Laddpanna,tca2 och acktank.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Laddpanna,tca2 och acktank.

Inlägg av dof »

Någon som kör denna kombinationen? Farsan har fått laddpanna och brännare installerad av rörkrökare men tycker inte det är optimalt. Som det är nu används endast en tempgivare, den som följer med brännaren. Jag skulle hellre sett en användning av två givare ,topp och botten, tex en tk1b. Hur har ni löst detta?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Laddpanna,tca2 och acktank.

Inlägg av Custom Sam »

Sent svar, jag kör en Ulma laddpanna med TCA 2 och acktank på 500 liter (kan öppna upp till ytterligare 500 liter slavtank, men det är ju ganska meningslöst...

Det funkar alldeles utmärkt, är än så länge rena drömmen jämfört med in gamla Econompanna som jag lyckades hålla vid liv i 12 år.

Ser inte någon orsak till att du skulle ha flera temp.givare för start/stopp, vad vill du uppnå med ytterligare en? Vilken av dem ska brännaren styras av?

Jag har en till givare, som mäter temperaturen i pannan, inte ack.tanken som sedan är kopplad till ett relä som startar och stoppar laddomatens cirkulationspump. Detta då jag redan hade funktionaliteten från den gamla pannan. Ulmagubbarna tyckte att det var fullkomligt onödigt då det är så liten volym på laddpannan.

Effekten av denna funktionalitet blir att pumpen startas först när vattnet i pannan är varmt, och det stänger av när temperaturen gått under en inställd temperatur, dvs den tömmer pannan på mer värme.
Då pannan som sagt har liten volym så är det säkert som Ulma säger, det spelar ingen roll. På en större panna kan jag säga att det ger en hel del värme ytterligare...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar