Pellets tillverkning

Skriv svar
MartinWihlney
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
Ort: Kungälv
Kontakt:

Pellets tillverkning

Inlägg av MartinWihlney »

Hej
Jag har nu börjat titta på pellets tillverkning i mindre skala där vi har tänkt att tillverka ca 30-50 ton i månaden.
Tillverkning samt försäljning kommer att ske utanför Kode.
Vi kommer först och främst tillverka trä pellets, men senare kommer vi ev att tillverka halm pellets för strö till hästar om allt går som planerat.

försäljning kommer bli i storsäck 500kg, 800kg samt lösvikt och säck 16kg, samt 25kg.
Det kommer även att säljas pallvis med 16 eller 25kg säckar.
Rikt pris runt 2000-2500kr/ton.
Utleverans kan ordnas med egen kranbil runt västra götaland.
Jag undrar om det finns intressenter som kan tänkas att köpa när producerat pellets av bra kvalite.

mvh

Martin W
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Intresse finns med stor säkerhet hos många. Det som kommer att påverka mest är nog priset.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Kode...inte fasligt långt från mig, som sagt pris och kvalité är avgörande.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jodå jag är intresserad. Roligt att någon vågar satsa på det i dagens lågkonjuktur. På sätt och vis blir vi kollegor, jag jobbar ju mest med att tillverka pellets fast av PE och PP istället för trä. Såg föresten när jag besökte en stor maskintillverkare i Stuttgart hur de testade med att göra pellets med 60% trä och 40% PP för möbeltillerkning. Synd vi inte gör sådana, jag hade kunnat elda spillpellets direkt i min pelletspanna. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Inlägg av pckenj »

Jag bor några mil söder om Göteborg och är helt klart intresserad.
När sker första leveransen ?
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
MartinWihlney
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av MartinWihlney »

Hej

Vi har kommit så långt att vi ev skall starta produktionen runt dec eller kanske i Jan om allt går som det är planerat, vi gjuter just nu plattan till hallen där allt skall stå och hallen skall vara klar i okt, sedan är det små plock kvar.

När vi sedan har kört igång så kan ni ev få titta på tillverkningen den som är intresserad.

mvh

Martin W
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Låter intressant, du får återkomma med information när det blir möjligt. Även lite bilder vore inte helt fel.
pckenj skrev:Jag bor några mil söder om Göteborg och är helt klart intresserad.
När sker första leveransen ?
Kanske det går att göra samordnade köp då??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Håkan S skrev:På sätt och vis blir vi kollegor, jag jobbar ju mest med att tillverka pellets fast av PE och PP istället för trä. Såg föresten när jag besökte en stor maskintillverkare i Stuttgart hur de testade med att göra pellets med 60% trä och 40% PP för möbeltillerkning. Synd vi inte gör sådana, jag hade kunnat elda spillpellets direkt i min pelletspanna. Mvh HSE.
Kan man blanda spill från polyeten i pelletsen så får man mindre koldioxidutsläpp än från trä. Frågan är vad polyetenspill kostar.
Vart tar alla pantsatta polyetenflaskor vägen?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag har sänt testmängder(runt 500 kg av varje prov) till en pelletstillverkare nedåt skåne i våras för prov med inblandning i värmepellets. Undersökte den gången vad vi får för vårt spill vilket är många ton i veckan. Minns dåligt men har för mig att det låg runt 3,50sek kilot. Eftersom PE har ungefär samma värmevärde som gasen det tillverkas av så höjer inblandningen värmevärdet betydligt. Jag har testat inblandning i pelletsen till min brännare men det blev så varmt att brännarskålens plåt fick en spricka, så bara torrblanda trä och polyetenpellets blir för ojämt i kvalite /matning för att det skall gå köra så. Får blandas in redan i tillverkarsteget.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar