Vad tycker ni om Ulma?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

Jag vet att ni finns där ute...Ulma eldarna ..

Så vad tycker ni om era anläggningar?
Problem som uppstått?
Hur länge har det varit i drift?
Förbruking/Förhållanden?
Nöjd med installation?

Kom igen nu :) släpp loss och skriv lite fritt om eran Ulma anläggning

...................................

Själv har jag då ULMA panna med ULMA brännar med trycklufts uraskning.
Har varit i drift lite drygt 5-6 månader.
Efter en ganska dramatisk installation , med ett stort "vattenläkage" rakt över den helt nyinstallerade pannan pga installatören glömt att koppla/plugga ett gammalt rör. Och en installatör som ej ville ta på sig något som helst ansvar ifall det sedan skulle bli något problem med det elektriska.
Så har pannan varit i drift utan störningar. Jag fick vid det tillfället skruva loss PLCn från pannan och lyfta ut den försiktigt och låta det torka upp ordentligt innan jag drog på strömmen till pannan igen.

Jag kör inte med Ulmas egen matarskruv från förrådet, utan en KMP skruv som vissa påpekat inte är riktigt optimalt.Inställningarna på matningen på brännaren är väldigt mycket lägre än standard värderna för dom som kör med ulmas egen skruv.

Jag kan hitills konstatera att brännarör ser helt opåverkad ut. Och askan har fin färg. Har noterat att det ryker en del alldeles vid uppstart i några minuter innan den är i full effekt, och jag vet inte hur det är för andra?, röken är "gråvit" som sedan tynar bort. upplevde inte samma mängd rök vid start av min gamla ecotec A4 brännare.
Dock sotade den mycket mer. och har inte märkt och någon som helst sot i tuberna på ulmapannan. Bara grå fin aska.

Jag bor i ett ganska litet 1 1/2 plans hus utan källare,från 40talet. Dålig isolering, sambo och 2 barn och vanliga 2glas fönster.

Har haft en förbrukning på ca 1 säck om dagen kanske, vet inte exakt. Men förbrukningen är verkligen låg jämfört med den 30år gamla CTC elcombi pannan som jag hade innan.

Jag tänkte att jag kommer göra min mätning av förbruking enkel. Jag vet när jag startade elda på mina 5 pallar med pellets. Så räknar jag helt enkelt vad jag gör av med pellets på året i stället.

Jag har tidigare haft en CTC elcombi panna utan fungerande elpatron, och ingen accutank. endast 110 liter vatten i pannan. I den har jag eldat med ved året runt för värme och varmvatten. På vintertid fick jag springa ner 1 gång i timmen till pannrumet och fylla på med lite ved. Det gick lätt åt ca 30kbm ved om året och 50 % av veden jag eldade gick oavkortat till de så kallade "kråkorna".

Nu är livet en fröjd och jag skänker faktiskt varje dag en liten tacksamhetstanke till har jag endast behöver vrida på kranen för att få varmvatten. och att jag slipper varje morgon stiga upp tidigt för att hämta in mer ved.

Tryckluftsuraskningen är en fröjd! Och i princip behöver jag endast 1 gång i veckan gå ner till pannrummet för och fylla på pellets i veckoförrådet, 1- 3 ggr i månaden drar jag lite i tuberna. och torkar av rökgasgivaren. tar mig ca 5 minuter extra utöver påfyllnig av pellets.

Brännaren kanske inte är super hightech som en del andra är kanske, men den är enkel, stabil, och ett för mig ett plus är att den inte har några rörliga delar.

Ulmapannan är kompakt och smidig, lättskött, och verkar väldigt driftsäker.
Den ger en fin förbränning och lämnar ytterst lite aska.

Så i stort är jag väldigt nöjd.

...............

Hade verkligen varit kul att höra hur ni andra upplever eran anläggning! :)

Mvh

grey
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av fredrik s »

Hej
Det var länge sedan jag var inne här. Kul att det är lite diskussion.
Jag har använt Ulma brännaren i ett par år nu.
Är i stort sätt nöjd.
Hade ett litet missöde i vintras.
Brännaren blev så varm att kåpan smälte, det blev förstås mycket rök och lukt som resultat.
Efter undersökning av installatör (brännaren var så pass ny att jag tyckte det var ett garanti fall) att pellets hade trillat mellan rör och "hölje" dvs kommit in i brännaren och där antänts av värmen.
Ny kåpa pch ljussensor fick installeras.
Numera kollar jag så att det inte finns pellets, spån eller annat inne i brännaren.
Funderar på att uppgradera min gamla 80-tals panna till Ulmapannan.
Blir det någon märkbar effektivitetsökning?
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Jag har haft min anläggning i drift i ett par månader än så länge och det är en fröjd att elda pellets nu! Att slippa den gamla kombinationspannan och att behöva aska ut den varje vecka är det bästa. Nu behöver jag bara gå ner 2 gånger i månaden i pannrummet och då fyller jag på pellets och drar någon gång i tuberna med viskan.

Det har väl inte varit några direkta problem med min anläggning förutom att jag glömde sätta shuntautomatikens vred på just automatiskt läge. Varvid jag hade lite problem med att få rumstermostaten att fungera. Men det var min egen tröghet som förorsakade det problemet.

Min förbrukning har hittills varit kring 1.3-1.6 säckar per dag. Den gamla anläggningen tog alltid över 2 säck om dagen så fort det var lite kallt. Men jag håller fortfarande på att utforska hur stor skillnaden är. Det märker jag först ordentligt när det blir kallt också för då kan jag jämföra lite mer. Men 25% mindre förbrukning är det i alla fall.

Hittills är jag nöjd med allt men jag reserverar mig lite eftersom jag inte haft anläggningen så länge. Det är väl först efter något år då jag kan ge ett riktigt bra utlåtande.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av jan004 »

Jag har några gånger avlämnat "lägesrapporter" i detta forum. Det jag skrivit gäller fortfarande idag efter att jag under fyra år eldat 20 ton pellets.
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

Kul att några äntligen skriver lite :)

Fredrik: Hur är det ens möjligt att pellets skulle kunna trilla emellan? märkligt , har du någon äldre version av ulmabrännaren?

hmm skulle man kanske kolla upp om det ens finns någon chans till att något sådant skulle kunna hända min.

Är det någon annan som stött på problem med sin anläggning?
Jag får iaf uppfattningen att många Ulma eldare är väldigt nöjda och har sällan driftstörningar. Lite pga att det är så tyst här just i dennna delen av forumet. Eller är det för att det är så få som eldar med ulma?

Innan jag installerade Ulma stod jag i valet och kvalet på CTC ecoflex eller Ulma , Det blev ulma tillslut. Och av forumet att dömma verkar folk rent generellt har mer problem med CTC ecoflex, även min installatör sa att det är mer strul med ecoflexen.
Detta är en högst fördomsfull analys.

Men är iaf glad över att valet landade på Ulma.
Någon som både har erfarenhet av ecoflex och ulma?

Hade varit kul med en lite jämförelse
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av simon.s »

+ Snabb uppstart, det "nya" tändelementet är ju det enda vettiga sättet att tända pellets, doppvärmarmodellen är ju riktigt seg jämfört med varmluftpistol, drar mindre ström, håller längre! Riktigt bra

+ Driftsäker, bra matning, bra uppstarter, lite krångel!

-Brännarrören. Kan vara vi som eldar med ulmabrännare i andra pannor, men har bytt brännarrör 1 gång, och svetsat det nya en gång. Om den nyaste modellen håller bättre får vi se, funderar på om det går att få till något roster i brännarröret som viking bio eller liknande :/

Var på väg att köpa en beggad Ulmapanna på blocket men blev lite skraj när han sa att han bytt brännarrör en gång redan, och det som satt på va helt slut av döma av bilderna jag fick. Känns som det borde hålla betydligt längre än två byten från 2010.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Väntar med på svar från Fredrik över hur det kan ha kommit ner pellets vid elektroniken. Du menar inte att det har kommit dit under rengöringen eller något liknande? Eller menar du under driften?

Min skruv är rätt så nära brännaren så det kan hända att där trillar ner lite spån när jag tagit bort höljet från brännaren. Fast det är rätt enkelt avhjälpt genom att man ser till att ta av slangen från brännaren först och sätta en plastpåse på den.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

simon.s skrev:+ Snabb uppstart, det "nya" tändelementet är ju det enda vettiga sättet att tända pellets, doppvärmarmodellen är ju riktigt seg jämfört med varmluftpistol, drar mindre ström, håller längre! Riktigt bra

+ Driftsäker, bra matning, bra uppstarter, lite krångel!

-Brännarrören. Kan vara vi som eldar med ulmabrännare i andra pannor, men har bytt brännarrör 1 gång, och svetsat det nya en gång. Om den nyaste modellen håller bättre får vi se, funderar på om det går att få till något roster i brännarröret som viking bio eller liknande :/

Var på väg att köpa en beggad Ulmapanna på blocket men blev lite skraj när han sa att han bytt brännarrör en gång redan, och det som satt på va helt slut av döma av bilderna jag fick. Känns som det borde hålla betydligt längre än två byten från 2010.
Är brännaren justerad för din panna ordentligt? Har du någon dragbegränsare? Ofta är det sådana faktorer som kan påverka också. Jag vet själv när jag hade min gamla Iwabo brännaren. Den var 12 år gammalt och väldigt fint. Men så fort jag började pilla lite på den och den gick lite fett. Då märkte jag av att metallen blev mycket mer plågad. Färgen ändrades på en del ställen, sotet satt sig på metallen och nästan "rostade" sig fast och så vidare. Nu är min erfarenhet kring rörbrännare begränsad men kan inte det vara så enkelt att det är mer känsliga för felaktiga inställningar?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av simon.s »

Den sitter ju inte i en pelletspanna, utan en kombipanna, men verkningsgraden i min diom är nog helt ok, den klarar 40 kw i ved och olja vilket gör att den har ganska stort utrymme. Installationen i fråga gav jag inte mycket för, återförsäljaren skruvade dit den, starta den och gick ungefär. Ingen mätning, ingenting.
Så visst påverkar det brännaren. Det som gjorde mig lite fundersam är att det på en ny ulmapanna och brännare kan gå så fel att den tar två inre brännarrör på 2 säsonger(jag pratar om en ulma som fanns på blocket) iofs var det brännaren som kom 2009, som var en uppdatering på den jag har som inte skulle bränna askskrapor. Nyaste brännaren har ju kylflänsarna under brännarröret som ska leda bort värmen. Men än man är vrider o vänder på det så är det ingen ypperlig konstruktion.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Konstruktionen kanske inte är den bästa men sedan är det alltid vanskligt att höra på ett fås erfarenheter. Vet man inte förutsättningarna och hur personen använt utrustningen är det rätt vanskligt. Min magkänsla säger mig i alla fall att många som eldar pellets bara vill att det ska gå. Sedan om den är ordentligt injusterad, där finns dragbegränsare och så vidare är inte lika viktigt. Mest i brist av intresse och kunskap. Nu kan jag visserligen ha fel om det hela men så tror jag.

Men du har då den gamla brännaren med skrapa istället för tryckluft om jag har förstått det rätt? Läste förresten inte tillräckligt första gången gällande att du bara hade brännaren. Det verkar i alla fall inte vara den bästa installatören du fick tag i när du gjorde själva installationen av den.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av fredrik s »

Hej
Ärligt talat vet jag inte hur det har kommit in pellets.
Den rimmliga förklaringen är ju att att fått in det vid rengöring.
Tänkbart scenario; Öppnar brännaren och kommer åt skruven. Pellets trillar ner, slarvig Fredrik missar det :lol:
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Men det var bra att du delade med dig av den erfarenheten för det är lätt gjort. Min pelletsslang hänger ju nästan rakt över brännaren när jag har tagit bort den. Så plockar jag bort plastkåpan över brännaren och sedan stöter till slangen så kommer det lätt in spån bland elektroniken och även pellets kan komma ner där. Får se till att inte glömma den där plastsäcken över slangen, från skruven, när jag sotar där. Säkert något sotaren kan klabba till det med om han får för sig att pilla där.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av simon.s »

Ja, då åker Ulman ut på onsdag tillsammans med pannan. In kommer värmepump istället. Ska bli skönt att äntligen kunna göra i ordning ett hobbyrum jag har haft där jag varit tvungen att bära pellets igenom. Har ett gigantiskt hål i inre brännarröret som är svetsat i höstas men den verkar tuffa på ändå.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Hur lång tid tog det innan du fick det där gigantiska hålet på brännarröret?

Annars är det tråkigt att vi får en pelletseldare mindre. Vad för värmepump blir det då? Hade du behållit pelletsen om du sluppit gå genom ditt framtida hobbyrum?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av simon.s »

Har bytt brännarrör en gång, och svetsat det andra en gång som nu är trasigt, satte in ulman för exakt 7 år sedan. Svetsen höll bara från september 2013 fram tills december då jag såg sprickan.

Vet inte om jag hade behållt pelletsen faktiskt, har astmatiska barn och känslan av att bli av med dammet och lukten ska bli skön. Ska installera pax-fläkt i källaren som ska blåsa upp luften via ventilation i tvättstugan i källaren och fixa draget den vägen. Kan elda i insatsen om jag märker av att murstocken skulle behövas torkas upp. Får sätta huv på med i sommar på skorstenen.

Pelletsen har varit bra som alt att gå från fungerande oljepanna och bara ersätta med pelletsbrännare, men nu när pannan var tvungen att bytas så var pellets inget riktigt alternativ. Frugan kan inte få igång den om den jävlas, vill inte ha igång den när vi åker bort längre stunder utan uppsyn då det fortfarande är ett brinnande system som kan skapa tändning i andra material. Ask och sotningsbiten, dels den fasta avgiften man slipper, och själva arbetet med det varje vecka.

Installerar en luft/vattenpump då jag har lite långt till berg så det skulle bli 50 000 dyrare ungefär. Blir en mitsubishi inverter, 3.4-16 kw. Ska ge 12 kw energi vid minus 15 utan elstöd så kommer klara min kåk i princip enbart på kompressorn. Årscoop runt 2.9-3.0 om jag får till det. 6 års garanti. 100 liters arbetstank och 200 liter i innedelen. Nackdelen är att det är ett MONSTER i storlek på utedelen, 135 kg tung, ful sak som jag inte gillar, men den kommer bara stå på norrsidan på en del av tomten vi aldrig är på. Kommer vara ungefär 20-30% billigare i årsdrift än pellets.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Skriv svar