Ulma 2000 tänder inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Janno
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 aug, 2021 18:39

Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av Janno »

Har lite problem med min Ulma 2000 brännare. Har löst de flesta problemen jag stött på tidigare (bytt bl a tändelement, överhettningsskydd, fotomotstånd e.t.c). Denna gång verkar dock dessa vara ok, och vet inte riktigt vad problemet kan vara.

Har bytt överhettningsskydd, och mätt upp fotomotstånd enligt instruktioner som stegatorparn skrev i denna tråd: https://pellets.info/viewtopic.php?f=25&t=19251. Ser ut att vara ok, och om jag förstått saken rätt så är väl fotomotståndet inte inblandat i startsekvensen?

När jag mäter output till tändelementet så har jag ingen spänning där efter skruven har kört klartsin startdos. Så frågan är om någon har en aning om vad mer som kan förhindra att spänningen triggas vid den utgången?

Ett av mina problem är att jag inte har någon manual, eller el-schema för brännaren, så om någon vänlig själ har en sådan i elektroniskt format så skulle jag vara väldigt tacksam. Har hittat ett el-schema online som påminner om mitt, men det stämmer bara till 80%:

Bild

Har som sagt inte hittat någon manual... antar att min brännare ses som pensionerad. Det jag vet är att det står Ulma 2000 på den och att styrsystemet ser ut så här (ursäkta kvaliten, det var mörkt och jag var förbannad :D):

Bild

Så...om någon har någon idé eller stött på samma, eller liknande, problem så tar jag gärna emot förslag, el-scheman och manualer :)
Panna: Nibe City, Brännare: Ulma 2000
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av nyman »

Det som finns att ladda ned är bara till TCA och det är modell TC som behövs för rätt elschema.
Konstigt att ULMA inte på 10 år lyckats få upp en nedladdningsbar handbok på sin hemsida. De fick ju en hel del gratisrekam på Pellets.info också av typ "ett helt nytt sätt att elda pellets" eftersom de satt en varmluftspistol i stället för en traditionell Backer-värmare som tändelement. Plåtdelarna var rena kopior av plåtdelarna hos PellX.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av Stegatorparn »

Skillnaden mellan TC och TCA är tryckluftrensningen.
Om du bortser från renblåsning Q5 och kompressor Q7 borde det stämma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Janno
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 aug, 2021 18:39

Re: Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av Janno »

Stegatorparn skrev: lör 21 aug, 2021 22:01 Manual finns att ladda ner här https://docplayer.se/6274157-Ulma-2000-tca-12-20kw.html
jo, den har jag, men min är en äldre modell så det är en del som inte stämmer. Särskilt El-schemat diffar betänkligt.
Panna: Nibe City, Brännare: Ulma 2000
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av nyman »

TC hade två fasta hastigheter på fläkten. TCA har väl en annan PLC och en sådan modernitet som hastighetsstyrd fläkt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ulma 2000 tänder inte

Inlägg av brushuvud »

Hallå!
Vet inte om det löst sig...
När jag haft bekymmer jag inte begripit mig på så har jag ringt till Ulf på Ulma. Han är alltid beredd att hjälpa med råd och tips.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar