Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mikaelkarlsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 mar, 2016 23:52

Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av mikaelkarlsson »

Hallå gott folk, har en begagnad ulma 2000 tc från 2008, enligt manualen som är till en tca så ska man kunna ställa in lägsta och högsta temp under menyn? Men när jag bläddrar igenom så är allt med förutom själva tempdelen där den ska visa temperaturen i pannan samt när den ska starta och stoppa.. är det så att gamla ulma brännaren inte hade den funktionen eller är det så att den inte känner av tempgivaren och därför inte visar?

Har problem med fotocellen så har inte kunnat kört igång maskinen ordentligt än heller. Men när jag får fart på den så vill jag ju inte att den bara tuggar på förbi låt oss säga 80 grader? :D
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av FRS05 »

Som vanligt, skriv vad du har för grejer i signaturen så blir det lättare. Har du exempelvis Ulmapannan så kan du styra därifrån om du har en brännare med temperaturstyrning och således kan man både se och inte se det du är ute efter.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av brushuvud »

Halloj

Jag har en manual från 2008
Där står det under rubriken Drifttemperatur: Start: Visar temp som brännaren startar
Stopp: Visar temp som brännaren stannar

Ändring av värden: Tryckpå knapp 4 + vit knapp samtidigt. När det blinkar ändra till det värde du vill ha med + eller - knapp. Spara värdet du vill ha med ok-knappen. För att bläddra inom den menyn som syns på skärmen, tryck knapp 4 + vit knapp, sedan höger pil tills det du vill ändra blinkar, tryck + eller minus och spara med ok.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
mikaelkarlsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 mar, 2016 23:52

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av mikaelkarlsson »

jag har en albinpanna deluxe från 90 talet nångång (ved/olje panna)

Har petat i termostaten i dykröret, kopplat den till brännaren via kontaktet på sidan.
Men jag får inte upp på displayen där jag kan ställa in start och stop temperaturen :|

Någon med ulma som kört med en defekt termostat och vet hur den beter sig? kopplar jag ur den så startar inte brännaren så det känns ju iaf som bör fungera eller åtminstone känna av termostaten?

Brushuvud, du råkar inte ha den där manualen digitaliserad? ulma har endast den nya på sin hemsida :(

enligt den nya manualen så ska temp avdelningen komma efter fel rapporterings avsnittet, men den börjar bara om från början efter det. Får hem nya fotocellen idag så ska ner och laborera lite.. får test köra helt enkelt och se vart det tar vägen :lol:


edit:

tänkte på det, trasig fotocell. Kanske är så att den strular till det med plc och därför den inte vill visa tempen? nåväl, återkommer ikväll när jag monterat den nya och kört igång :)

Och i värsta fall så får jag ringa ulma direkt, verkar ha bra support efter vad jag läst :)
Senast redigerad av mikaelkarlsson den ons 09 mar, 2016 07:49, redigerad totalt 2 gång.
mikaelkarlsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 mar, 2016 23:52

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av mikaelkarlsson »

Om det inte är för mycket begärt du skulle inte kunna vara snäll och fota några sidor ur manualen?

Behöver en bild över standard inställningarna på plcn, sprängskiss över brännaren samt ett litet foto på elschemat :)
brushuvud skrev:Halloj

Jag har en manual från 2008..........
Försök att hålla den citerade text så liten som möjligt. Citering redigerad. / Roli moderator
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av nyman »

Här har du handboken på engelska.
http://econstruct.weebly.com/uploads/5/ ... ng2011.pdf

Den UlmaTC jag testade blev en dyr historia eftersom TC:ns ursprungliga tempgivarsystem med förstärkare var undermåligt och jag fick köpa den nya typen av tempgivare med förstärkare inbyggd i kontakten för över 700. Den ursprungliga tempgivaren gav stopp med GIVARFEL lite då och då. I den engelska handboken står det SENSOR FAULT.
Sitter det ett litet förstärkarkort i krympplast på ledningen mellan tempgivarkontakten och PLC:n har du oturligt nog den gamla dåliga typen
Var lite krånglig navigering bland menyerna tyckte jag och rökgastemperaturen blev skyhög med tvåspeedsfläkten så jag gav snabbt upp testen.
Handboken till TC ser likadan ut som den här till TCA förutom allt om uraskningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mikaelkarlsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 mar, 2016 23:52

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av mikaelkarlsson »

Mailade ulma och fick en äldre bruksanvisning. men den visade sig vara fel den också :(

tydligen så måste det finnas en äldre brännare, var helt hundra på att det var en ulma 2000tc jag hade tanke på åldern. Men menyerna stämmer inte överens med min brännare och när man startar upp den så tror jag det bara står Ulma 2000 på displayen, och inte tc, tca eller tca2 som vissa manualer visar..

nåväl mailade tillbaka och frågade om det fanns ett ännu äldre plc system men har inte fått något svar ännu.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av nyman »

Jo enligt ett gammalt inlägg från den kunnige pelletsinstallatören kurre44 så var de ändå tidigare modellerna av ulmabrännaren försedd med en enspeedsfläkt. Har du två lindningar på fläkten som är anslutna till varsin utgång på PLC:n så har du tvåspeedare TC. Är det bara en lindning i fläktspolen och två kablar har du något äldre.
Inläggen är nu borta.
Ulmabrännaren fick massiv gratisreklam från ÄFAB på forumet vid tiden kring 2008 som om den vore något sorts nytt underverk och det var vid den tiden som kurre44 skrev om att den bara hade en hastighet.

Här är föresten svenska beskrivningen för Ulma TC
https://web.archive.org/web/20100217011 ... WE2008.pdf

Har du spakuraskning på brännaren för den tror jag kom samtidigt som TC?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mikaelkarlsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 mar, 2016 23:52

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av mikaelkarlsson »

Okej montera dit nya flamvakten och brännaren går för fulla muggar, dock så går den alldeles för bra så pannan slår ifrån då den kommer upp i för hög temp :P

Hitta ett elschema som stämmer överens med plcn och enligt den så ska det vara 3 kablar till termostaten och inte 2 som sitter monterat nu. Killen som sålde brännaren till min far "slängde" med en termostat som han sa skulle passa/fungera. Så förmodligen åker jag på att beställa en ny termostat från ulma så jag är säker på att det är rätt grejor jag får.

Testade även att hetta upp termostaten till 120 grader och den bröt inte förbränningen utan den fortsatte bara tugga på. Så man kan väl konstatera att den är ur funktion och förhoppningsvis kommer plcn visa drifttemperaturen när jag får en fungerande termostat..

Fast något jag tycker är konstigt är att om jag rycker ur termostaten så startar inte brännaren alls, men så fort tåtarna åker i så startar den. Borde den inte säga ifrån om termostaten är trasig eller felkopplad?

betäckning för plc: sr3b101bd

edit:

Kan tillägga att kablarna som satt till tempgivaren var buntade snyggt och hade samma kabelskor som resten av kablarna, så jag "tror" att det är gjort från fabrik.. men tycker ändå det är konstigt att alla ulmas manualer samt termostater som säljs har en 3polig xlr kontakt :?

kontakten som sitter på brännaren var även den 2 polig, men jag pillade bort och körde kablarna direkt i plcn
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av nyman »

Mest av brännarhistoriskt intresse vill jag fråga om fläkten har 2 eller 3 elkablar.
Har du eltändning via ett rör som innehåller en glödspiral eller är det samma som KMP och Pellx har, ett tändelement av typ "doppvärmare?
Om originaltempgivaren på din brännare hade två anslutningar är den definitivt av en annan typ än den senare som var kopplad via en förstärkare. En omprogrammering av PLC:n blir nog nödvändig om du vill ha den nya typen av tempgivare.
En tvåtråds tempgivare innehåller förmodligen ett ganska linjärt PT1000 element eller samma special som sitter på KMPbrännarna. Mekaniskt är ju Ulma en kopia av KMPbrännaren.
Reparerade en gång en KMP med trasig tempgivare genom att montera en PT1000 givare. Brännaren blev mycket bättre då hysteresen ökade från 12 grader till nästan det dubbla.

Hur ser själva tempgivaren ut (komponenten)? Kan du de beteckningen kanske du kan köpa en ny komponent för en struntsumma på Elfa.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mikaelkarlsson
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 mar, 2016 23:52

Re: Ställa in lägsta och högsta temp ulma 2000

Inlägg av mikaelkarlsson »

Har inte hunnit kollat upp fläkten ännu, men jag har varit i kontakt med ulma per telefon och har nu konstaterat att det är en brännare från 2005 som saknar interntemp funktion i plcn och för att få funktionen jag pratat om så krävs en nyare plc som tyvärr inte är värt att införskaffa på en så pass gammal brännare :(

Teknikern sa att den ska kopplas till en extern temperatur anordning, typ ulmapannan eller att man kör den på oljebrännarens temp.

Men på min Albinpanna kan jag inte ställa start och stop temperatur utan jag kan endast ställa in maxtemp och sedan bryter den strömmen, sjunker ~10 grader sen slår den till. Det kan inte vara optimalt vid pellets eldning att gå upp till 85 grader, sen ner till 75ish och sedan slå till för att sedan gå upp till 85 grader igen? men åt andra sidan så kanske man kan leva med det tanke på att brännaren var billig som tusan. fast man vill ju inte att panna eller skorsten ska ta skada..

Har jag tur så kanske det finns någon ställskruv på själva oljearmaturen att den ska vänta något längre innan den slår till.
såg även under menyn på pelletsbrännaren att det fanns en väntetid, dock osäker vad den har för funktion, men om nu skulle vara så att den funktionen ställer väntetiden innan brännaren kör igång så skulle man i princip kunna ställa den på 30 min..

så från att pannan slår till vid 75 grader att den då väntar ytterliga 30 min innan den börjar mata på så kanske tempen har hunnit sjunka till 65 grader eller om det går att köpa en billig anordning att koppla in på sidanom som styr just start och stop?

ursäkta om det blir långa inlägg :roll:

Använd inte citeringsknappen när du svarar under det inlägg som avses. Citering borta. / moderator
Skriv svar