Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Just så, hur lång tid tar inställning och kontroll av en brännare gjort av en installatör. Med inställning av effekt, matartider, kontroll av CO och andra gaser, drag i skorsten och allt annat som normalt ingår. Brännaren är en Ulma TCA 2000 (2 år) i en ny ULmapanna. Bara på ett ungefär och när allt fungerar som det ska.

Jag är också lite förvånad att effekten (Låg - 13,2 kW/Hög - 18,7kW) som ställdes in är de enda som ger "rätt" rökgasanalysresultat enligt installatören. Borde väl kunna fås vid valfri effekt? Rökgastemperaturen låg från början runt 115 grader och är nu mellan 125-130 grader, ny-sotat. Som jag förstår det så ger inställningen en klar övereffekt på brännaren.

Installatören är också pelletsleverantör!
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av FRS05 »

När jag installerade min anläggning tog det 2,5h för det. Med en timpeng på 550 riksdaler så blev det 1375:-. Sedan tillkom reseersättning med 408:-. Så totalt så kostade det 1783:-

Det här är innan rot-avdrag. Sedan ingick det här priset i den totala installationskostnaden och jag tror inte just den posten tog så lång tid. För mig var då bara den total kostnaden intressant och den blev bra.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Eldvin »

De beror på om man hittar rätt inställning direkt.Om man får rätta till en massa krångel ,sota ur pannan,beroende på pellets.Men ett par timmar vill jag ha på mig så man hinner se vad som händer.Precis som din tekniker säger så kan vissa inställningar fungera sämre .Blir matningen för liten tex så kan du får ett för stort luftöverskott eller fel förbränningstemperatur och då blir de inte bra.Man kan liksom inte tvinga Co att bli bra .Man får leta rätt på ett läge där den blir bra.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Har installatören gjort en rökgasanalys hos dig?

Hur lång gångtid får du om du enbart kör på lågeffekt?

Den borde gå att få en bra förbränning vid en lägre effekt än 13,2kW, det är förbränningstemperaturen som är det svåra att få nog hög vid låga effekter vilket syns på att CO halten blir hög, ju lägre effekt man har desto viktigare blir det att pelletsmatning är jämn och exakt då några få pelletsar för mycket i en matning kan sänka förbränningstemperaturen när man ligger på gränsen av vad brännaren klarar av....tror att installatörerna hellre ställer in på lite högre effekt där det är "enkelt" att få till hyffsade värden för enkelhetens skull
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Eldvin »

De kan även va så att han som justerade inte hade full koll på justeringen Jag har ställt en ulma panna på ca 11 kW. Men fick skifta från lång paus med kort matning till kort paus med lång matning eller om de va tvärt om.KW blev den samma men förbränningen en helt annan.Så de är bara att prova sig fram.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Erik_73 skrev:Har installatören gjort en rökgasanalys hos dig?

Hur lång gångtid får du om du enbart kör på lågeffekt?

Den borde ............
Ja, jag beställde en inställning av matartider och rökgasanalys, men jag var inte hemma när det gjordes.

Tiderna blir 65 minuter av och 54 minuter på med en framledningstemp om 40 grader och ingen annan förbrukning.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

hur ser rökgasvärdena ut?

Är gångtiden knappt en timme så tycker jag att den går med onödigt hög effekt....du får prova dig fram med att minska effekten och försöka justera in den så gott det går och när du tycker det är bra kan du låta någon göra en rökgasmätning och justera in det sista
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Det vet jag inte, installatören lämnade aldrig något protokoll, han hade väl bråttom. Av hustru fick jag reda på att han var här ca 15-20 minuter där av min fråga. Innan installatören var här provade jag med en effekt om 11,2 kW. Då blev drifttiden ca 67 minuter och paustiden 67 minuter den också. Framledningstemperaturen var dock lite lägre (38 grader).
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Att han inte lämnade något protokoll tycker jag är riktigt dåligt och i mitt tycke oseriöst, tycker 15-20min är alldeles för kort tid, själva rökgasmätningen tar inte så lång tid men tycker man ska göra flera mätningar under bränncykeln för att se att det är någorlunda jämn förbränning.....ska man dessutom göra några justeringar så måste man ju vänta ett tag innan man mäter, min känsla är att han inte mätt och justerat in på bästa sätt

Paustiden mellan starterna beror på hur mycket energi som tas ur pannan, den kommer ju att bli kortare när det blir riktigt kallt och huset behöver mer energi

kör du enbart på 13,2kW nu?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Jakob »

Jag förstår inte riktigt alla som kör på så låg effekt. 11kW är verkligen inte mycket när det är lite minusgrader och man tappar upp bad....!

Funkar det verkligen i era familjer?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

jakob om brännaren kommer upp i stopptemp efter ca 1timmes drift så producerar den ju ganska mycket mer än vad som går ut ur pannan, går brännaren på exakt samma effekt som den man tar ur pannan så kommer brännaren att stå och gå på samma panntemperatur, varken öka eller minska......tar man ut mer än brännaren ger så kommer panntempen att sjunka trots att brännaren går......

Dom flesta verkar ställa in brännaren på effekter som gott o väl räcker till när det är som kallast och sen går den med den effekten hela året, om effekten räcker till vid -35 hur mycket övereffekt körs då inte brännaren när det är varmare, typ 90% av året
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Nä, Jakob det kan du ha rätt i. Men vid minusgrader och stort uttag av varmvatten så måste effekten på brännaren öka men den automatiken finns inte på min brännare. Jag får hitta en medelinställning som inte är ekonomisk för mig men för pelletsleverantören som har goda tider. Jag kommer ihåg att år 2006 när jag för första gången köpte ett par säckar pellets för att använda i en pelletskamin så kostade en säck ca 33:- idag så kostar en säck ca 45:-

Fick just fakturan för arbetet som utfördes den 5/1 och tog ca 30 minuter.
1.200:- + 16:-(exp.avg) + moms(25%) = 1.520:- för en s.k. injustering utan protokoll.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av d_anders »

Priset hade känts ok om du hade fått protokoll + bra värden.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Ring upp dom och fråga vilka rökgasvärden du har, kan dom inte ge dig dom så tycker jag inte du ska behöva betala för det heller
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Eldvin »

Om han som va dit hade så bråttom så hade vart bättre att han inte kommit alls! Analys kvittot säger ju hur de ser ut.De kan även visa lite missvisande värden på en äldre panna eller en dålig brännare men man vet ju då till nästa gång vart man va.
Skriv svar