KMP Pellx brännarkopp

Skriv svar
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

KMP Pellx brännarkopp

Inlägg av Knox »

Hej

Fick en pelletskamin häromdagen. Inte speciellt vacker så den kommer stå i garaget och endast användas när jag är där. Tidigare ägare har som många andra haft krångel när den ska starta igen när den går på termostatfunktionen. Den är inte ombyggd utan använder sig av glödstiftet.
Plockade isär den idag och brännarkoppen är sopslut. Såg att nya kostar 1825:-!
Möjligheten finns att lägga i ny plåt (har rostfritt syrafast 3mm liggandes. Men är det någon som har en bild hur den ska se ut när den är fräsch? sitter ngn slags läpp som jag bara ser rester av..
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: KMP Pellx brännarkopp

Inlägg av brattne »

"Läppen" är bara ett "stänkskydd" för att fånga upp de ev pellets som är på väg att missa brännkoppen. Är det verkligen den gamla modellen med dieselglödstiftet du menar? På den tiden fanns väl inte "drag"?Brännkoppen är i så fall utan botten och med ett ca 8mm hål för glödstiftet och ett antal 3mm hål runt om i den nedre delen och några för sekundärluften i överkant av koppen. Hålindelningen har ändrats några gånger genom åren. Tror jag har nån liggande som det går att mäta ordentligt på om du går bet. Har ett par k6 (solberga) själv som jag tänder för hand när jag är i verkstaden. Att försöka hålla stånd på självtändningen är ett alltför återkommande o frustrerande göromål
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar