Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Custom Sam »

Efter att ha konstaterat att överhettningsskyddet på min Ulma laddpanna med stor sannolikhet har givit upp inställer sig frågan hur det funkar nu, kommer Ulma och byter den defekta delen?

Hade skrivit ett långt inlägg, och tydligen tagit för god tid på mig. När jag skulle förhandsgranska hade jag blivit utloggad, toppen... :x

Så det blir ett kort inlägg, och jag är inte imponerad av Ulma... det är inte alls lika fin förbränning som i min gamla Econompanna, mycket sotigare och inget verkar hjälpa för att få till det.

Och nu verkar som sagt överhettningsskyddet ha gått sönder.... :-(
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Stegatorparn »

Om du bockar i rutan "logga in mig automatiskt när du loggar in, så blir du inte utslängd.

Osis med överhettningsskyddet. :(
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Haseld »

Custom Sam skrev: Hade skrivit ett långt inlägg, och tydligen tagit för god tid på mig. När jag skulle förhandsgranska hade jag blivit utloggad, toppen... :x :-(
Jag brukar skriva i LibreOffice Writer först och sen kopiera över allt.
Då minskar också risken att någon annan har skrivit i tråden före, och inlägget inte hamnar i den ordning
man har tänkt sig.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av brattne »

Vilket överhettningsskydd? på pannan? på brännaren?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Custom Sam »

Tack för tipsen kring att slippa att stå med borttappade inlägg!

Vad gäller överhettningsskyddet (på pannan, liten flips på baksidan som hoppar ut) så är det lite oklart vad som hände där egentligen. Jag sänkte effekten ytterligare ett snäpp, till 3:an på brännaren.

Därefter har pannan fungerat hela natten utan problem. Frågan är varför det helt plötsligt inte fungerade längre att köra på Eco-läget, 5;an??

En teori jag har är att det beror på att jag har in- och utlopp på samma sida av pannan, enligt instruktioner från Ulma. Rörmokaren menade om det verkligen skulle vara så. Det är vanligt att man sätter in/ut diagonalt på pannan, så att hela pannan dras igenom av det strömmande vattnet.

Då kommer den sida som inte har så stor strömning att kunna bli något varmare än den andra sidan, helt enkelt. Och när det nu varit "kallt" i ett par dagar har det blivit längre gångcykler, och därmed högre temperatur på den "varma" sidan.

Eller så är det helt enkelt så att med den fart jag har på cirkulationspumpen i laddomaten, , läge 2, så går det för långsamt att kyla när det blir längre eldningscykler med 5 = 20 kW som effekt?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror nog mest på sista alternativet. Kör laddningspumpen på läge 3.
Har experimenterat själv med lägre hastigheter, men fått lite för höga panntemperaturer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Custom Sam »

Ok, tack för info.

Det andra alternativet, att minska effekten är det jag valde att göra för närvarande. Det man kan fundera över är vilket som är effektivast, lite långsammare uppvärmning eller mera pang på.

Det som skulle göra det lämpligt att köra på högre effekt och därmed högre pumphastighet är att det blir lite varmare i skorstenen, typ 100 grader i stället för ca 90?

Vilket som är bäst misstänker jag att det finns en hel hög med trådar om på forumet...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av brushuvud »

Hej.
Hur har det gått, är överhettningskyddet förbrukat eller går det att återställa?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Överhettningsskydd sönder, vad händer nu?

Inlägg av Custom Sam »

Hej,

Sent omsider kommer svaret, ser att jag var lite otydligt i mitt förra inlägg, ursäkta.

Det var inget fel på överhettningsskyddet, utan det var så att när det blev kallare gick pannan lite längre per cykel, och därmed blev det för hög panntemperatur.

Jag hade att välja på att öka farten på laddpumpen till full fart, vilket inte är bra för skiktningen, eller ställa ner effekten, vilket jag tror mer på. Det finns en del trådar som visar på en effekt runt 12-13 kW som optimal, men jag förmodar att det varierar mellan olika hus och anläggningar, och var man bor m.m.

Så, jag har brännaren på 3 i effekt, dvs 15 kW. Sedan dess har det inte varit några problem med att överhettningsskyddet löser ut.

Det är inte fullt så svart sot med denna lägre inställningen, lite mer åt brunt. Det ryker dock fortfarande ur skorstenen, och luktar en hel del bränt trä när pannan går. Min gamla Econompanna gav ingen rök eller lukt, och ett helt ljusgrått sot. Så på den delen är jag inte riktigt nöjd.

Däremot måste jag säga att uppbyggnaden av brännaren är föredömligt enkel att serva m.m. :)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar