Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Hej, snart åker denna pelletsbrännare ut genom fönstret. Har köpt nytt tändelement, fotomotstånd och säkring. Har även bytt till 6 mm pellets. Har kört manuellt i 10 min och vägt det, 1152 g(152 g) Har kört 50 sek intervaller a 3 ggr. Vikt 90g, 125g och 100g . Men jag har ingen aning om var exakt jag ställer in startdosen!? Vet hur man går in på menyn och ändrar siffror, men vilken är startdosen?
MEN det har varit mycket krångel med brännaren och sist stod den död utan display etc.
Nu efter jag har bytt saker och ting så startar den och hämtar pellets och släpper i och sen så inget mer 😔 Tänder inte men det låter som fläkt går men inget annat.
Och nu kommer tändfel upp, har inte gjort förut.
Senast redigerad av Jny72 den mån 17 feb, 2020 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen ska vara 125 gram och ställs in i meny 2 om jag förstår manualen rätt.
Man justerar skruvmotorns gångtid, som är 50 sekunder i fabriksinställningen.
Finns också en inställning av startdos i meny 5 som inte berörs i manualen. Lite förvirrande onekligen.

Blir tändelementet varmt vid startförsöket?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Tack för svar stegatorparn. Okej, då ska jag trycka på meny 2 och 5 och se vad jag får ut av det. Kollade nu och nej det blir inte varmt, men det kommer kall blåst från fläkten (ganska mycket tycker jag) in i där pellets nu ligger. Min 10 min startdos var ju på 152 ska jag då alltså ha kortare tid än 50 sek? Ringde till Ulma, han bara muttrade skicka hit eller ta dit någon återförsäljare i närheten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

Får du 1152 gram på 10 minuter blir det 96 gram på 50 sekunder. Du ska alltså öka startdosen till c:a 65 sekunder om beräkningarna stämmer.

Har du bytt tändelementet? Kolla anslutningarna.
Har du ett universalinstrument, så mät resistansen över elementet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Aha okej jag räknade nog med 60 sek eller något sådant. Tändelementet och fotomotståndet är helt nya och även tempgivaren för inte så länge sedan. Anslutningarna har jag gått igenom ca 1000 x
Dum fråga men universalinstrument är det typ sådan elpenna? 😣 Nä det är det nog inte. Men ska kika på ett sådant och se om jag fattar hur och var jag mäter. Nu när jag har suttit i pannrummet så märker jag att det går några min och sen kommer en ny dos pellets men tänder inte.
Ska det verkligen blåsa kall storm i liksom tunneln ?(kommer banne mig inte på vad det heter)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

Bara ett exempel på ett billigt universalinstrument eller multimeter som duger gott vid brännarservice.
Mäter resistans, växelström och likström.
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018521

Ditt tändelement värmer inte vid startförsöket och är antingen sönder eller får ingen ström.
Kolla att kablarna sitter rätt enligt elschemat i manualen och känn även att alla skruvar är åtdragna. Görs givetvis med strömsladden utdragen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Tack för länken, ska köpa en sådan idag. Jag har gjort en grundlig genomgång av kablar och skruvar och där är det inga konstigheter.
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

stegatorparn
Nu har jag äntligen haft tid att mäta resistens (resistensen) där kablarna från tändelementet går in. Det var 1 på alla inställningar från 200 till 2000k, det var en punkt på olika ställen efter 1, på vissa iallafall. Mätte även för fotomotståndet där blev det utslag på 200k och 2000k. Så då finns det ingen resistans/motstånd för brännaren om jag har förstått rätt!? Men för fotomotståndet. Nu då? Förhoppningsvis har du någon idé, det brukar du iallafall :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

Nu har jag inte samma mätinstrument som du, men mitt visar 1 när det är oändligt motstånd.
När du mäter tändelement används mätområde 200 ohm. Får du 1 = oändligt är det avbrott i elementet och ska bytas.
Vilken typ av element har du? Finns två olika beroende på hur gammal brännaren är.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... nnare.html
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/u ... ement.html

Anslut fotomotståndet till instrumentet och mät på område 200k. Omväxlande belys och håll för fotomotståndet och notera om instrumentets utslag växlar. Reagerar det för ljus och mörker är det okej.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Tackar:) Tändelementet jag har är nr 2 på länken (det som är en tub)
När jag mätte tändelementet på 200 så blev det ca 126,3 Och på själva PLCn så var det ju inget utslag på multimetern, där tändelementets kablar går in.

När jag mätte fotomotståndet så fick jag 04,7 på 200k
( ca 3,5 på 20k) Och på själva PLCn så blev det utslag på multimetern.
Jag har inte testat fotomotståndet med mörkt/ljust, då jag inte riktigt hänger med hur jag ska göra det.
Hålla i fotomotståndet och ha det inkopplat i PLCn och sen ska då pannan och pelletsbrännaren var på, eller??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

När du mäter komponenterna, drar du först ur brännarens strömsladd. Därefter lossar du dem från plc´n, men se till att sladdarna kommer tillbaka till samma plint som tidigare.

Tändelementet är helt och borde tända pelletsen vid en start.
Vad jag förstår har du bytt tändelementet. När det är korrekt monterat skall det ligga an mot hålet i brännarrörsgaveln, så ingen luft kan passera förbi tändelementets hylsa.

Fotomotståndet provar du urmonterat från brännaren. Det viktiga är att motståndet reagerar för ljusförändringar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Har gjort precis så för att mäta komponenterna och i kontakterna (på PLCn) till tändelementet så ges inget på multimetern. Ja tändelementet är helt nytt och det är monterat dikt an mot hålet i brännarröret.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

PLC´n har reläutgångar och ska inte ge kontakt strömlöst eller i vila, bara när tändelementet i det här fallet ska vara aktiverat.

Återstår att kontrollera tändelementets utgång skarpt.
Anslut alla ledningar för att köra brännaren men sätt inte på den röda kåpan.
Sätt multimetern på 600 VAC.
Starta brännaren.
När startdosen fallit ner sätter du den svarta mätpinnen på en skruv i en plint med blå kabel ansluten till höger om PLC´n.
Den röda testpinnen sätts på skruven vid utgång Q2,1 där brun kabel sitter. Multimetern ska visa c:a 230 volt.
Flytta sedan den röda testpinnen till Q2,2 där tändelementets kabel är ansluten. Nu borde multimetern också visa 230 volt, eventuellt pulsas spänningen, jag är inte säker där.

Är mätningarna okej, borde pelletsen antändas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Jny72 »

Tack återigen Stegatorparn. Det är tydligen mera fel på brännaren. Ska köpa en beg Viking 9909
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ställa in startdos Ulma 2000 TC

Inlägg av Stegatorparn »

Även om brännaren är gammal, blir det ett lyft. :thumright:
Reservdelar finns här https://www.pelletsteknik.se/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar