tanken.
Jag har gjort en omrörare som har löst problemet till fullo men behöver inte använda den till vissa pellets.
Har även en spånräns som jag kan ränsa ut spånen utan att tömma tanken.
Klarar inte av att bifoga bild, annars skulle jag gjort det.
Går det?
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Re: Gör ni ren skruven

Inlägg av Matsm »

Bild
Länk till bild på spånsug.
Detta var ett test för att se hur det fungerade.
Om nån är mer intresserad av mina prylar så skicka ett mail istället.
Matsm.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Skriv svar