underhållsfyr

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

underhållsfyr

Inlägg av henkeb »

tänkte prova underhållsfyr på min rb villamax för första gången i vinter
vill ha lite tips ang inställn b11 nermatn pellets,vilopaus och b13 tiden för fyren.jag har aldrig använt den funktionen tidigare utan kört på vanlig tändning förr.så jag har inte riktigt kommit underfund med hur det funkar.
vad finns det för fördelar respektive nackdelar med underhållsfyr? tacksam för tips och goda råd.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Låt dom stå på grundinställningen den funkar rätt bra.

Då brinner det i 3 minuter, sedan går skruven ca 3-4 sekunder och med nio minuters intervall så blåser fläkten rent i några sekunder.

Vad du ska ställa 13 på är upp till dig men ca en timme är rätt lagom (jag har kört med 60-80 minuter utan några problem).

Men använd rätt lång tid annars är det ingen medning med det, om du sätter den för kort så stannar brännaren innan den nått ner till starttempen och då måste den starta med tändelementet i alla fall.

Nackdelen med undehållsfyr är att det sotar mera så du får sota/aska ur pannan oftare.

Fördelen är att tändelementet klarar sig längre, speciellt om du har en äldre modell med 6 graders fast termostat, om du kör med en sådan på vintern utan underhållseld så tar du död på tändelementet på några månader.

Det är inga konstigheter, den brinner som vanligt bara på mycket lägre effekt, runt 1000W eller så, när brännaren når upp till stopptempen så slutar den mata pellets och renblåser en stund (2 minuter), sedan går den över till underhållseld, där den matar ner pellets i 3-4 sekunder var tredje minut och så håller det på tills temperaturen går ner till starttempen då den går över till vanlig matning direkt utan tändelementet eftersom det redan brinner i brännaren, om du tar ut för lite värme så att tempen stiger med underhållselden så blir det inte bra, då kan den slå ifrån med överhettningskyddet, så använd bara underhållseld när du har värme på elementen.

Så använd bara underhållselden när det är kallt, du ska helst ner på minst -5 grader för att den ska funka riktigt bra, men så fort det är minusgrader så går det att använda den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

underhållsfyr

Inlägg av henkeb »

ok nu börjar det klarna i knoppen! tack för en bra förklaring.då slipper jag som förra vintern byta tändelement 3ggr.behöver jag alltså sota oftare än 1g/vecka som jag gjorde i vintras? och när jag ska sota så bryter jag alltså strömmen när underhållsfyren går och sen vid start så tänder den om som vanligt? och b18 startfördröjning skall stängas av. och ska man sätta b1 tändtid på 0 eller sköter den det själv?
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du ska bara pilla på B13, låt resten vara som det är, eventuellt B11 kan du leka med lite om du känner för det.

B1 ska inte ändras, den sköter sig själv och jag tror inte att du ska röra B18 heller (jag har inte den på min brännare).

Och du ska inte bryta strömmen, ställ tillbaka B13 på 0 så stänger den ner sig själv på ett riktigt sätt och sen kan du slå ifrån strömmen när brännaren stannat helt.

Du kan nog fortsätta sota en gång i vecka, jag sotar i alla fall aldrig oftare än så.

Jag är fortfarande inne på mitt första tändelement och det närmar sig 4 år nu.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

underhållsfyr

Inlägg av henkeb »

ok tack micke för hjälp och goda råd! det var till stor hjälp.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Inlägg av Matsm »

B18 bör du ställa på 0 för fördröjningen är i funktion även vid underhållsfyr.
Som jag ser det så vill man inte att det brinner för länge på u-fyren för det sotar ganska mycket så det är bättre om brännaren går igång så snabbt som möjligt.
Man kan laborera med med B18 5min eller nåt.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Skriv svar