Krånglande PellX K6 (glödstift)

Skriv svar
FooFighter
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 26 feb, 2020 23:08

Krånglande PellX K6 (glödstift)

Inlägg av FooFighter »

Hej, ny på forumet...

Jag har en gammal PellX K6 kamin med glödstiftständning som bråkar med mig då och då.. Kaminen är installerad år 2002. Jag har några frågor jag önskar svar på.

1) Kaminen är 18 år gammal. Är det värt att försöka hålla liv i den eller finns det bättre alternativ att byta till? Kaminen används som punktuppvärmning (mysvärme) i vardagsrummet när luft-luft fläkten inte räcker till.

2) Kaminen körs enbart på ON/OFF läge. Termostatfunktionen har jag aldrig brytt mig om att få ordning på. När kaminen väl tänt så fungerar den bra; det som strular är glödstiftet som oftast inte glöder efter att den gått in. Glödstiftet är splitternytt (biltema). Det funkar sporadiskt och mina åtgärder med att kontrollera kablar, anslutningar och säkringar gör ingen skillnad. Ibland hoppar den igång och fungerar ett tag. Vad brukar vara bekymret när glödstiftet bråkar?

3) Det finns kit för att bygga om kaminen till varmluftständning. Verkar gå på runt 4000 spänn. Är det värt det? Är modifikationen enkel? Blir driftsäkerheten högre? Funderar annars på att införskaffa mig lite tändbriketter att slänga i brännarkoppen när glödstiftet inte tänder...

4) Vi bor i en villa med direktverkande el och luftvärmepump. Om strömmen skulle gå blir det fort vansinnigt kallt i kåken. Jag har hört om kaminer som går att driva med ett externt 12-volts batteri som nöddrift. Preppern i mig tycker att detta låter lockande. Finns det kaminer i denna storleksordning som fungerar på detta sätt? Orkar en extern 12-voltskälla driva pelletsmatare och fläkt?

Många frågor... Är tacksam för alla svar jag kan få...
Skriv svar