Muller och koksning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Installerade i November 2015 en ny Ulma Basic panna med Ulma Basic 25 kW brännare samt trådlös shunt-automatik. Till att börja med väldigt nöjd.
Oktober 2016 började pannan att mullra (dåna) när brännaren gick samt pelletsen hade börjat koksa ordentligt. Hade installatören hemma och justerade och påpekade att jag inte borde köra Laxå-pellets. Efter detta har jag provat Stora Enso 8 mm, Klint Pellets och nu Stora Enso 6 mm.
Problemen fortsätter.
Efter 3 dagars eldning har jag en koksad kaka på rostret och mullret (dånet) ökar i styrka.
Enligt Ulma finns inget som kan mullra i pannan. Låter ibland som jag har en Finlands-färja i källaren.
Finns det någon som har en idé vad jag kan göra?
Bilagor
3 dagars eldning
3 dagars eldning
3dagar.JPG (91.34 KiB) Visad 5179 gånger
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Muller och koksning

Inlägg av brushuvud »

Hur rengörs brännaren?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Muller och koksning

Inlägg av Stegatorparn »

Sådär såg det ut i min brännare också efter 3 dagar när jag körde Stora Enso. Numera kör jag enbart Laxå och då kan det bli lite hårda rester efter 2 månaders drift.
Med en sådan kaka på rostret som täpper igen hålen blir förbränningen inte bra.

Vilken effekt är brännaren inställd på?

Vilken färg har eldstadens sidoväggar, svart, grå eller åt det vita hållet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

brushuvud skrev:Hur rengörs brännaren?
En gång per vecka svänger jag ut brännaren och skrapar rent rostret med en spackelspade. Därefter suger jag upp all lös aska inne i brännarröret samt utanpå brännarröret.
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Stegatorparn skrev:Sådär såg det ut i min brännare också efter 3 dagar när jag körde Stora Enso. Numera kör jag enbart Laxå och då kan det bli lite hårda rester efter 2 månaders drift.
Med en sådan kaka på rostret som täpper igen hålen blir förbränningen inte bra.

Vilken effekt är brännaren inställd på?

Vilken färg har eldstadens sidoväggar, svart, grå eller åt det vita hållet?
Körde Laxå i många år utan problem i min gamla panna och med den nya pannan i 11 månader. Provar nu alla möjligheter. StoraEnso, Klint, Laxå. Alla med samma resultat. Muller och koksning

Väggarna lutar åt ganska mörk grå nyans. Vid panntoppen vid rökgasbromsen ganska ljus grå. Vid sotning av skorstensröret ljust brunt.

När den installerades ställde montören in den på 3. Den har nu varit inskickat till Ulma i september för kontroll, när den kom tillbaka var den inställd på ”Auto”. Ulma hittade inget avvikande på brännaren.
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Muller och koksning

Inlägg av Stegatorparn »

Din beskrivning av sotet tolkar jag som att balansen mellan bränsle och luft är nära ideal, så den ska inte justeras i nuläget.
Mängden rester på rostret kan bero på pelletsens råvara eller att temperaturen i fyren är för låg så att inte allt förgasas.
Vet inte vad läge 5 Auto innebär men om brännaren själv väljer ett valfritt läge, kan det bli för låg effekt och därmed låg temperatur i fyren. Brännarmanualen ger ingen vidare vägledning när det gäller funktion eller inställningar.
Prova med effektläge 4 för att se om det blir någon förändring på rostret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Tack för ditt svar och förslag. Jag ska omedelbart prova läge 4. Återkommer med resultat om några dagar.
Senast redigerad av bjornjo den sön 29 okt, 2017 09:50, redigerad totalt 1 gånger.
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Muller och koksning

Inlägg av Haseld »

Kan inte Ulma-brännaren, men det är jo också en överfallsbrännare, jag tröttnade redan
på eländet när det var hälften så mycket rester i rostern. Man kan jo inte heller bara byta
pelletsmärke ideligen, oftast har man väl köpt på sig minst en pall och
vill naturligtvis elda upp det.
Bygg dej en enkel tryckluftsuraskning genom fallröret liknande:
viewtopic.php?f=8&t=17230&start=15
(mitt nästsista inlägg på sidan 2 i tråden, 23. nov, 2016)
Det blåser väl inte rent till 100%, men tillräckligt bra, så att jag kunde förlänga
sotningsintervallerna till ca 30 säckar, då var askutrymme i min panna ändå full,
så jag måste sota ur pannan.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Tack för tipset. Törs inte börja modifiera detta ännu. Har fortfarande garanti kvar på utrustningen. Det märkliga är att allt gick klockrent i nästan 1 år, sedan började ”dånet” och koksningen. Ingen skillnad vilket märke på pellets jag än använder. I början kunde jag rensa brännaren efter ca 14 dagar och då var askan ”lös” i konstinsen, numera är det hårt och i ”kakor”. Inte kan väl alla 4 pelletsbatcher jag använt sedan problemen startat ha kvalitetsproblem...Känns på något vis som egenskaperna i anläggningen förändrats.
Senast redigerad av bjornjo den ons 14 mar, 2018 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Muller och koksning

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara att det är lite för mycket luft i förbränningen.
En trolig orsak är spånansamling i skruvinloppet som drar ner pelletsflödet.
Avlägsna spånet i veckoförrådet nästa gång det börjar bli tomt.
Jag fick göra detta 2 ggr per säsong med mitt Mafa förråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Det var inte så väldigt längesen jag gjorde rent i veckoförrådet, kanske 3 månader sedan när jag bytte bränslemärke. Jag tar det igen när jag kör nästan tomt. Tack åter igen för tipsen.
Senast redigerad av bjornjo den ons 14 mar, 2018 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Har nu rengjort skorsten, förråd, panna mm
Mullret är kvar. När man är på övervåningen låter det som man kör med en vibroplatta i källaren.
En kraftigt dovt muller/ resonansljud som fortplantar sig i hela huset.
Pratat med Ulf på Ulma. ”Finns inget som kan mullra i pannan”
Vet inte hur detta går till. Resonans i rökrummet, skorstensröret.? För grovt skorstensrör 125 mm?
Täcker för halva insuget på fläkten, då tystnar mullret.
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Muller och koksning

Inlägg av nyman »

Cirkulationspumpen ger mullrande ljud om den är för kraftig. Inre kokning i pannan kan mullra men då visar nog temperaturmätaren över 90 grader.
Är det inte intern doseringsskruv i ULMA Basic? Då borde ju askan petas ut i pannan när ny pellets trängs in som på EP18.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
bjornjo
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 okt, 2017 17:44

Re: Muller och koksning

Inlägg av bjornjo »

Mullret slutar när brännaren stannar. Mullret går i vågor när brännaren är i drift. Skruvar matar bara fram till brännar-rostret, så den skjuter det inte vidare in i pannan.

Citering av ovanstående inlägg borttaget. / Roli moderator
Ulma Basic Panna, Ulma Basic 25 kW brännare, Ulma-skruv
100 m2 + 100 m2 källare. Årsförbrukning ca 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Muller och koksning

Inlägg av Haseld »

I tråden: "Panntemperaturen i pannan visar konstigt" skriver du ju att temperaturen diffar ca 12° C,
kanske det är som ”nyman” skriver att pannan kommer i kokning ??
Byt tempgivare !!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar