Radering av trådar.

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Radering av trådar.

Inlägg av danei »

För inte länge sedan startades det en tråd med ett förslag om att införa "gilla" knappar på forumet. Förslaget togs väl inte riktigt emot som TS hoppats på , utan det dör upp en hel del inlägg med motiveringar om varför det inte var en så bra ide. Uppenbarligen uppskattades det inte av TS som bad moderatorerna att ta bort tråden. Varför tar man bort en sådan tråd bara för att en person inte var nöjd med svaren? De som svarat har ju mer del i tråden än TS.

Jag kan ju ha missat något bakom kulisserna, men det är så jag uppfattat vad som hänt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Radering av trådar.

Inlägg av M.Lindskog »

Ja det var ju minst sagt lite konstigt. Låt vara att tråden svävade ut till att omfatta en del annat än det ursprungliga ämnet, men det var ju knappast första gången det hänt på detta forum...

Men, i faktagrundandets namn: Vet du, danei, med säkerhet att det var så här det gick till:
Uppenbarligen uppskattades det inte av TS som bad moderatorerna att ta bort tråden.
?

Eller är det möjligen din tolkning...?

För mig är det nämligen inte alls så uppenbart att det var så det gick till. Visst, det kan ha varit så, men det är inte uppenbart.

Nu skriver du förvisso i slutet:
Jag kan ju ha missat något bakom kulisserna, men det är så jag uppfattat vad som hänt.
Det är bra. Men lejonparten av ditt inlägg bygger på att din tolkning är korrekt. Det menar jag att du inte kan vara så säker på.

:!: Vänligen notera att jag inte är ute efter att bråka, kasta skit på dig, eller någon annan, etc., etc.

Min poäng är följande: Jag tror att forumet skulle må bra av att vi alla ägnade lite mer möda åt att försöka skilja på våra egna tolkningar (& de känslor som dessa kan röra upp hos oss) från det som faktiskt skrivs och fakta i sakfrågor. Jag tycker mig ha sett att det allt oftare spårar ur på olika sätt; inte helt sällan tycks detta bero på att olika skribenter läser in olika saker i inläggen. (OBS nu att jag skriver "det tycks vara så här", inte "det är så här"!)

Ett vanligt fenomen tycks vara att inlägg som berör den aktuella sakfrågan tas personligt; Inte sällan tror jag att detta beror på (fel)tolkningar. Om A säger att B har fel och anför skäl till varför A ser så på saken, så reagerar B istället med att "A kastar skit på mig", "jag får inte uttrycka min åsikt", etc. Detta är inte särskilt "vuxet". Vuxet vore istället:
:arrow: Skilj på sak och person. Vad är din tolkning och vad är skribentens avsikt?

Ett annat vanligt fenomen tycks vara att skribenterna ägnar mindre tid åt att läsa än åt att skriva. Jag har sett massor av exempel som för mig ser ut som att man inte bryr sig om den specifika fråga som ställts. Ex. A: "Vad är klockan?". B: "Du måste ha koll på vad klockan är, så att du inte kommer för sent!". C: "Akta dig. Om man kommer försent kan andra bli arga!!". D: "Våga inte fråga vad klockan är här. Det jag gjorde jag i en tråd och då fick jag minsann en massa skit...". ... Har A fått svar på sin fråga...? Nej. Ett bättre agerande vore istället:
:arrow: Läs vad folk verkligen skriver. Tänk efter innan du börjar skriva ett svar.

V.v. notera att A, B, C m fl inte syftar på någon särskild skribent på forumet. Ingen behöver känna sig personligt utpekad. Jag försöker komma åt beteenden, inte individer. Däremot, om någon känner sig träffad så är det kanske läge att reflektera över sitt beteende...?

Nu vet jag att mitt inlägg kan ses som OT. Jag tar den risken. Jag tycker att en konstruktiv diskussion om forumets spelregler är på sin plats mer än någonsin. T.ex. för att trådar plötsligt bara tas bort utan förklaring. Även om det fanns utsvävningar i tråden så innehöll den också en del genomtänkta inlägg.

Om trådar tas bort så tror jag att vi riskerar att hamna än mer i "jag har minsann blivit orättvist behandlad"-träsket, med bitterhet hos skribenter som följd. För även om tråden tas bort, så finns minnesbilder av den kvar. Och dessa minnesbilder kommer med 100% sannolikhet att skilja sig åt...

Med föga förhoppning om att bli rätt tolkad, eller att tråden kommer att utvecklas i en konstruktiv riktning... :?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Radering av trådar.

Inlägg av Kelvin »

Det sista som stod i den tråden var "Låst på uppdrag av TS" eller liknande. Varför den togs bort helt är okänt.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Radering av trådar.

Inlägg av xdigger »

M.Lindskog skrev: :arrow: Skilj på sak och person. Vad är din tolkning och vad är skribentens avsikt?

:arrow: Läs vad folk verkligen skriver. Tänk efter innan du börjar skriva ett svar.
:thumright:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Radering av trådar.

Inlägg av Roli »

Rubriken på denna tråd är missvisande, då det är en tråd som avses. Och enligt min minnesbild den första som försvinner (trådar för reklam och "forumnedskräpning" ej inräknade). En del kan tyckas försvinna men har i själv verket "bara" flyttats till rätt plats bland forumets alla trådar.

Den aktuella tråden togs bort efter förfrågan från TS om den kunde tas bort eller låsas.

Jag svarade honom att det var möjligt att utföra båda sakerna och låste tråden tills jag fick svar från TS.

Svaret blev att TS ville ha den raderad.

Jag tyckte (i detta fallet) att det kunde vara en bra åtgärd eftersom den ändå hade "spårat ur", som många andra trådar har en viss tendens att göra där åsikterna går isär. Bästa lösningen hade kanske varit att "bara" låsa den men nu blev det inte så i detta fallet eftersom den inte gav forumet något att vara kvar.

Om alla gick in för att föra diskussioner på "normala" nivåer och inte "hacka" på varandra när åsikterna inte är på samma våglängd så skulle ALLA vinna på detta.

Att Danei skriver som han gör beror på att han har pm:at mig om varför tråden låstes och fick ett svar på detta.

En TS har alltid rätt att be om att få en viss tråd låst eller t.o.m bli borttagen. Sedan är det upp till oss moderatorer (tyvärr allt för få till antalet) att bestämma hur vi skall göra. Och i detta fallet bestämde jag att tråden inte vann/gav forumet något på att vara kvar som "låst" tråd och fick där av strycka på foten.

Gör nu inte även denna tråd till en "urspårad" tråd utan ta nu upp för och nackdelar med denna handling och för diskussionerna på en "sansad" nivå.

Trådar som totalt spårar ur, kommer framöver att låsas. Hoppas att detta inte är den lösning som vi moderatorer måste ta till för att få en mer sansad diskussionsnivå här på forumet. För det vore allt för tråkigt.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Radering av trådar.

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret, Roli.

Jag ser så här på saken:

Det går nog inte att den diskutera den specifika handling att radera just den specifika tråden, utan att samtidigt komma in på frågan på en principiell nivå, dvs. ska trådar kunna raderas & i så fall när/varför?

Att vissa inlägg i en tråd är "urspårade" behöver inte innebära att tråden som helhet helt saknar värde. I den aktuella tråden fanns sakliga inlägg om för & emot Gilla-knappar, som var trådens ämne. De inläggen hade väl ett värde för forumet? De handlade trots allt om hur forumet kunde utvecklas i positiv riktning.

Att en TS ensidigt kan avgöra att en tråd ska tas bort blir i min mening helt absurt. Det skapar ju en miljö där man kan haspla ur sig i stort sett vad som helst utan att behöva ta ansvar för det. Blir det reaktioner så oj hoppsan då, "snälla moderator, ta bort tråden, de är dumma mot mig". OBSOBSOBS att jag INTE säger att det var just så som TS betedde sig i det aktuella fallet; detta är hypotetisk situation som avses.

Ska vi verkligen kunna ta bort alla trådar där vi får svar som vi inte gillar...?

Jag menar att om vi ska kunna umgås här under rimliga former så måste vi hållas ansvariga för vårt beteende. Det måste rimligtvis inkludera bl.a. att "lagd tråd ligger".

Om alla beter sig moget, ansvarsfullt & sakligt, så ska varken borttagningar eller låsningar behövas.

Som moderator borde man väl ha betydligt fler verktyg att ta till än att enbart radera och låsa? Att påpeka när skribenter beter sig illa borde väl vara en sådan möjlighet? Typ dela ut gula kort innan de röda kommer upp ur fickan...

OBS att jag inte menar att detta tar bort alla medlemmars individuella ansvar. Ett ansvar som inte bara inbegriper att själv bete sig schysst, utan också att ha civilkurage nog att säga ifrån när någon annan inte gör det.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Radering av trådar.

Inlägg av Roli »

Fortsätt att komma med inlägg. Jag läser och begrundar vad ni skriver.

Jo, vi kan använda "gult" kort , dvs varna. Men det hjälpe inte mycket i ett "nyligt" fall så där kom det "röda" kortet fram. Men vi skall inte behöva ta till detta. Då de som skriver här på forumet är tillräckligt gamla för att kunna inse var gränsen går och när de själva gått över gränsen.

Själv känner jag mig ibland väldigt ensam som moderator här på forumet. Skall man rådfråga admin om hur man skall göra i ett specifikt fall så har forumskribenterna redan hunnit ta död på varandra via sina skriverier innan man får ett svar....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Radering av trådar.

Inlägg av rod02 »

Jag misstänker att det går att läsa raderade trådar någon annan stans på nätet. Jag har inte provat dock.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Radering av trådar.

Inlägg av danei »

Google verkar inte ha cachat sidan, inte heller http://archive.org, även om de har lagrat forumet så har de inte med den tråden. Jag kan nog hitta den lokalt i datorn om jag vill, men det är en annan fråga.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Radering av trådar.

Inlägg av Brynäs »

Jag bad Roli att ta bort tråden EJ för att jag inte tyckte om svaren eller att någon hoppade på mig eller att jag blev sur utan JAG ansåg att många inlägg svävade ut och inte höll sig inom trådens ramar.

Om ni tycker att jag gjorde fel så får ni tycka det jag ansåg att det var bättre att ta bort tråden helt.
Samtidigt är det fritt fram för någon annan att öppna upp den på nytt.

Jag håller med att det fanns många bra o vettiga inlägg men det var en hel del som inte hade med tråden att göra.

De som läste mina inlägg i den bortagna tråden vet att jag har aldrig skrivit eller sagt att jag anser att jag har blivit påhoppad utan tvärtom tyckt att det var bra att man diskuterar frågan och att alla åsikter angående frågan var välkomna.

Nu vet ni orsaken varför den togs bort, med detta så är detta ett avslutat kapitel för min del men de som känner att de vill diskutera vidare varsågoda det är fritt fram.

Mvh

Brynäs
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Radering av trådar.

Inlägg av Andreas Hansson »

Kan vi inte införa den där gilla knappen nu då ! Och en ogilla kanske?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Radering av trådar.

Inlägg av M.Lindskog »

Om alla trådar med irrelevanta inlägg skulle raderas så skulle detta snabbt bli ett mycket ödsligt forum...

Personligen anser jag att nedanstående vore betydligt bättre än dylika drastiska tilltag i moderationen:

1) Personligt ansvar för att hålla sig till ämnet
2) Dito för att bete sig schysst*
3) Personligt ansvar för att säga ifrån när andra misslyckas med 1 eller 2

* Vad som är "schysst" tål förstås att diskutera. En hyfsad start är kanske att avstå från att göra mot andra sånt som man själv inte vill bli utsatt för?

För att "leva som jag lär":
@Andreas Hansson: Vore det inte bättre om du istället startade en ny tråd om den frågan? Den här tråden handlar som synes inte om Gilla-knappars vara eller icke vara. I all välmening. :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Radering av trådar.

Inlägg av danei »

Brynäs: Varför skulle just du bestämma vad som var trådens ramar? Det är väl lika bra att sluta svara i dina trådar, ifall att du tycker att något svar är utanför "ramarna".

Andreas: Anledningarna till att det inte är en bra idé finns kvar även om man raderar motiveringarna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Radering av trådar.

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag anser att det är trådskaparen som äger tråden. Om han vill att den skall tas bort så skall han få göra det. Och det var ju mest massa svammel i den så det var ju lika bra...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Radering av trådar.

Inlägg av danei »

Varför i hela friden skulle jag äga den här tråden? Alla som skriver i den bidrar ju på samma sätt. Det råkar bara vara jag som tog upp frågan.

Vissa verkar ha missat tanken bakom forum. Inläggen av typen "Nu är problemet löst, tråden kan tas bort" förstår jag inget av. Tanken är ju att fler ska kunna lära sig av andras problem.
Skriv svar