Rökgastemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Rökgastemp

Inlägg av peake »

Helt utan orsak så har min rökgastemperatur ökat. Från att tidigare varit omkring 30 grader över vattentemperaturen i pannan så är de numera en skillnad på ca 50 grader. I början av en uppvärmning så är skillnaden mindre men ökar snabbt till emot 50 grader. Tidigare så var skillnaden ca 30 grader.
Pannan är sotad regelbundet och brännaren rengjord. Det enda som är osäkert är pelletsstorleken, jag har just upptäckt att pelletsens längd variera stort mellan 6 mm till 30 mm. Jag har kontrollerat startdos och brännareffekten är 11.2 kW. Jag har ökat tiderna för matning av pellets så att mängden (vikten) pellets är tämligen konstant men det gjorde ingen skillnad.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgastemp

Inlägg av Eldvin »

Är du säker på att rökgastermometern visar rätt då?? Att börja med att pilla på skruv tiderna helt i blindo är fel väg att gå.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Rökgastemperaturen har jag kontrollerat mha en IR-termometer. Temperaturen är lika på någon grad när. Vad menar du med att pilla ? Jag började med att kontrollera startdosen och sedan justera tiderna för skruven så att effekten blev densamma som tidigare. Sedan justerade jag storleken av på och av tiden så att förhållandet förblev konstant men med skillnaden att det det kom lika många pellets vid varje påfyllning.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgastemp

Inlägg av Eldvin »

Kan hända att jag missuppfattat det en smula. Som jag fattat det har rökgastemperaturen ökat mot vad den brukar vara? Och pellets vikten ökat ? Vilket du försökt att justera? Då torde pelletsen ändrat sig med. Jo vad jag menar med att"pilla" är när folk märker att brännaren inte går som den brukar och kastar sig på inställnings skruvarna helt hysteriskt utan att kolla över systemet i sin helhet.Sen får dom ett helvete att hitta tillbaka till utgångsläget.Så mitt tips brukar vara att skriva upp skruvtider ,glödhållningar och vad man nu har så man kan gå tillbaka till utgångsläget.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Ja det visade sig att startdosen inte var densamma som var angiven i datorn (143gr på 56 sek) utan endast 125gr på 54.5 sek. Då blir effekten lidande i slutet och det gick väldigt mycket pellets. Pelletsleverantören är känd för sin höga kvalitet och konstanta längd på pelletsen. Variationen var nu helt plötsligt 6mm till 30mm mot tidigare 12-17mm.

Jag inser att något är tokigt eller fel men vet inte vad. Jag har sedan 26 november 2015 fram till idag bränt 3½ pall pellets och vintern har varit mild med lite snö och kyla i ca 4 veckor. Annars omkring 0 grader.
Jag har 2 temp-givare, en i pannan och en i brännaren, de skall visa samma temperatur och de gör de.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Jag körde veckoförrådet tomt på pellets och fyllde sedan på med nya pellets som var mer som de brukar vara, 12 - 17mm. Mätte sedan startdosen som blev 534gr på 240s. Skrev in 133,6 gr och 60 s som startdos. Har justerad skruvtiderna till 11,2kW igen.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rökgastemp

Inlägg av FRS05 »

Mät startdosen under längre tid, Ulma rekommenderar att man kör skruven i 10min, blir enkelt att räkna då med:). Jag brukar köra 3x5 minuter och sedan ta snittet av det. Anledningen till att jag gör det är för att min våg gick sönder en gång och visade helt fel (vilket var svårt att veta att den gjorde). Så nu mäter jag alltid 3 gånger för att vara på den säkra sidan.

När jag har ändrat inställningarna så har jag gjort likadant som du gjorde här i ditt senaste inlägg. Jag har endast ändrat "Skruv På" tiden neråt så att angiven effekt stämmer överens men vad det varit original var.

Så har det fungerat för mig fast nu misstänker jag att där är något problem med pelletsen (eller inställningarna :D ). För när jag har sotat rent hela pannan/brännaren så går den kanon i ca 2 veckor och då hinner jag elda ca 28 säckar. Under den tiden är sotet helt perfekt, vitt i de fyra första tuberna för att bli lite ljust brunt i de sista 2 tuberna. Men efter det är det som att lufthålen i brännarröret sätts igen. För askan i tuberna blir tunt kolsvart helt plötsligt. Rengör jag brännaren så blir det kanon igen. Misstänker att det är något fel med pelletsen, avaktar tills jag köper ny i alla fall och åtgärda. Sorry för att jag upptog din tråd med lite annat svammel :) .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Du är hjärtligt välkommen med dina inlägg i tråden. Åh, fan för att uttrycka sig lite bildat, det har Ulma aldrig berättat för mig så det är nytt för mig. Hur mycket brukar din startdos bli? Vilken pelletsleverantör har du?
Min leverantör berättade att de har haft problem med flisleveranserna, de får blandad flis, fur och gran, och därför inte längre blanda flisen enligt sitt "recept" för tillfället. Där av den varierande kvalitén, för mig.

Jag har aldrig lyckats få sotet vitt i de 4 första rören däremot chokladbrunt som bäst, annars grått/mörkgrått. Vid 11-11,5 kW så är det brunt och med högre effekt så blir det snabbt grått/svart. Jag måste ha högre effekt än 10kW för att temperaturen överhuvudtaget skall öka i pannan och nå 85 grader.

Edit: Vitt har det blivit på insidan av locket över de 4 första rören.
Senast redigerad av peake den tis 08 mar, 2016 01:59, redigerad totalt 1 gånger.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rökgastemp

Inlägg av Eldvin »

Blir sotet helt vitt kan det bero på lite för stort luftöverskott.Så lite gråare nyans är bättre.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rökgastemp

Inlägg av FRS05 »

Jag tror det står i manualen till den nya brännaren att de rekommenderar att köra skruven i 10min. Även om det nu kanske är lite i överkant. Låter i alla fall som stor skillnad du fått i dina mätningar. 125gram mot 133,6gram blir kring 7% skillnad så då är det inte konstigt att brännaren beter sig lite konstigt. Om jag nu läste rätt.

Jag kör min startdos på 122gram. När anläggningen installerades var den 137gram. Nämnde nog inte att jag ändrat på den innan. Men den kör 122gram på 60 sek här. Just nu kör jag Stora Enso. Men jag funderar på att byta till Derome nästa leverans. Bor ca 1000m från deras pelletsfabrik så borde väl stödja det lokala :).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Jag har mätt startdosen igen och nu under längre tid utan någon skillnad. Jag har också studerat hur rökgastemperaturen ökar i förhållande till panntemperaturen. Min panna startar vid 65 grader och då är rökgastemperaturen oftast omkring ca 50 grader. Rökgastemperaturen ökar sedan utan att panntemperaturen ökar tills dess att skillnaden är ca 35 grader dvs när panntemperaturen blir 66 grader så är rökgasen 101 grader.

Så var det tidigare också och rökgasen blev omkring 120 grader när panna bränt färdigt vid en panntemperatur om 85 grader. Men idag så är rökgasen ca 135-147 grader när panntemperaturen är 85 grader dvs att skillnaden i temperatur har ökat från 35 grader till 50-62 grader. Min fråga är nu var tar överskotts energin vägen (eldar jag för kråkorna) och varför händer detta? Pannan är sotad (rören är sotade) och lådan tömd. Är det något mer som ska sotas i pannan?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

Sotat eldstadsväggarna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rökgastemp

Inlägg av FRS05 »

Ja, lite mysko låter det. Men du kan inte testa och ändra startdosen åt andra hållet. Alltså plussa på skruvtiden så att den matar fram 143gram (vilket verkade vara originalinställningarna). Vilket borde bli 64,22 sek om nu den matade fram 133,6 gram i minuten. Sedan ställer du ner effekten till original 11,2kW genom att dra ner skruvtiden i bränsledrift-menyn. Kanske kan vara värt ett försök?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Stegatorparn skrev:Sotat eldstadsväggarna?
Skall man göra det på en sådan panna som jag har, då får jag nästan plocka av svepet på pannan för att komma åt!
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Rökgastemp

Inlägg av peake »

Upptäckte idag att gamla sotet (svart och kladdigt) på baksidan av dragbegränsaren sitter fast och går inte att få den med mindre än mekanisk åverkan. Det senare sotet var brunt och kunde lätt sköljas bort. Vad har hänt?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Skriv svar