Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Jo, jag har tänkt på många olika lösningar.
Men så som jag har det nu är nog ändå smidigast för min användning.

Annars då, hur har din panna och brännare fungerat hittills?
Några delar bytta.
Andra problem som uppstått?
Hur länge har den varit i drift?






CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Det har fungerat bra, några missöden har skett men det är på grund av mig. Det jag bytt är ändstoppet i brännarröret, kostade 270:-. Anläggningen har varit i drift sen hösten 2013. Gör av med 10 pall om året så det blir en hel del starter av brännaren. Har en hel del reservdelar liggandes hemma men jag har ännu inte behövt byta dem.

Ett av missödena som jag pratade om var kompressorn. Skulle ta bort filtret och blåsa rent det men sedan när jag monterade ihop det igen fick jag inte den att köra som den skulle. Blev något konstigt ljud från den och den fungerade inte helt hundra. Vet inte vad jag gjorde fel än idag, testade att montera ihop den tusentals gånger men det blev aldrig bra. Orkade inte med det så jag köpte en ny kompressor och har den gamla som reservdelskompressor:). Något jag inte kommer göra är i alla fall att rengöra filtret till den nya. Behövs inte heller så länge den inte står i en extremt dammig miljö.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ok, verkar ju va hyfsad kvalité på Ulmas grejer då!

Gör du åt 10 pall?!
Stort hus el dåligt isolerat, eller både och?

Jag gör åt 5 pall i ett hus från 1936, på 255m2 i en kombipanna från 1974...
Har iofs varmvattenberedare för sommar månaderna, men det är nog inte så många säckar som gått åt där ändå...



CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Om mitt hus står det i signaturen. Men det enkla svaret är väl att det är drar in kall luft på fel ställen. Kommer in mycket kall luft i grunden som kyler ner huset och sedan läcker det ut rätt mycket vid taket. Vill inte isolera mer med risk att jag får fukt eller liknande då. Huset har hållit sig friskt såhär och då får det kosta några kronor extra om året för att det ska fortsätta vara så.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ja ok, du känner ju ditt hus.

Men att isolera huset bättre ger väl inte fukt om man har rätt ventilation.
Om murstock då är mitt i huset och konstant är varm så känns det väldigt konstigt om de skulle bildas mer fukt.

Dock är det ju en stor kostnad att t.ex. tilläggsisolera och byta fönster.
-Det tar oerhört många år för det att betala av sig, och det kanske det inte är värt ur ren ekonomisk synpunkt om man bara pratar uppvärmning.

Om man ändå behöver byta fasad så kanske man ändå gör ett större jobb för att få till en bättre isolering.

Men de e klart att isolera grunden blir ju en annan sak, har du gammal torpargrund av sten? Kanske svårt/dyrt att isolera där...


CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FredrikK »

Jag är också lite sugen på Ulma Lambda. Den skulle passa perfekt i mitt pannrum eftersom jag lär ha en relativt låg panna som helst har rökrörets utgång på ovansidan. Har inte tagit in några riktiga offerter ännu men ungefär 68 000kr sa en installatör att det brukar landa på installerat och klart.

Ska börja höra mig för och ta in lite offerter nu i vår så får vi se. Jag har åtminstone 2 företag i närområdet som jobbar med Ulma. :)
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Tommyboy skrev:Ja ok, du känner ju ditt hus.

Men att isolera huset bättre ger väl inte fukt om man har rätt ventilation.
.....
Mitt hus har en gammal naturstensgrund från 1800-talet. På den ligger det timmerstockar som syllar. Som det är idag är där "ventilation" där nere och jag är rädd att om jag isolerar så förlorar jag den "ventilationen". Inte inspekterbart heller där och viss del av grunden är gjort med två rader natursten men luftficka mellan som inte heller är inspekterbar. Så jag ger helt enkelt fan i att isolera och betalar hellre några tusenlappar om året då jag vet att det har fungerat med dagens lösning i över 100 år. Vinden är ungefär lika speciell den så jag får helt enkelt leva med lite högre värmekostnader.

Minska gärna citeringens storlek, så blir forumet mer lättläst. Grundregel: Citering alltid mindre än det egna inlägget. Citering redigerad. / Roli moderator
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

FredrikK skrev:Jag är också lite sugen på Ulma Lambda. Den skulle passa perfekt i mitt pannrum eftersom jag lär ha en relativt låg panna som helst har rökrörets utgång på ovansidan. Har inte tagit in några riktiga offerter ännu men ungefär 68 000kr sa en installatör att det brukar landa på installerat och klart.

Ska börja höra mig för och ta in lite offerter nu i vår så får vi se. Jag har åtminstone 2 företag i närområdet som jobbar med Ulma. :)
Låter som en bra ide. Vore inte helt fel med fler som äger Ulma här inne:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Oj, ja de låter som du kan dit hus, de kanske är bäst att låta det va helt enkelt!
Blir nog för dyrt/bökigt att börja röja i en så gammal grund.



CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ok, FredrikK de låter ju bra!

Ska också ta in ett par offerter nu, vi kanske kan hålla varandra uppdaterade på ungefär var de landar?
Frågan är om de är liknande installation som behövs i våra pannrum?? Kanske ändå kan va bra att jämföra lite...

Var på besök hos Ulma i Svenljunga härom dagen, bor inte så långt där ifrån.
Känns som riktigt jordnära och enkla gubbar. (Ulf som visade mig tror jag är delägare och grundare)som jobbade där, de visade runt mig i hela fabriken och hade all tid i världen för mig kändes det som!
Bara att slå en signal om du undrar över nåt mer sa de innan jag gick!
Fick ett ärligt och bra intryck helt enkelt.


CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FredrikK »

Tommyboy, Absolut kan vi det! Det är väl lika bra att posta här i tråden så fler kan ta del av vad vi kommer fram till 8)

Anledningen till att jag vill ha en relativt låg panna med rökrörets utgång ovanpå panna är för att min befintliga panna ser ut så och skorstenen står ovanpå pannan. Se bild:

Bild

Med utgången bakpå skulle pannan behöva flyttas ut och hamnar då ev. lite tokigt placerad och alldeles för nära dörren enligt min käre sotare. (?)

Höjdkravet beror av placering på min dragbegränsare. Det går inte att få tag i nya skorstensmoduler till mitt rör så om jag inte vill byta hela röret (!) är jag låst med det jag har. Jag kan lyfta hela skorstenen uppåt ~40cm samt kapa ~30cm nedtill och det ger maxhöjden på min nya panna om jag inte vill kosta på och bygga om allt för mycket.

Tre pannor som skulle gå in och "stå bra" är Ulma Lambda, CTC Ecoflex och Janfire.
Prismässigt ligger dom ganska lika utan installation medräknad.

- Ulma Lambda 56 000kr
- CTC Ecoflex 51 995kr
- Janfirepanna + Janfire NH-brännare: 56 895kr
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Eldvin »

Vad kostar en Mecoli?? De är samma panna som Janfire.
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ja men vi håller en öppen diskussion, de låter bra!
Kanske fler här på forumet som går i tankar på nyköp och vill bidra med fler tankar, idéer och jämförelser!

Ja det är ju lite udda hos dig då, förstår att de blir lite begränsad...
Men vad har du för hus, ingen fast murstock eller?

Har du jämfört de 3 pannorna nåt?
Jag har en kompis som har Ulma och är väldigt nöjd + att Ulma ligger så nära mig. Därför lutar det starkt däråt.

Men pannan för nära dörren, hur menar han då? Vad är risken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Undvik gärna den grönmarkerade texten ovan då den inte tillför något till inlägget. Går att "avbocka" i telefonen. / Roli moderator
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

BildBild

Det skiljer inte så mycket i pris om man plockar på TCA 2000-brännaren på basic pannan plus allt annat som skall med.
Då är man nära de 56 000 som lambda-pannan kostar och då är allt inkluderat!

Man sparar dock en del pengar om man tar basicpannan med basic brännaren och hoppar över shuntautomatik m.m.

Men de känns kanske som att snålheten bedrar visheten att välja basic, om man nu ändå funderar över pannbyte. Tror inte man vinner på det i längden.

Vill du lägga upp bilder se till så att de är förminskade. Ovanstående är förstora och kommer att tas bort om de inte förminskas. / Roli moderator
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FredrikK »

Jag har ett 1½-planshus byggt 1979 som från början hade vattenburet system med elpanna. 1989 satte man in en kompibanna i garaget och drog nya rör genom väggen till den plats där elpannan stod. Skorstenen är ett modulsystem helt i rostfritt vilket förstås är trevligt eftersom man kan elda med väldigt låg rökgastemperatur. 8)

Ang. pannan och dörren så skulle det tydligen vara risk för antändning av dörren om det sprätter när man öppnar en lucka på pannan. Jag ligger på plus hos sotaren för tillfället och jag tänkte behålla det läget så länge det går :lol:

Har inte jämfört pannorna mer än på pappret än så länge och det är jättesvårt att välja bara på det. Alla har sina för och nackdelar.

* CTC:ns plattvärmeväxlare kan ev. vara ett problem för oss som har väldigt kalkrikt vatten och isåfall är det fördel Janfire och Ulma på den punkten då dom har slinga istället.

* Janfire har spaksotning. (Betygsätts mycket högt av min fru :lol: )

* Ulma har grym support direkt till slutkund märkte jag efter att ha mailat lite frågor.

* Janfire och Ulma säljs av ett företag där jag har goda kontakter sen innan.

* Ulma är en rörbrännare. Som ägare av en Viking Bio blir man per automatik något skeptisk till rörbrännare. Ulman kan dock omöjligtvis har lika dåliga eller sämre rör tycker jag.

* Ulma har lambda-sensor.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Skriv svar