Mycket slagg

Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Mycket slagg

Inlägg av Snapphane »

Om pannans beläggning är ljusbrun är det ok. Mörkare brun eller svart indikerar luftunderskott.
Kan du demontera skyddsplåt så att fläkten blir åtkomlig?
Om du har en radialfläkt kan du kontrollera att fläktbladens konvexitet inte är igensatt av damm. Fastsittande damm försämrar fläktens kapacitet. Borsta rent med en tandborste. Snurra fläkten manuellt och lyssna efter missljud. Smörj med tunn olja med PTFE.
Mät vb fläktens varvtal.
Vet ej hur pannan är uppbyggd men förvissa dig om att luftkanalerna fram till koppen är fria - känn med ståltråd el dylikt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Sverker Scheutz
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 feb, 2021 18:47

Re: Mycket slagg

Inlägg av Sverker Scheutz »

Tack för alla intressanta råd!

Nu har en representant för Scandbio varit här. Han berättade att de har (eller har haft) problem med pellets. Han talade om att bulkvikten var för hög vilket kunde leda till ofullständig förbränning. Företaget hade sänt pellets för analys. Vi fick viss kompensation och skulle se om det blev bättre med nästa leverans.
(Nu stannar pannan efter cirka 15 säckar. Normalt brukar jag göra rent efter 50-80 säckar.)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Mycket slagg

Inlägg av Brynäs »

Troligtvis kan det vara att den pelletsen du har inte är helt ok,men du har skrivit att den är gjord för 6mm pellets nästa gång så fyll på med 6mm så får du se om problem med sintringen försvinner.
Men du har kört så länge med 8mm så det lutar mer åt att den leveransen du har fått nu är sämre.
Måste bara tillägga att pannan ser väldigt fin ut, är det en Vitolig 150 eller 300 du har?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Sverker Scheutz
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 feb, 2021 18:47

Re: Mycket slagg

Inlägg av Sverker Scheutz »

Brynäs skrev: fre 12 feb, 2021 19:13 Troligtvis kan det vara att den pelletsen du har inte är helt ok,men du har skrivit att den är gjord för 6mm pellets nästa gång så fyll på med 6mm så får du se om problem med sintringen försvinner.
Men du har kört så länge med 8mm så det lutar mer åt att den leveransen du har fått nu är sämre.
Måste bara tillägga att pannan ser väldigt fin ut, är det en Vitolig 150 eller 300 du har?
Jag tror att jag fortsätter med 8 millimeters pellets. Det har aldrig varit några problem. Vid tillfälle kan jag dock fråga tillverkaren om de har någon synpunkt. Vi eldar cirka 12 ton per år.

Pannan är en Vitolig 300 24 kWh och den fungerar bra. Allt är styrt av systemet vilket passar mig bra. Det är bara att sota ur och göra rent emellanåt. (Skruven för uraskning orkar inte med sedan cirka 7 år så jag får göra ren lite oftare sedan dess. Motorn är bytt men det hjälpte inte.)
Sverker Scheutz
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 06 feb, 2021 18:47

Re: Mycket slagg

Inlägg av Sverker Scheutz »

Nu har jag fått besked av Scandbio att de fått fason på bulkvikten för sina pellets. Så nu ska det nog fungera bättre sägs det. Vi köper väl en ny leverans snart och ser hur det fungerar.
Skriv svar