Pga. all spam som inte rensas...

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av Icecap »

Jag har beslutat att när forumet här kan tillåtas bli fylld med spam som inte rensas ordentligt bort kan det inte vara så pass viktigt att jag behöver lägga tid på det.

Jag kanske dyker förbi någon gång då och då men i grunden vill jag säga "tack för kaffet" och beklaga att forumägaren inte vill att det ska fungera väl.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av stereotypen »

Icecap skrev: tor 18 jul, 2019 11:01 Jag har beslutat att när forumet här kan tillåtas bli fylld med spam som inte rensas ordentligt bort kan det inte vara så pass viktigt att jag behöver lägga tid på det.

Jag kanske dyker förbi någon gång då och då men i grunden vill jag säga "tack för kaffet" och beklaga att forumägaren inte vill att det ska fungera väl.
+1!
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av Roli »

Ja vad skall man göra när det inte går.... Påtalade detta för admin via personligt meddelande i mars och han svarade i onsdags....
Det enda som går är att "rensa meddelandet" så vi slipper se vad stammarna skriver men det går inte att ta bort sedan den senaste uppdateringen.
Jag tycker att det är lika dåligt som ni men kan inget göra.... det hjälper inte mig att det lämnas massor av "rapporter" då även dessa "lyser igenom" för mig som moderator och blir ytterligare ett arbete att rensa. Endast admin kan göra något och han är "sådär intresserad" när det tar nästa fyra månader att svara på ett personligt meddelande.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av nyman »

Den gamle forumdelägaren ABSO var finns han? Kunde kanske komma och ta över forumet. Utan pellets.info är pelletseldning i Sverige snart heldött.

Vilka krafter i Sverige betalar för spamning av forumet. Det är ju inte adidaskillar som sitter och spammar helt gratis. Kan det vara samordnat med den nya fixa iden att göra "flygbränsle" av pelletsråvaran. Har ju redan de senaste två åren på forum och diverse sociala medier varit mycket skryt över hur bra träpellets är som hästströ i stallen. Använder själv pellets som kattströ och det går åt en del. Hur mycket strilar då en häst? Måste ju gå åt massor.

Icecap är en grundpelare för janfirefabriken, jag tycker han ska fortsätta. Ingen support - ingen försäljning - konkurs.
Redan har den anrika eurofirebrännaren lagts ned. Hade hoppats prova deras nya brännare med uraskning men ingenting finns att köpa längre där.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av Icecap »

Problemet är i nuläget att det reklameras med olagliga saker och att admin inte kan plocka bort dessa.
Såklart är detta en del av att screeningsprocessen är mycket dåligt skött.

En polisanmälan är väl nästa steg, forumsägaren har ju ansvar för innehållet och ska se till att - inom rimlig tid - att det blir rensat bort.
Och jag har full förståelse för att det kan vara mycket så att ägaren inte hinner med - men då ska arbetet delegeras så det blir utförd ändå.

En polisanmälan lär dock inte vara något som höjer intresset hos ägaren för att bevara forumet - vilket jag tycker är synd.
De svar jag har sett har lärt mig riktigt mycket och väldigt många har - som jag - fått viktig vetande och i vissa fall kunnat undvika farliga episoder (minns ju detta med start-*poof* i specifika brännare samt bilder av ett utbränd pannrum).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av PELLE »

sorry för detta Icecap och andra - just nu är det över min kontroll tyvärr. detta trots att forumet var relativt nyuppdaterat. det har hänt något så när jag väljer att rensa alla inlägg från dessa senaste spam-användare så ligger de ändå kvar som rubriker/inlägg - utan innehåll. Jag kommer rensa alla så fort jag har en lösning.

Jag har fått svar 'att detta var ovanligt att det blev så' men ingen lösning än. jobbar vidare på det.
jag försöka få assistans med detta.

är det något allvarligt som ligger ute så meddela gärna mig det så jag kan försöka radera det ändå.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av nyman »

Byta forumprogramvara till något som är både säkert och lättadministrerat är bästa lösningen om allting vanligt är omöjligt.
Ge Roli och Andre full rätt att ta bort användare och inlägg tills vidare. Du är ju aldrig tillgänglig.

Tycker beskrivningen hos php hur man tar bort spam och kvarblivna tomma inlägg är rätt så bra.

Cleaning up after an attack
If you've been unfortunate enough to be hit by a spam attack you'll need to clean the board up again.

Multiple accounts and their posts can be removed in
Administration Control Panel > Users and Groups > Prune Users

You can choose to remove accounts after a certain date or you can select multiple specific accounts by clicking the 'Find a Member' link below the Prune Users entry box. You also have the option to delete their posts and the accounts as well at the same time.

NOTE: Deleting large numbers of accounts and/or multiple posts at the same time can often cause the server to time out. This usually means the accounts and post contents will be deleted but topic titles will be left 'orphaned' on the forum view pages. This means that when you try and open the topic you get a message that it does not exist. This can be fixed though.

Open the forum in question and click the Moderator Control Panel link at the top of the page. You can then tick each of the offending spam topics on the right of the screen and then select 'delete' from the drop list at the bottom of the page and submit. If you have a lot of topics to remove you can increase the number of topics per page in
General > Post Settings > Topics per page
Setting it to 500 should be fine.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av PELLE »

tack nyman - tyvärr går det inte att få bort dessa orphens eller inlägg på något av sätten du föreslår. det går inte att ta bort alla inlägg från dessa användare, inte heller radera inläggen manuellt, inte ens att flytta de. jag försöker lösa det på något vis..
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av PELLE »

tips på forumsystem som är bra och lättadministrerat mottages gärna. tycker själv detta har krånglat mycket. att det ska gå bra att flytta över hela befintliga forumet utan större problem är ett krav förstås.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av Stegatorparn »

Konstigt, när man läser dokumentationen på sidan 74 ska det gå att ta bort både användare och dennes postade inlägg under "Prune users".
https://download.phpbb.com/pub/document ... tation.pdf

Kanske dags att uppdatera till senaste versionen?
http://phpbb.se/kunskapsbas/hur-man-upp ... pbb-3-2-x/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av PELLE »

Ja Stegatorparen, vi hade en rätt ny ver av 3.2.x och dessa funktioner fanns, men som Roli också noterade så gick det inte att få bort dessa inlägg från tex "johnmarco" m.fl.

Vet inte riktigt vad som var galet - jag kanske gjorde något fel vid förra uppdateringen eller något - men jag har nu uppdaterat till senaste och uppdaterat databasen och nu gick det tack och lov att ta bort dessa trådar manuellt.

Jag har gått igenom alla forumdelar och tagit bort sådana där spam var egna trådar.

Finns det även mycket spaminlägg i vanliga trådar som ska rensas? Tyvärr går det fortfarande inte att använda funktionen där man rensar dessa användares alla inlägg på dessa aktuella spamanvändare. Det står att de har noll inlägg. Jag tror och hoppas dock att denna funktion kommer att fungera på ev nya spamanvändare.

Jag ber om ursäkt för att skräpet låg så länge denna gång.
Roli har alltid varit suverän på att rensa, men denna gång hade det som sagt ha hänt något så det inte gick att radera dessa varken för honom eller mig.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av stereotypen »

Tack för städningen!!
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av Stegatorparn »

Bra jobbat!!! :salut:

Tackar!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av PELLE »

tackar - bättre sent än aldrig :oops:

detta var nu lite specialfall då mod faktiskt har mer makt att ta bort inlägg m.m. men nu fungerade det inte.

Roli gör ett jättebra jobb - det är möjligen jag som klantat till något och inte förstod det så snabbt + att det var krångligt att hitta lösningen då inte ens phpbb-experter ledde mig på rätt väg.

hoppas bara Icecap och stereotypen blir kvar på allvar då de tillför mycket kunskap forumet!

hade detta varit ett kommersiellt och annons-klistrat forum hade vi säkert löst det snabbare. nu när vi än så länge sluppit annonser i nyllet varje gång vi besökt forumet, så kanske det finns lite att ta av på det kontot när det krånglar istället.

jag har också ev kommit på ett sätt att drastiskt minska långvariga problem framöver.
ha det gött alla
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pga. all spam som inte rensas...

Inlägg av Icecap »

Det är trevligt att se att det är rensat för skit. Jo, jag kommer att fortsätta förbi rimligt ofta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar