Finns det bra vattenmantlade pelletskaminer?

Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Finns det bra vattenmantlade pelletskaminer?

Inlägg av grey »

som rubriken lyder
finns det bra vattenmantlade pelletskaminer?

i så fall finns det någon speciell som ni kan rekommendera?
Min svärfar som börjar bli sliten i kroppen kommer snart inte orka med veden mer.
Han bor i ett ganska stort hus med många rum absolut ingen öppen planlösning och har idag två separata vattensystem, ett på vardera våning med 1 gammal vattenmantlad vedkamin på varje våning. och en "storspis" på nedervåningen som enbart värmer luft.

Jag har börjat fundera på att hjälpa honom med att installera en vattenmantlad pelletskamin på någon av våningarna, på nedervåningen skulle det isåfall bli i köket.
på plan 2 skulle det i så fall bli i en liten "hall", det blir alltså till att ta bort någon av de gamla kaminerna och ställa den nya där. av bekvämlighetssjäl då rör och dylikt redan är draget dit

ett helt annat alternativ som jag funderat på är att han har vid sidan av huset en litet "kallförråd". förrådet är i huset men man får gå på utsidan av huset för att komma till det. Att helt enkelt isolerara det och bygga ett pannrum med en billigare panna och brännare typ ctc 1100 eller nåt sådant. och sedan koppla ihop det 2 systemen i det nya pannrummet.
känns som ett ganska stort projekt och mycket pengar i insats.


så vad tänker ni? Vilken kamin skulle ni ha satsat på?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Finns det bra vattenmantlade pelletskaminer?

Inlägg av danei »

Om man ska installera ett system som ska underlätta för användaren så ska man inte välja en CTC1100. Jag tror nog att det går att hitta smidigare pannor för rimliga pengar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Finns det bra vattenmantlade pelletskaminer?

Inlägg av Eldvin »

Håller med danei där.Du får kolla runt va som finns och fråga om du får göra ett hembesök hos nån med en vattenmantlad pelletskamin. Finns rätt smidiga Italienska kaminer tex.
Wox
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 16:35

Re: Finns det bra vattenmantlade pelletskaminer?

Inlägg av Wox »

Det är klart att det finns bra vattenmantlade pelletskaminer . Hela Europa är fullt av dem men dock relativt låg är försäljning i Sverige. Det innebär att kunskapen här är relativt dålig hos återförsäljare . Visst finns det guldkorn men många saknar kompetens .
Skapligt pelletsförråd i alla fall 30 kg är ett måste. Du bör definitivt ha en ackumulatortank och inte köra direkt på radiatorer och du skall innan köp ha klart för dig hur kaminen styrs , det vill säga vad styr start och stopp och hur ställer man in det. Vad har återförsäljaren för kunskaper ? Hur många är de och får de backup av importör ? Hur länge har företagen som du har att göra med funnits och hur ser deras bokslut ut!

I princip så finns det nog inget idag som är skit när det gäller kaminer . De stora Italienska och Spanska tillverkarna säljer ofta 20000 till 60000 kaminer per år så även de minsta säljer årligen flera gånger mer än vad som finns installerat i Sverige. Svenska tillverkare är mycket små och har ingen framgång internationellt . Tyvärr kan vi inte mäta oss med de stora tillverkarna.
Ett varmare klimat och bättre isolerade hus ökar efterfrågan på pelletskaminer och de ger ju även mys . Men att i ett dåligt isolerat hus som kräver 35000 kWh per år ja då blir det mycket pellets . Kombinera i så fall med luft luft pump/ar eller om vattenburet i alla fall med luft vatten för att sedan komplettera med pelletskamin .

För att hitta leverantör är det bara att söka på pelletskamin eller vattenmantlad pelletskamin för att kunna hitta de som kan ge dig förslag .
Skriv svar