Rysk pellets

Skriv svar
Jakobsson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 04 dec, 2020 13:04

Rysk pellets

Inlägg av Jakobsson »

Får man vara så fräck och lägga in ett reklaminlägg i forumet?

Jag kan leverera pellets direkt från Ryssland, Vitryssland och Ukraina.
Certifierade tillverkare enligt europastandard, SBP
Kan leverera i storsäck och påsar, 21 ton åt gången
Priserna blir lägre än vad man hittar i Sverige

Finns det någon storkonsument av pellets eller några som går ihop och köper 21ton, i så fall tveka inte att höra utav er till
tobjakobsson@gmail.com
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Rysk pellets

Inlägg av teufel »

Jag kanske är en gnällspik men hittills har jag inte varit imponerad av pellets från andra sidan Östersjön.

Har hört flera här i gruppen genom åren som har varit missnöjda med sin importerade pellets. (Har själv varit medlem här sedan runt 2008)

Själv var jag testpilot för en ny importör av pellets i Göteborg, som gav mig ca 100 kg att testelda med, för några år sedan.
Den hade följande nackdelar:
- Pelletsen luktade vidrigt
- Den föll sönder väldigt lätt
- Kraftig sintring i eldningskoppen
- Röken luktade bedrövligt. Till och med förbipasserande grannar undrade "Vad fan eldar du för skit?"

Vi avbröt och tog resterande påsar att strö i stallet med. Men vi fick skyffla ut det för det gav hästarna en allergisk reaktion med rinnande ögon och nos, samt problem med hovarna.

Verkar som att det billigare priset i huvudsak kommer sig av att man mal ner spillvirke från industrin, och inte använder virke direkt från skogen eller sågverk.

Så det gäller att du har koll på hela kedjan från skog till färdig pall, och en ansvarsförsäkring som kan träda in om man skulle få driftstörningar.

Själv väljer jag att avstå.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Rysk pellets

Inlägg av frallan »

Kan bara hålla med, i början av pellets karriären tog jag från andra sidan sjön och en dag slog det tvärstopp i brännaren. Plockade isär den och hittade en M8 bult ca 60 mm lång som fastnat i skruven.
Så jag håller mej till svensk och gynnar den industrin.
Skriv svar