Pelletskamin Quadro Fire TypCB1200

Skriv svar
Pasi
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 11 sep, 2016 15:47

Pelletskamin Quadro Fire TypCB1200

Inlägg av Pasi »

Vad är fel när man ansluta strömmen fläkten startar och kan går hur länge som helst ingen tändning,och den går och går och tänd elementet har ingen avbrott har jag kollat, röda lampan lyser och hjälpa inte att återställa för start, jag misstänker styrboxen ? mvh Pasi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletskamin Quadro Fire TypCB1200

Inlägg av Stegatorparn »

Matar den fram pellets till brännkoppen?
Finns en vacuumswitch som stoppar matningen om undertrycket i brännkammaren är för dåligt, vilket kan bero på igensatta rökgaskanaler, värmeväxlare eller otät frontlucka.

Blir tändelementet varmt?

Med hjälp av elschemat kan du felsöka dig fram till felaktig komponent.
http://downloads.hearthnhome.com/instal ... 14_082.pdf

Är alla yttre komponenter felfria, kan man börja misstänka styrboxen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pasi
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 11 sep, 2016 15:47

Re: Pelletskamin Quadro Fire TypCB1200

Inlägg av Pasi »

Den starar genom termostat och fläkten starta, det hände redan i vintras, jag mins inte om skruven kom i gång då,men nu startar inte skruven och det går inte återställa röda lampan, tänd elektroden har jag kollat där finns ingen avbrott och blir inte varm, men kan det vara med matarskruven som är något? som för så startade skruven och det kom pellets sen kom tändelektroden och började ryka i pelletsen, dom två sensel kropparna som styr någonting på högersidan med kablar in framifrån sett verkar fungera dom regegrar, rökannaler är ok, eller kan det vara styrboxen, jag har öppnat den men ser ingenting konstigt okulärt. mvh Pasi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletskamin Quadro Fire TypCB1200

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara en felaktig vacuumswitch eller att vacuumet inte är tillräckligt för switchen att slå om.
Kontrolleras enklast genom att tillfälligt bygla switchen.
Matar motorn då fram pellets, kan vacuumslangen till switchen vara trasig och behöver bytas.
Händer inget med byglad switch, kan kondensatorn vara kass. Hörs det något surr från matningsmotorn? Kanske svårt att höra när fläkten går.

Kan också vara fel på en termosäkring, #2 Snap disc.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pasi
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 11 sep, 2016 15:47

Re: Pelletskamin Quadro Fire TypCB1200

Inlägg av Pasi »

Det verkar fungera nu matarskruven kanske hade hakat upp sig, vacuum slangen i pumpen tyckte var inte riktigt långt inne, sen hade jag inte pellets,när jag testade dom andra felen,så blir inte tänd elektroden varm kan det bero på saknad av pellets när skruven tom? men snart vet man det. mvh
Skriv svar