Ulma panna något att satsa på.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Ulma panna något att satsa på.

Inlägg av Stego385 »

Har läst lite om olika pelletspannor och fastnat lite för en Ulma ECO med 200 liter vattentank, ny alltså med tillhörande 20 kwh brännare med lambdastyrning. Är ni som kör Ulma nöjda med pannorna eller är det skräp?
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ulma panna något att satsa på.

Inlägg av brushuvud »

Hej!
Jag har Ulmas grejjer sedan 2007 och är mycket nöjd. Först köpte jag brännaren med askskrapa och bytta sedan ut oljepannan mot en Ulmapanna. När Ulma började med uraskning med tryckluft och erbjöd inbyte på den gamla brännaren så nappade jag på detta 2015. Jag ha skrivit ganska mycket om hur det varit genom åren men kan sammanfatta helt kort.

Pannan har fungerat helt felfritt genom åren, finns inget att säga om den. Stor asklåda, tömmer efter två pallar.

Första brännaren var det lite strul med att den startade på fel temp ibland, fick då nya givare av Ulma. Askskrapan var lite bökig , mest för att jag glömde att dra i den.

Efter att jag köpte 20 Kwbrännaren 2015 med tryckluft har systemet gått helt utan problem och utan driftstopp

ta dig lite tid och läs igenom trådarna vad folk har haft för bekymmer...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Ulma panna något att satsa på.

Inlägg av Stego385 »

Tackar. Jag är av den uppfattningen att ju mer rörliga delar i brännaren desto ner kommande problem. Jag kör en PX21 idag och enklare får man väl leta efter. Jag fastnade för Ulma då dels pannan har en rejäl tank samt att brännaren verkar vara hyfsat enkel.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Skriv svar