Vad tycker ni om Ulma?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Tråkigt med en pelletseldare mindre. Men jag kan förstå dig utifrån dina förutsättningar. Själv är jag mest rädd för huset och vad som skulle hända om jag slutade elda. Jag har källare och en väldigt gammal grund som jag är rädd det skulle hända något med om jag slutade elda.

För min del var det priset en faktor också eftersom en ny pelletsanläggning inte blev SÅ dyr. Räknar jag efter mina förutsättningar så skulle jag sparat 15% med en årscoop på 3. Det räknat på min förbrukning på 10 pallar och mitt elpris på 0,89öre kWh. Det blir någonstans kring 3000:- år jag hade sparat och det hade tagit väldigt lång tid att tjäna in räknat på att en luft/vatten hade kostat mycket mer.

Sedan har jag löst det bra nu med logistiken också. Mitt mål är att försöka köpa in hela årsförbrukningen på ett bräde nästa gång och tajma det vid någon sommarkampanj.

Att elda i en gammal panna som du gjort med vet jag är strängt. Jag var med rätt less på pelletseldningen innan då jag fick gå ner varje fredag och ta bort brännaren, sota, fylla på pellets och så vidare. Ännu värre var det i början då jag hade ett litet förråd och då jag var tvungen att fylla på pellets 2 gånger i veckan också.

På ett sätt är jag med sugen på luft/vatten pump ibland också. Det hade passat rätt bra hos mig eftersom jag har ett väldigt bra utrymme att sätta utedelen där den varken skulle störa eller se ful ut. Ibland är jag även sugen på att sätta in en luft/vatten del till pelletspannan vilket går att göra med styrenheter och bara elda när det är som kallast. Fast det blir det inte ändå eftersom jag inte gillar tanken på att ha två system att bry mig om. Sedan med tanke på hur mycket investeringen hade kostat och grundat på mina beräkningar ovan i texten. För jag kan hålla med dig om att det givetvis är skillnad på tiden att lägga på skötsel.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Nu har anläggningen varit igång i ungefär 5 månader. Plockade bort brännaren för andra gången i helgen och kollade till hur det såg där. Där var minimalt med aska mellan det yttre och den inre brännarröret. Det inre såg även det fint ut på insidan. Minimalt med aska hade letat sig bort och lagt sig under tändelementet. Med andra ord såg allt väldigt bra ut:). Konstigt vore nog annars med en ny anläggning och professionell installation.

Ända problemet jag har haft hittills är att det trillar ut spån mellan slangen och övre fallröret. Det är nog bara att fixa till adaptern där lite som sitter på slangen. Jag har dock inte orkar göra det utan har satt ett varv med maskeringstejp så där inte kommer ut något spån.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Svenn Antenn »

Hur mycket kör ni mellan sotningarna med ulman?
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Jag brukar sota tuberna någon gång per månad eller varannan.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

simon.s skrev:Har bytt brännarrör en gång, och svetsat det andra en gång som nu är trasigt, satte in ulman för exakt 7 år sedan. Svetsen höll bara från september 2013 fram tills december då jag såg sprickan.

Vet inte om jag hade behållt pelletsen faktiskt, har astmatiska barn och känslan av att bli av med dammet och lukten ska bli skön. Ska installera pax-fläkt i källaren som ska blåsa upp luften via ventilation i tvättstugan i källaren och fixa draget den vägen. Kan elda i insatsen om jag märker av att murstocken skulle behövas torkas upp. Får sätta huv på med i sommar på skorstenen.

Pelletsen har varit bra som alt att gå från fungerande oljepanna och bara ersätta med pelletsbrännare, men nu när pannan var tvungen att bytas så var pellets inget riktigt alternativ. Frugan kan inte få igång den om den jävlas, vill inte ha igång den när vi åker bort längre stunder utan uppsyn då det fortfarande är ett brinnande system som kan skapa tändning i andra material. Ask och sotningsbiten, dels den fasta avgiften man slipper, och själva arbetet med det varje vecka.

Installerar en luft/vattenpump då jag har lite långt till berg så det skulle bli 50 000 dyrare ungefär. Blir en mitsubishi inverter, 3.4-16 kw. Ska ge 12 kw energi vid minus 15 utan elstöd så kommer klara min kåk i princip enbart på kompressorn. Årscoop runt 2.9-3.0 om jag får till det. 6 års garanti. 100 liters arbetstank och 200 liter i innedelen. Nackdelen är att det är ett MONSTER i storlek på utedelen, 135 kg tung, ful sak som jag inte gillar, men den kommer bara stå på norrsidan på en del av tomten vi aldrig är på. Kommer vara ungefär 20-30% billigare i årsdrift än pellets.
Hur har det gått med luft/vatten pumpen? Du saknar inte pelletsen:)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

så nu har ulman stått och gått i ca 1 år. är hittills mycket nöjd. egentligen inget alls att klaga på
inte ett enda driftstopp. förbränningen är fin och gott om varmvatten.

är någon som har haft problem med sin ulma? krångel strul eller tips som kan vara bra att veta?

:)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av simon.s »

Nej, saknar verkligen inte pellets.
Pannrummet är numera ett till förråd med plats för massor av annat. Har satt upp sparringhyllor efter hela väggarna och målat om. Blev kanon. Luft vatten kostar mig mycket i investering men i gengäld så sparar jag mer pengar jämfört med pellets och mer tid framförallt. Februari kostade mig 2100 kr i uppvärmning och hushållsel. kanske 6-700 kr billigare än pelletsen.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av micke_932 »

egentligen inget alls att klaga på
inte ett enda driftstopp
Då är det något fel på dig, vi andra brukar åtminstone klanta till det ibland, glömma bort att sätta tillbaka pelletsslangen eller nått efter sotning, om du inte har lyckats ställa till någonting alls på ett år så har du absolut gjort fel :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

absolut! Jag skall skärpa mig :)

men nej inget egentligen som jag har märkt , rengjort tuberna lite då och då. fyllt på pellets och tömt asklådan 1 gång.

så nej inget att klaga på
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

Här var det verkligen dött... [SMILING FACE WITH SMILING EYES] ingen som har något nytt att komma med? Något som krånglat eller coola byggen till sin panna? Eller lite tips?

Jag har fortfarande inte fattat det här med att man ska kunna skriva i kW priser och så .. kör med elpatronen nu .. och det hade ju varit intressant hur mycket egentligen den drar
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av perf »

Visste inte ens att man skulle kunna knappa in elpriser. Men det är väl inte så svårt att själv multiplicera antal kWh med priset?

Själv har jag inte använt elpatronen sedan pannan var ny och det tog ett dygn innan brännaren blev installerad. Det blir billigare med pellets.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

Hur ser din förbrukning ut nu på sommaren?

Har en känsla av att verkningsgraden inte är den bästa nu på sommaren
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av perf »

Som jag skrev i en annan tråd i går: en fjärdedels säck per dag. Kostar alltså knappt en tia om dagen att få lite varmvatten i kranen.

Förlusterna från pannan borde vara lika stora oavsett om man värmer upp vattnet med el eller pellets. Och förlusterna vid eldning borde inte skilja sig om det är sommar eller vinter.

Ska det löna sig att byta till el på sommaren så tror jag att man måste minimera förlusterna, alltså värma en mindre mängd vatten i en extern varmvattenberedare som är bra isolerad. Att köra el i pannan tror jag inte att man vinner något på, tvärtom. Men jag är långtifrån expert på sånt här.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av micke_932 »

Det är lite effektivare med el eftersom elpatronerna värmer vattnet direkt, du har inga förluster ut i skorstenen, om man sen pluggar igen rökröret när man kör med el så blir det ännu bättre.

Men givetvis är en separat elberedare avsevärt mycket bättre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av perf »

Men det kan väl knappast vara så mycket effektivare med elpatronen att det uppväger prisskillnaden mellan el och pellets?

Om jag räknar bort fasta avgifter som jag ändå måste betala, så kostar elen just nu 1.21 kr/kWh. Alltså ungefär dubbelt så mycket som med pellets. Inte ens en extern varmvattenberedare borde väl kunna öka verkningsgraden så mycket att det uppväger prisskillnaden, eller?
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar