Webshop hos Ulma

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Webshop hos Ulma

Inlägg av FRS05 »

Nu har tydligen Ulma öppnat en egen webshop där det går att beställa reservdelar/pannor/brännare/pellets. Lite magert med reservdelar än så länge och lite dyra om man ser till vad andra sidor tar.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eriksson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 feb, 2016 17:15
Ort: Nyköping

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av Eriksson »

Okej trevligt! Ska kika efter:)
Ulmapannan
Brännare Ulma 2000 TC
Energikasett
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av hala »

Toppen att kunna köpa direkt av ULMA men jag funderar på om man ändå inte måste anlita en installatör. Den manual jag fick för snart ett år sedan saknar instruktion hur man kommer in i programneringsläge. Om man ändå inte får dessa instruktioner kan man ju lika gärna köpa av en återförsäljare som även ställer in brännaren. Kanske manualerna numera är ändrade eller har jag missat något? Om inte är det inget för hemmafixare eller ??
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av FRS05 »

Ska man ha hjälp att installera det så är det helt klart bättre att ta det via en firma som säljer/installerar grejerna. Som det ser ut nu är de inte så billiga där heller utan jag kommer nog fortsättningsvis köpa från andra ställen. Förståeligt också att de inte kan dumpa priserna själva med tanke på alla deras återförsäljare. Enda anledningen jag ser till att köpa direkt från dem är om man ska installera själv. Då kanske de är lite mer behjälpliga om man ringer och vill ha hjälp.

Förstår inte riktigt vilken manual du har fått där det inte står hur man kommer in i programmeringsläge? Eller vad är det du syftar på att du vill programmera?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av hala »

Den manual jag menar är den som följde mitt köp av ULMA Basic brännare. Data för vissa parametrar finns i manualen men säg att jag vill minska fläkten något då måste jag in i programmeringsläge och hur jag kommer dit kan jag inte läsa mig till i den manual jag fick. Ingen skugga skall falla över brännaren som jag är väldigt nöjd med och den går som en klocka dock med lite för hög O2 halt.
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Webshop hos Ulma

Inlägg av Glenn_Nielsen »

hala skrev:Toppen att kunna köpa direkt av ULMA men jag funderar på om man ändå inte måste anlita en installatör. Den manual jag fick för snart ett år sedan saknar instruktion hur man kommer in i programneringsläge. Om man ändå inte får dessa instruktioner kan man ju lika gärna köpa av en återförsäljare som även ställer in brännaren. Kanske manualerna numera är ändrade eller har jag missat något? Om inte är det inget för hemmafixare eller ??
Köpte brännare för några veckor sedan å kan inte heller komma in i programmerings läge nån kod som skall in men ej fått nån men det är kanske bara å ringa dom å höra ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Pratade med dom på Ulma programmerings läget kommer man inte in på inte ens installatörer sa dom


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av hala »

Programmeringsläge kanske betyder olika om vi är brukare eller tillverkare. Att ändra en parameter t.ex fläkt måste väl även återförsäljaren kunna för vem skall annars justera brännaren för optimal drift. Att utföra en regelrätt omprogrammering förstår även jag att endast tillverkaren bör göra. Programmering eller parameterändring är således frågan för dagen?
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Ändra pellets mängd är det enda som går att göra på min fläktens parametrar ligger under service meny som är kod på å den lämnar dom inte ut ens till installatörer sa dom iaf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av FRS05 »

Det verkar vara standard att fläkten inte går att ända hos Ulma. På min ändrar sig fläkten om man har antingen "Låg" eller Hög" effekt läget, men som sagt inget som man kan ändra i de olika lägena. Man får se det positivt, en mindre sak att pilla på:). Tror den ända brännaren där man kan ändra fläkten är TCA2.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av hala »

Ja det verkar vara svårt att ändra parametrar. Att få en brännare levererad från webbshoppen som är omöjlig att parameterändra blir lite av ett vågspel så en autoriserad servicetekniker blir nog ett måste så varför inte även låta honom leverera brännaren. Hade varit intressant att höra vad Ulma rekommenderar efter köpet av brännaren.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av FRS05 »

Du justerar ju in brännaren genom att ändra gångtiden på skruven i brännaren. Fläkten går ju som sagt inte att ändra. Din brännare verkar ha 5 olika effektlägen/lägen på fläkten. Min har bara 2 vilket är lite dumt om man vill ha en viss effekt. Jag får anpassa mig lite i vilken effekt jag ligger på beroende på vart brännaren går bäst inom de olika effektområdena.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Webshop hos Ulma

Inlägg av hala »

Gångtiden på skruven ligger också under servicemenyn. På min brännare Ulma Basic finns även bl.a. en parameter för fläkthastigheten. Man ställer in för högsta effekt och lägsta sedan räknar systemet ut för alla effektlägen mellan högsta och lägsta. Grejen är att komma åt dessa parametrar. Jag har ett rökgasinstrument som visar O2 ca 16 så det hade varit fint att kunna fintrimma denna för övrigt utmärkta brännare så att verkningsgraden blev bättre.
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Webshop hos Ulma

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Öka Max effekten så ökar pellets mängd så det stämmer bättre med luften
Ja har 20 kW som Max å 10 som min
Å kör på läge 3 som blir 15 kW
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Skriv svar