Ulma5000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jege
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 22:32

Ulma5000

Inlägg av Jege »

Hej på er hoppas att jag får ett svar. Vi har installerat en Ulma 5000 i våran bygdegård. Allt funkade fint i början men nu är det bara problem. Startdos uppmätt 290g på 40.2sek. Problemet är att fallröret blir fullt? Känns som om den ger för mycket pellets. Som sagt allt gick som tåget i början. Är det någon som har en ide?
Tacksam för svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ulma5000

Inlägg av FRS05 »

Antagligen har skruven "slitit in sig" så skruven matar inte likadant som när anläggningen blev injusterad. Vad ska startdosen vara enligt vad det står i brännaren? Är det de 290g du skrivit ovan eller är det som du mätt upp nu?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jege
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 22:32

Re: Ulma5000

Inlägg av Jege »

Startdos ska vara 300g. Provade att ändra drifttid till 2 tim istället för 3tim då verkar allt fungera, om det är rätt sätt eller inte vet jag ej. Men funkar gör det :-)
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ulma5000

Inlägg av FRS05 »

Ja, bra fråga om det kommer fungera i längden :) . Jag tycker du ska kontakta installatören så att han får komma dit och trimma in anläggningen igen. Det är normalt att skruven slits lite i början och därav kan matningen förändras lite. Antar installationen kostade en del så att de kommer ut igen och justerar in anläggningen igen är inte mer än rätt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ulma5000

Inlägg av brushuvud »

Hej. Vilken är Ulma 5000. Hittar den inte på deras hemsida...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ulma5000

Inlägg av FRS05 »

Det var den första brännaren med automatsotning som Ulma kom med, tror jag. Om den finns kvar att köpa ny låter jag vara osagt. Men helt enkelt en större version av våra brännare:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jege
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 22:32

Re: Ulma5000

Inlägg av Jege »

Stämmer att det är en förstorad 3000. Tror de ej säljs längre. Max effekt 50kW. Köpt begagnad för att betjäna en bygdegård på Norra Gotland. Vi kör på de gamla inställningarna då vi ej har hittat någon som kan/vill göra en injustering. Inte optimalt men vad gör man. Vad ska man tänka på angående skruvens start stopp tider. Vi vet att en seriös injust borde göras,men i nuläget hittar vi ingen som vill. Tacksam för tips
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma5000

Inlägg av Eldvin »

Sökte på hemsidan och Engelkes var återförsäljare på Gotland.Ställer inte dom upp då??
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ulma5000

Inlägg av brushuvud »

Ring Ulf, chefen på ULMA. Han brukar vara hjälpsam med sådant...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Jege
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 22:32

Re: Ulma5000

Inlägg av Jege »

Nu visar det sig att min justering inte hjälpte ett dugg.... kan vinkeln på skruv mellan förråd och brännare påverka? Bad en annan medlem att mäta vinkel och han kom fram till att vinkeln är ca 56°, vi ska ändra i helgen och mäta upp startdosen igen. Kruxet är att vi är där på helgerna och fixar med allt, då är det svårt att ringa någon. Hur ska vi tänka på start och stopp tider? Den som finns på ön och säljer Ulma kan kanske komma förbi i vår han har väldigt mycket just nu. Vi får försöka få detta att fungera tills han kan komma förbi. Vi köpte denna på fastlandet och stoppade i pannan själva. Det konstiga är att den kan gå bra i ett par dagar sen är röret på brännaren helt plötsligt fullt. Tacksam för alla tips :-)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ulma5000

Inlägg av Stegatorparn »

Skruvens vinkel skall inte vara brantare än 45°.
40° har visat sig vara ganska optimalt.

Det ska inte någonsin fylla upp i fallrör och slang. Då är matningen lite för hög.
Man minskar matningen lämpligen genom att öka paustiden.
Det kan förekomma att några långa pellar orsakar stopp i rör eller slang.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jege
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 22:32

Re: Ulma5000

Inlägg av Jege »

Jag undrar, kan det vara så att vår startdos är för stor. Vad händer om vi minskar stardosen? Idag märkte vi att när den gått länge så började den att bygga i röret. Då drog vi ur kabeln till skruven och lät allt sjunka undan. Då satte vi igång skruven och den gick klockrent ca 2tim till nästa start då var det dags igen.Efter ca 30min börjar det bygga i röret, då stängde vi av skruven lät det som hade byggts upp försvinna sen startade vi skruven igen , då funkar det. Om man då minskar stardosen borde vi kunna höja effekten på brännaren genom att öka gångtiden på skruven? Jag har förstått att man inte ska laborera med tider men finns det någon grundregel på start och stopp på skruven, t.ex 7 sek till 15sek av? Just nu är pannan sotfri , keramiken vit och fin, askan ser ut som aska....men vi skulle behöva ha liiite mer värme ur den på högeffekt. Nu när vi har vägt in en start dos på 289g så ligger den enligt brännare på 30kW på högläge.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma5000

Inlägg av Eldvin »

Startdosen är ju till för att få igång elden.Om det börjar att bygga på när brännaren har gått en längre tid betyder ju det att brännaren får mer än den orkar äta till midda även om den fick en dålig frukost. Så lite beroende på drag panna ,pellets och skruvvinkel så brinner det olika fort.Så i ditt fall kanske man ska öka paustiden en smula så det hinner brinna undan innan nästa dos kommer.Eller sänka matningen något så det inte bygger på så mycket.Vilket som passar bäst i ditt fall kan jag inte svara på utan att provat.
Jege
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 22:32

Re: Ulma5000

Inlägg av Jege »

Måste nu komma med en rapport. Efter att jag talat med Ulma och fått hjälp via telefon har brännaren nu gått nästan ett år utan problem. Gjorde om allt från början, startdos osv. Sen att brännarröret var till en Ulma 2000 gjorde inte saken bättre. Sitter ingen fallucka på 5000 brännaren så efter att vi tagit bort luckan och justerat in efter anvisningar från Ulma så går den som en klocka!!!
Skriv svar