Problem med Scandbio pellets

zirro1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 apr, 2017 18:44

Problem med Scandbio pellets

Inlägg av zirro1 »

Någon annan som i år haft problem med Scandbios pellets? Sandbio är en hopslagning av Neova och Agrol. Vi har provat Agrol med det var en skitpellets, hittade Neova och har använt det dom senaste åren och det har funkat bra. I år blev det Scandbio - värre än Agrol. Igår började tom rök komma ur pelletsförrådet (baksug). Stängde av och (som tur var) kollade vi skorstenen....full av aska OCH det var bara 3 månader sen vi hade skorstensfejaren här! Vi har märkt att pelletsen är oerhört porös, faller isär bara man tar i den. Absolut inte så som Neova var! Har sen vi upptäckte detta varit extra noga med rengöring av kaminen, minst en gång i veckan.

Nu har vi plockat isär kaminen och märkt att massa delar måste ersättas pga dålig pellets. Har en EcoTec.

Har påtalat detta för företaget men får ingen respons!

Någon annan som märkt detta?

//Pia
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av IR655 »

Hej Pia!

Vi har fått samma problem som ni förutom rök i pelletsförrådet dock!

Bioheat.se som jag beställde av gick över till Scandbio i höstas.

Pelletsen är porös, faller isär bara man klämmer lätt på dom och det resulterade i att 6 ton bulk blev mest pulver!

Jag kommer INTE beställa från Bioheat.se om dom fortsätter ta in dessa pellets.

Vi försökte beställa pellets från ett företag som heter "Bra pellets", men dessa clowner sköt upp på leverans 2 gånger utanför högsäsong så jag avbokade beställningen från dom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
zirro1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 apr, 2017 18:44

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av zirro1 »

Intressant! Då är vi alltså inte ensamma om detta problem. Måste det ju finnas flera som upplevt detta. Vår kamin har tagit väldigt stor skada - massa saker som nu måste bytas ut.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av IR655 »

Vem har ni gjort eran beställning från? Jag skulle kontakta återförsäljaren i första hand. Man har rätt till att reklamera dålig pellets. Kolla över avtalet när beställningen gjordes så kan du läsa mer där :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
zirro1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 apr, 2017 18:44

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av zirro1 »

Vi har pratat med dom men vad kan dom göra förutom att framföra vår reklamation, vilket dom ska göra. Tar även tillbaka påsarna vi har kvar. Vi ska sända iväg en reklamation direkt till företagsledningen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Problemet med Scandbio är ju att de har så många produktionsanläggningar, och att kvalitén tyvärr skiljer sig mellan dem.

En reklamation på era problem ska du alltid göra till den du köpt ifrån. De är de som är din avtalspart.
Sedan får de i sin tur reklamera vidare. Men de kan aldrig hänvisa vidare till någon annan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
tomas@falkman.org
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 20 dec, 2018 14:25

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av tomas@falkman.org »

Hej

Har precis reklamerat 6 pall som jag fick i maj 2018, fick 5 nya då den ena pallen var öppnad och det verkar vara samma skrot i dessa, en massa spån och porösa pellets. Har kört Laxå en pall nu och den har funkat kanon, jag ska fösöka varva med varanan Laxå och varannan ScandBio då jag har fem pallar Laxå, vi får se om det funkar. Jag bor utanför Kristinehamn angående vilken produktionsanläggnng det är, har tidigare använt ScandBio utan problem men det verkar ha blivit usel kvalitet sista åren
God Jul och gott nytt år på er!
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av FredrikK »

Kvalitén verkar variera väldigt mycket :? Vi fick hem 6 pall kanonfin pellets från Scandbio i Norberg i mitten av augusti.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Icecap »

Jag har många gångar berättat att minst för varje leverans ska man ifa. kolla att förbränningen är OK. Rent faktisk bör man göra det för varje pall man öppnar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Eddy »

Hej!
Fick en dålig leverans från scandbio . Enorma mängder spån.
De var och tittade på leveransen men menade att då de ansåg att mängden spån var under 10% så var problemet mitt att lösa.

Hur de nu kunde konstatera att det var just under 10% förstår jag inte.

Fallslang matarrör och mellanförråd från förrådet var helt ignensatt ett flertal ggr på grund av just stora mängder spån.

Ingen trevlig resa..

// Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av CPMS »

10% ?
Menar dom på fullt allvar att dom bedömer leveransen som helt OK om den består av 9,9% spån?
Det var det djävligaste jag hört. Bojkotta skiten.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Roli »

Vad står det i deras "leveransavtal"? Hänvisar de inte sin pellets till någon standard. Har för mig att gränsen för "tillåten" viktsprocent för spån är/var kring 4%. Är inte riktigt uppdaterad eftersom jag numera kör säckad pellets och låter bulk vara. Dels pga av spån men även på att min anläggning behöver repareras sedan ett antal år och den "tummen" har jag inte lyckats dra ut än........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Weyland »

Hade stora problem med Dalvik Kvarns leverans av 8mm bulk som ska vara Scandbio, flera liter grus från 3 tons eldning. Skulle få rabatt på nästa försändelse, men det blir ingen mer bokning från dem. 15% rabatt hjälper inte när man har trasig matarskruv på grund av dålig pellets.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Snapphane »

Fick i höstas Scandbio bulk till bägge fastigheterna.
Inte sett like till halt finfraktion sen jag började med bulk.
I A3 har jag haft den värsta koksningen på 17 år. Koppen sätts igen så att endast en öppning på ca 7-8 cm finns efter en vecka.
Cm-tjocka kakor med koks.
I A3 med eltändning/PLC nästan lika illa.

Flera driftstopp inklusive stopp i externskruv vars stora motor ej orkade!

Lagt massor med tid på resor, sotning, knacka koks, byta motor till skruv samt justera brännarna.

Vågar utan vidare påstå att dessa leveranser är det sämsta skit jag hanterat.
När Stora Enso levererade bulk med mycket finfraktion drog de omedelbart av 50% på priset då jag klagade. De kände till stt en batch var dålig. Scandbios halt finfraktion är mycket värre!
Tyvärr är jag beroende av Scandbio.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av ACP »

Weyland skrev: fre 25 jan, 2019 17:01 Hade stora problem med Dalvik Kvarns leverans av 8mm bulk som ska vara Scandbio, flera liter grus från 3 tons eldning. Skulle få rabatt på nästa försändelse, men det blir ingen mer bokning från dem. 15% rabatt hjälper inte när man har trasig matarskruv på grund av dålig pellets.
Det är fler än Scandbio som har haft stora brister med kvaliteten i år. Vettetusan om en del blandat i nån skräpig grot eller nåt skit för att spä ut spånhögen(ren spekulation från min sida, och saknar en del kunskap inom detta område). Hört att folk periodvis klagat på olika fabrikat från höger och vänster i år (mer än tidigare).
Skriv svar