Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Skriv svar
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Bomi »

Hej

Dags att klicka hem lite pellets. Kör Vida i dagsläget och så gjorde även förra ägaren i flera års tid.
Går riktigt bra i min Viking Bio. Inga driftstörningar under de 2 år jag bott i huset.

Men har konstaterat att jag sparar 720kr på att byta från Vida till Derome med den mängden jag tänkt beställa.

Någon som har en uppfattning om kvaliten just nu på de olika fabrikaten?
Vågar man?
Senast redigerad av Bomi den sön 31 jan, 2021 18:29, redigerad totalt 2 gång.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vida>>>Derome

Inlägg av teufel »

Jag upplever ingen som helst skillnad mellan olika svenska fabrikat.
Känns som att "träpellets" är en generisk produkt med likartade egenskaper.

Har t.o.m. eldat "stallpellets" när det var pelletsbrist härom året. Enligt inside information från Laxå är den enda skillnaden att stallpellets är lite lösare sammansatt för att lättare veckla ut sig i stall.

Sen om det är skillnad mellan gran- och björkpellets i egenskaper vet jag inte. Känns som att de flesta använder gran nuförtiden.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Vida>>>Derome

Inlägg av Brynäs »

Jag använder både Vida och Derome ingen skillnad har aldrig behövt ändra någonting så om det är priset som avgör så är valet enkelt.
Har kört med Derome förra året nu är det Vida igen har växlat mellan dessa beroende på prisutveckling och erbjudande.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Vida>>>Derome Uppdatering: Beställning gjord, vad bör jag göra nu?

Inlägg av Bomi »

Sådär nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt hem 3 pallar Deromepellets som borde komma i veckan!
Som sagt har kört Vida innan och det är en Viking Bio 20 jag har.

Bör jag göra några mätningar och justeringar och isåfall vilka?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vida>>>Derome Uppdatering: Beställning gjord, vad bör jag göra nu?

Inlägg av Stegatorparn »

Väg den pellets som brännaren matar fram i normal drift under 6 minuter med den gamla pelletsen.
När den nya leveransen börjar användas, gör du motsvarande mätning och ställer in matningen till samma vikt.
Rör inte fläkten!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Vida>>>Derome Uppdatering: Beställning gjord, vad bör jag göra nu?

Inlägg av Stego385 »

Jag kör med Fågelfors från Byggmax. Dom tar 42 kr / säck vid helpall ( 52 säckar). Bauhaus säljer samma lite billigare men dom har bara 40 säckar på sina pallar. Det gäller att se upp.
Jag har kört Vida men upplevde att det gick mer pellets. Samma inställningar på brännaren. Min startdos är drygt 2,5 dl pellets. Det är på gränsen men den startar på det.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Vida>>>Derome Uppdatering: Beställning gjord, vad bör jag göra nu?

Inlägg av Bomi »

Stegatorparn skrev: mån 11 jan, 2021 12:44 Väg den pellets som brännaren matar fram i normal drift under 6 minuter med den gamla pelletsen.
När den nya leveransen börjar användas, gör du motsvarande mätning och ställer in matningen till samma vikt.
Rör inte fläkten!
Sådär då är iaf startdosen kontrollerad 4 gånger och justerad till medelvärdet 81 gram. Låg lite i underkant på knappa 70 gram med pilen på ratten klockan 12 (fabriksinställning) Nu står pilen på klockan 15.

Ska kontrollera vikten efter 6 min under "drift" men kan man justera bränsle på lågeffektsläget på en Viking Bio 20?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vida>>>Derome Uppdatering: Beställning gjord, vad bör jag göra nu?

Inlägg av Stegatorparn »

Om du enbart kör lågeffekt, vilket dom flesta gör för att spara pellets, går det mycket väl att justera både pelletsmatning och fläkt.
Vid modulerande drift fungerar det inte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Bomi »

Så nu har jag äntligen fått tummen ur idag att både bära in de 3 nya pallarna Derome men även mäta upp matningen under 6 minuters drift.
Fick det till 215 gram.. Låter lite? Vill minnas att jag läst att det ska ligga på 320-450 ca? Om jag räknat rätt ligger avgiven effekt under dessa förhållanden på 9,3 kw ca.

Bör jag bara mata i Derome och inte röra inställningarna på nån vecka och sen mäta samt ev justera upp matning och justera luften?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Stegatorparn »

Tvivlar på att brännaren går stabilt och ekonomiskt vid 9,3 kW. Är nog risk för blanksot i tuberna.
Rekommenderar att du snarast ökar till 320 gram/6 min.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Bomi »

Kollar över detta snarast. Behöver jag titta över luften i samband med detta?
Vad är blanksot?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Stegatorparn »

Ändrar du pelletsmatningen, måste också fläkten justeras. Ökar matningen, behövs mer luft för optimal förbränning.
Ställ först in rätt matning och justera sedan fläkten när brännaren gått över från startfasen till normaldrift. Öka fläkten i små steg tills röken i rökkanalen blir osynlig när du lyser in i kanalen genom dragbegränsaren med en ficklampa. Går också att öppna en sotlucka om dragbegränsaren saknas eller sitter olämpligt.

Blanksot har högt tjärinnehåll pga ofullständig förbränning vid låg temperatur. Brukar sätta sig i tuberna och ser ut som man målat med svart färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Bomi »

Perfekt då har jag lite sysselsättning framöver!
Blanksot har jag dock inte noterat någon det ser fint ut i tuberna å det lossnar fint när jag drar dem med nya fina borsten :D

Tänkte dock passa på att montera en ny "ratt" på potentiometern för matning (denna saknas) Vrider ner den max och monterar den.
Finns det något bra utgångsläge på denna ratt sen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av Stegatorparn »

"kl 11" brukar vara en bra start.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vida>>>Derome Uppdatering 31/1 Driftmatning uppmätt!

Inlägg av teufel »

Har Derome-pelletsen funkat bra för er som har testat den ett tag?

Mitt ex har haft problem med att brännaren har stannat - drar inte fram pellets till brännarkoppen.
Den är lite längre än andra fabrikat, säger hon. Kör annars med Laxå, Bionorr eller Södra som funkar likvärdigt.

Har även haft problem med bakvärme och igensotning - om det har med pelletsen eller inte vet hon inte men när hon bytte pelletssort slutade problemen. Återförsäljaren hade sagt till henne att "Det är inte alla som vill ha Derome."

Tur i oturen så verkade det sluta med att byta slussvingar då de har blivit deformerade och igensotade. Hon trodde det skulle sluta med servicebesök.

Hon har en Ecotec Bioline 20, precis som jag.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar