Pelletskvalite

Skriv svar
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Pelletskvalite

Inlägg av classelagare »

Hur mycket skiljer det på olika pelletskvaliter igentligen, det verkar vara ett hett omskrivet ämne. Tydligen varierar kvaliten även över året med bättre kvalité på sommaren. Hur kan det komma sig? Jag har svårt att se att tillverkaren ändrar produktionssätt under sommaren, eller är det så att vissa tillverkare köper in sämmre pellets under vintern och sätter sitt namn på? Hur dålig pellets kan man få om man bara köper det som är billigast?

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kan en orsak vara att de stessar fram maximal mängd då det var brist? I så fall borde den pellets som produceras under lågsäsong kan hålla högre kvalité.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Hur får man en pelletspress att gå fortare och i så fall varför skulle man inte köra den så hela tiden då :?:

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

classelagare skrev:Hur får man en pelletspress att gå fortare..
Kör fler timmar per dygn, exempelvis..
Det har nog inte körts exempelvis nätter och helger överallt tidigare.
classelagare skrev:...och i så fall varför skulle man inte köra den så hela tiden då :?: /Classe
Tyvärr så är det nog också brist på råvara ibland..
Kapacitetsbrist på säckningsmaskinen, kanske?
Brist på kylningskapacitet, eller något annat i kedjan som strular?

Det finns nog fortfarande en del att förbättra när det gäller produktionsplanering och intrimmning..

Jag besökte själv en av de större tillverkningsanläggningarna i vintras, och då stod flera pressar stilla. Mitt på blanka dan, en vardag.....
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Måste erkänna att jag inte kan processen men jag kan tänka mig att det krävs en del förarbete innan pressen. Tex kan det slarvas med med att torka eller finfördela råvaran innan pressandet.

Jag gissar lite här men tycker att sunt förnuft talar för att man kan slarva eller arbeta med råvara med lägre kvalitet när det finns en stor efterfrågan på marknaden.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

De räcker med en sommarfågel i bulk-lastbilen för att kvallan ska bli usel på pelletsen 8)
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Funderar fortfarande :roll:

Det är klart att det blir mer pellets om man kör maskinen längre tid men det blir knappast sämre kvalite för det.

Det är klart att råvaran spelar roll men om jag byggde en pelletsfabrik skulle jag skaffa torkar kvarnar mm. som producerar lika mycket råmaterial som pressen har kapacitet för. Man vill inte ha maskiner som står still i onödan särskilt inte om man tjänar en hacka på dom när dom går :wink:

Mina 2 huvud ideer är dåligt råmaterial eller leverans från annan anläggning. Men som sagt hadde jag vetat hadde jag inte frågat :?:

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

kan ju även vara att dom har kört längre tider mellan servicen & då haft slitna delar :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar