Har Ulma kvalitetsproblem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Har Ulma kvalitetsproblem?

Inlägg av peake »

Jag har tidigare berättat om problem med temperatursondens förstärkare som är inrymd i en XLR-kontakt. Den kontakten har jag fått löda om ett flertal gånger sedan 2013 då jag fick den installerad, senast för ca 2 veckor sedan.

Idag så kändes det lite kallt inomhus varför jag gick ned till pannrummet, där var det också svalt. Pannan visade att pannans temperatur var ca 28 grader och brännaren visa "Tändfel" i displayen. Inga hörbara eller synliga larm finns. Det borde det göra anser jag. Efter om start så startade pannan återigen och temperaturen steg. Vad som var mer bekymmersamt var emellertid den lilla rännil av vatten som rann mellan pannan och golvbrunnen. Rännilen kommer ifrån en kran/anslutning på höger sida ovanför asklådan. Där sitter en mässingskran med skruvmejselspår och ett täcklock. Det droppar ca 2 droppar/sekund. Eftersom det inte syns någon vattenförbrukning i vattenmätaren så drar jag slutsatsen att det är vatten från värmesystemet som droppar. Kranen/ventilen finns inte omnämnd i manualen för pannan (Ulma 2000 20kW pelletspanna). Pannan installerades i början av december 2014. Visst finns det garantier från tillverkaren men den täcker inte kostnader för att felsöka och sedan skaffa hjälp för att undanröja problemen. Jag ser hellre en bra kvalitét på produkterna.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Har Ulma kvalitetsproblem?

Inlägg av FRS05 »

Det här med XLR-kontakten är det inget som borde gå på garantin?

Den där mässingskranen har jag för mig är till när de fyller upp systemet vid installation. Kollar aldrig på den kranen men sitter där ingen packning? Det går inte att dra åt den lite lätt?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Har Ulma kvalitetsproblem?

Inlägg av peake »

Har fått en ny av ULMA. Den läcker i avstängningsmekanismen.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Skriv svar