Pelletsmjöl -Scandbio

Skriv svar
millhouse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 18:25

Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av millhouse »

Hej.
Jag har använt Scandbio 8 mm pellets i minst 2 år. Under sommaren köpte jag en pall med 52 säckar.
Jag har ett veckoförråd och märket att det blev massa mjöl i botten av förrådet. När jag sedan tittar närmare på säckarna så får jag upp mellan 100 -150 gram pelletmjöl per säck. På en pall blir det minst 3 kilo.
Detta har jag inte upplevt tidigare. Jag har varit i kontakt med Scandbio. Jag skulle få nya säckar. Men ack samma mängder med pelletsmjöl. Jag kontaktade de igen och talade om att mängden pelletsmjöl per säck var lika om inte värre. För om jag tömmer säckarna direkt i veckoförrådet ,då blir det stopp i skruven helt klart. Detta mjöl är så fint att det inte följer med.
Jo, jag fick efter fyra veckor ett mail om att de säckar som jag kört tillbaka till säljaren skulle hämtas av Scandbio för analys. Då har jag redan skickat bild på pelletsmjölet. Under tiden dom undersöker frågan så skickar dom två biobiljetter. Inte dumt va! :)
Så nu är min fråga är det någon som har samma problem ?
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av FredrikK »

Vi beställde 6 pall i augusti och jag har inte reagerat över att det skulle vara mer mjöl/damm än vanligt. Kan för skojs skull kolla hur mycket det blir av en säck nästa gång jag fyller på.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av nyman »

Är väl bara att skaka ur säcken gradvis i förrådet och slå den sista bottensatsen med mjöl i en hink för vidare sållning. Det är sådana här klagomål som skapar dyr pellets och medför att pelletsleverantörerna drar sig för att köra ut till privatpersoner. Sälja till värmeverk är mer lönsamt. Nu skyller man för andra vintern i rad på "pelletsbrist" och höjer priset per påse till 46 kronor för att dra ned på försäljningen till privatkunder.

Har kört mitt 350 liters plåtförråd av märket KMP i 6 år utan rengöring och har jämn matning.
Tvivlar på att det blir "stopp i skruven helt klart" för lite spån. Är det brännaren som inte tål lite spån så byter man till en modernare brännare. Är det skruvens pelletsintag som inte stämmer efter standard så fixar man det.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av micke_932 »

MAFA's miniförråd är eländigt, har en granne som använder det, det samlas spån i botten på konen längst ner som gör att skruven inte får upp några pellets, några 6mm hål längst ner i konen och en uppsamlare under brukar dock lösa det problemet.

För egen del måste jag säga att jag aldrig har några problem heller, det är drivor med spån i botten på mitt förråd men det bryr sig varken skruv eller brännare om.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av ACP »

millhouse skrev:Hej.
Jag har använt Scandbio 8 mm pellets i minst 2 år. Under sommaren köpte jag en pall med 52 säckar.
......
Scandbio tillverkas ju på 7-8 olika ställen i landet, så är väl förmodligen störst chans att dom i ditt område har råkat ut för samma problem. Knappast har alla Scandbios fabriker samma problem.

Detta problem kan uppstå om man säckar pelletsen för snabbt efter anläggningen startats upp.
För att en pellet ska binda bra, så kräver det att matriserna i pressen är riktigt varma (vilket dom inte är vid uppstart). Jag vet iaf ett par fabriker som inte använder pelletsen som pressas första timmen efter uppstart, för den binder helt enkelt inte tillräckligt bra. Spånet kräver värme för att ligninget ska frigöras ur råvaran.


Sen är jag villig att hålla med till viss del den som sa att man inte ska gnälla för mycket på producenterna, för då kommer dom visa mindre vilja att jobba med privatmarknaden. Absolut om saker är helt galet, men vissa klagomål man får höra är bara för mycket.
millhouse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 18:25

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av millhouse »

Hej alla som svarat.
ACP är inne på det som jag tror och även fått bekräftat av folk inom pelletstillverkning.
Hoppas ni läst det jag skrivit att jag under mer än 2 år inte haft problem med detta.
Jag har ett veckoförråd därför att jag även kan elda med ved och pannrummet då bara har
plats för detta förråd.
Jag har en helt ny skruv. Jag vet att en viss mängd pelletsmjöl finns alltid. Men nu talar vi om
3 kg och mer på en pall. Och detta är det som jag får ut ur säckarna. Ja, kanske är en klagande person
och jag kommer säkert att påverka att det blir prishöjningar ?
Trevligt att små många inte har detta problemet. Tyvärr är det som så att det för min del inte finns flera
leverantörer av pellets inom rimligt avstånd där jag bor.
Så tack alla ni som givit era åsikter om detta tydligen ickeproblem och därmed kan vi avsluta för min del.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av nyman »

Men om du vet att det finns mycket spån i säcken varför skakar du inte på säcken när du gradvis häller ned pellets i förrådet så stannar ju nästan all spån kvar på slutet och kan slås ned i ett kärl för sållning.
Tänk på en sydamerikansk sambaorkester, där står gubbarna och ruskar på sandrör hela låten och de saggar inte ihop i armarna.
Kör inte Härjeån ut i ditt område?
https://www.pelletsportalen.se
Scandbio är ju en sammanslagning av Lantmännen och Neuova. Neuova var kända för sin smulpellets och lantmännen är väl centerpartister så kan du hitta någon annan leverantör så blir det bättre.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av ACP »

nyman skrev:...lantmännen är väl centerpartister så kan du hitta någon annan leverantör så blir det bättre.
Dagens bästa kommentar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
millhouse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 18:25

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av millhouse »

Hej alla.
Så har det blivit politik av min fråga! Det är otroligt vad ett "frö" på detta forum kan ställa till det.
För att nu inte tala om att jag även medverkar till prishöjningar. Ni förstår ju nu hur dåligt jag sover
om nätterna.
Nå,väl skämt å sido. Förslaget att :
"Men om du vet att det finns mycket spån i säcken varför skakar du inte på säcken när du gradvis häller ned pellets i förrådet så stannar ju nästan all spån kvar på slutet och kan slås ned i ett kärl för sållning."
Tyvärr är förrådet 1.70 högt och att : "likt en sydamerikansk sambaorkester, där står gubbarna och ruskar på sandrör hela låten och de saggar inte ihop i armarna." Det känns som att dom inte gör det på en höjd av 1.70 cm. Sedan finns det en annan sida att säckarna är tät packade så att inte det åker ned som en direkt följd av den "sydamerikanska" metoden. Jag kan naturligtvis använda denna metod i tex en slaktback men då är det ytterligare ett arbetsmoment och ingen idé med förrådet.

Så till alla som läser detta, nu tycker jag av vi avslutar. Jag har fått en förklaring:
Leverantören har:
- inte låtit pelletsen " torka" de som är normalt 4 veckor.
- kan ha förvarats fel efter produktion.
- råvaran har fel.

Hälsningar från ett
frö :)
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av FredrikK »

Kanske är irrelevant nu, men idag var det dags att fylla på och jag tog mig tid att sålla ett par säckar för att kolla hur mycket spån och damm det var. I snitt blev det cirka 30 gram per säck.

Scandbio pellets från deras fabrik i Norberg.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Pelletsmjöl -Scandbio

Inlägg av Turbo-Fredde »

Har kört Sacandbio/Neova i minst 7år men nu blir dte byte.
Köpte totalt 10 pallar förra året och 9 av de pallarna var massor av spån/mjöl.
Köper alltid min 6 pallar per gång och har hjälp o bära in på grund av rygg problem.
Så såg inte själv mängden spån i säckarna innan jag börja använda dom, då kolla jag på byte v säckarna. men kostnaden för mig o ta ut dom igne och in med nya gjorde att jag sket i det.
Brukar total tömma förådet ca vart 3 eller 4 år och gör över med 9pallar/år men nu har jag fått köra tomt och tömma förådet med ca 4pallars mellan rum.
SÅ i dag beställdes 7pallar Laxå i stället som jag bara har haft bra pellets i från.

Eldat pellets sen 2006 så över 100pallar pellets och aldrig sätt denna skiten så extremt innan.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Skriv svar