En liten lägesrapport

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

En liten lägesrapport

Inlägg av jan004 »

Drygt 2 år är kanske en för kort tid för att värdera och dra slutsatser av min pel-letsanläggning, men det kanske ändå kan vara lämpligt att avge en lägesrap-port?
Den 18 maj 2009 övergick jag från uppvärmning med ved till uppvärmning med pellets.
Anläggningen bestod från början av panna ULMA 2000 och brännare ULMA 2000. Jag köpte pellets (16 kg säck på pall) av märket Derome. Säckarna tömde jag i ett MAFA veckoförråd som stod vid pannan. Detta körde jag till den 3 oktober 2010, dvs en säsong + en sommar. Under denna tid eldade jag upp 5 232 kg pellets.
Under hösten 2010 bytte jag ut veckoförrådet mot ULMA Air Move 1500 Vaku-umsugtransport, som står vid pannan och bulkförråd MAFA Villa Utomhus 5,7 m3, som står i carporten cirka 8 m från pannrummet. Pelletsen transporteras från MAFA-förrådet i en markförlagd ledning. Förrådet har fyllts med pellets av mär-ket Stora Enso. Mellan den 4 oktober och den 14 september 2011 har förbruk-ningen varit 4 827 ton pellets.
Jag har alltså kört cirka 10 ton i brännare och panna, varav cirka hälften säck (Derome) och hälften bulk (Stora Enso). Allt har fungerat perfekt och jag har inte haft några bekymmer. Det enda som min installatör gjort efter leveransen av anläggningen är att han ställt om pelletsmatningen i samband med bytet från säck till bulk. Jag sotar panna och rengör brännare (cirka 3 gånger/år). I sam-band med rengöringen har jag studerat brännarröret noga för att se om sprickor eller andra skador uppstått. Jag har lyckligtvis inte hittat något.
Så, hittills är jag mycket nöjd med min anläggning!
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: En liten lägesrapport

Inlägg av bergatorparen »

Brännarröret brukar palla för 15 - 18 ton, så kring den här tiden nästa år bör du kolla grundligt - inte för att vara negativ eller pessimist som heller malört i folks drinkar/bägare, men det är viktigt att upptäcka eventuella skador i god tid. Spricker röret, så får du ett hästajobb med att få i sär f**skapet. Jag vet. Been there, done that 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: En liten lägesrapport

Inlägg av brushuvud »

Hej!
Hur tas pelletsen från bulkförrådet till airmoven? Vad är det för anslutning mellan själva förrpådet och slangen?

Vänligen/brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: En liten lägesrapport

Inlägg av Vednisse »

En dyr skruv matar ut från bulk till sugslangen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar