Brännarfläkten, drifttid Laddpanna och TCO -brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Brännarfläkten, drifttid Laddpanna och TCO -brännare

Inlägg av Custom Sam »

Hej,
Ser att det är lite grunt i det överblivna röret ut från pannan (dvs utgående till tanken, det finns två, ett används) , de dykrör jag har är för långa. Skulle vilja styra Laddomatpumpen med tempstyrning, som jag hade på min tidigare panna.

Vet att Ulma rekommenderar en styrning som tar strömmen från pannan/brännaren, det borde vara samma uttag som driver fläkten i brännaren?

Tackar på förhand!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännarfläkten, drifttid Laddpanna och TCO -brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Jag avråder dig från att mickla med brännarstyrningen.
Ordna en separat matning till laddpumpen via din termostat istället.
Om du absolut måste gå via pannan så koppla in på en fas vid överhettningsskyddet och på noll- och skyddsjordsplintarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Brännarfläkten, drifttid Laddpanna och TCO -brännare

Inlägg av Custom Sam »

Tack för synpunkterna!

Ja, termostatstyrt är nummer ett för mig, men ifall det inte funkar så vet jag att Ulma har ett kit som man kopplar till brännaren. Nu har jag en del reläer m.m. liggande så därför ställer jag frågan.

Jag var otydlig, tänkte inte ändra i styrning etc, utan enbart ansluta till samma trådar som styr fläkten, eftersom den är det enda som går kontinuerligt när brännaren är igång. Alla andra saker är sådant som startar momentant vid brännarstart etc. Och Laddomatpumpen ska gå när brännaren går.

Det som egentligen är oklart kring just denna inkoppling är vad PLCn tål, fläkten tar 35W om jag inte minns fel. Kan vara säkrast att sätta ett relä som i sin tur kopplar in pumpen för att inte överbelasta PLCn.

Men jag vill som sagt helst styra via termostat. Jag hoppas att Rörmokaren fixar något kreativt. :-)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar