Stora Enso pellets

Skriv svar
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Mcpehrson »

Jag kan testa att sänka matningen först och se om det går problemfritt, men alternativet är ju då att justera luftflödet som du skriver. Men hur menar du mäta matning under drift? Att sätta sladden till skruven i ett eluttag i 6min och se vad det är för mängd?

Jag läste i en annan tråd som jag startade när jag hade problem, då hade du hjälpt mig även där Haseld, och där var inställningarna helt åt skogen när jag tog över kåken men fick ordning på det med fabriksinställningarna. Såg nu att jag skrivit att jag ev skulle sänka matningen ett hack, så om jag nu ligger i lite för mycket matning så blir kanske 2,8sek bra sett till 6mm. Eldar aldrig mot acc.tanken så är kanske onödigt hög effekt nu.

Jag får testa iaf och se, förhoppningsvis funkar SE 6mm annars lär jag ha en trist vinter framför mig och då lär det bli försäljning på både pellets, brännare och panna :wink:
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av nyman »

Inte ska du väl sänka matningen om du redan har bra förbränning. Matningen ger ändringar i stora steg.
Det är fläktspjället du ska ändra på om pelletsen matar olika mycket.
Fläktspjället ska i så fall ändras i mycket små steg, delar av en millimeter.
Först mäter du upp om och hur mycket matningen ändrar sig vid pelletsbytet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

Mcpehrson skrev:...... Men hur menar du mäta matning under drift? ......
Så här har”Stegatorparn” beskrivit det tidigare, (finns i många trådar):

Samla upp den pellets som brännaren matar fram i normal drift efter uppstarten under exakt 6 minuter och väg den på en hushållsvåg.
Man kan antingen kallköra brännaren genom att ta ut och belysa flamvakten med en lampa eller handmata brännaren från en separat hink med pellets.

Den uppsamlade pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 (60 min) x 0,9 (verkningsgrad) = avgiven effekt.
14 - 15 kW motsvarar 320 - 345 gram pellets.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

nyman skrev:Inte ska du väl sänka matningen om du redan har bra förbränning.
Det är klart att han ska sänka matningen, OM HAN ELDAR MED FÖR HÖG effekt.
Att elda med för hög effekt är ju som att köra bil med fullgas och reglera hastigheten med kopplingen :lol: :lol:

Det passar ju dessutom bra, när man ändå måste justera in förbränningen på nytt.
Det är ett mindre hus, som är 10 år senare byggd och därmed säkerligen bättre isolerad än mitt,
jag eldade sällan högre än ca 13 kWh, bara när det blev riktigt kallt, kunde jag höja något.

Det är bara nackdelar med att elda med högre effekt än nödvändigt, det blir kortare eldningstider
och därmed fler starter per dygn, rökgastemperaturen blir högre, det går mera värme ut
genom skorsten till kråkorna.
Onödigt många starter förkortar också livslängden på glödspiralen, den drar mera ström, (ca 1000 W på Iwabo)
Som exempel i början med Iwabon eldade jag med panntermostaten från oljebrännare,
start- stopp ca 74º C – 80º C, det blev ca 35 starter per dygn, efter montering TK1A med
start- stopp 65º C – 80º C, blev det bara ca 13 starter per dygn !

Justering av luften kommer man nog inte ifrån ändå, finns ju en del äldre trådar beträffande 6 mm
pellets och den övervägande uppfattningen verkar vara, att 6 mm pellets behöver mer luft,
det är dock skillnad på olika brännare o. roster m. m.

viewtopic.php?f=21&t=16618
viewtopic.php?f=21&t=4762
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av micke_932 »

Det är klart att han ska sänka matningen, OM HAN ELDAR MED FÖR HÖG effekt.
Det beror ju på vad man menar med "FÖR HÖG EFFEKT", varje brännare är byggd för att fungera optimalt vid ett rätt smalt effektområde (oftast alldeles för högt) och en panna fungerar också bara inom ett visst effektområde så om man har bra förbränning så är det ju inte alls säkert att man kan minska effekten utan att försämra förbränningen avsevärt, det är inte "bara" att sänka effekten, det är rätt många saker att ta i beaktande och då säga att "det är klart du ska sänka effekten" är kanske lite väl mycket önsketänkande och förenklande av verkligheten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av nyman »

Först måste man mäta upp hur mycket skruven matar under 6 minuter under det att man matar brännaren för hand. Då kan man räkna ut effekten, finns många trådar bara att söka.
Att bara tycka till tvärsäkert när man inte vet någonting blir ju ingenting.
Själv fick jag öka matningen från 3,2 sekunder till 4,4 sekunder med 15 sekunders paustid vid övergång till 6mm. Skruven är lika som nyare iwaboskruvar med rund koreamotor.
2,8 sekunder matning tycker jag låter lite,
Med skruven inkopplad i ett vägguttag matar skruven med 6mm 168 g/min här, din kanske matar mera.

För Alpha Combi rekommenderas 25 kW för oljebrännare. Ungefär 60% av den effekten är då maxeffekten för en pelletsbrännare. Jag skulle välja en matning som motsvarar 12-14 kW effekt och sedan justera in fläktspjället efter detta. Börja med 3/4 av fläktöppningen täckt och justera sedan. Att ha för stor fläktöppning är ett formidabelt slöserimed pellets eftersom då onödig luft kommer in i brännaren och kyler elden.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

nyman skrev:..... Jag skulle välja en matning som motsvarar 12-14 kW effekt och.......
Jag skrev att jag eldade för det mesta med ca 13 kW, alltså mitt i mellan som du rekommenderade.
Där är vi tydligen ganska överens.
Jag hade dock lägre skruvvinkel, ca 38-39° och det matar väl mer med lägre skruvvinkel.
Orsaken till det var att det fanns inte plats i pannrummet för veckoförrådet, skruven måste gå
genom väggen till angränsande förråd.
Skulle jag haft samma vinkel som du, 45° , skulle jag behöva köpt en längre skruv.

För inte så länge sedan var det någon som skrev och ställde en fråga här på forumet om det var dåligt
att han eldade med långt över 20 kW. (ändrade sen till under 20 kW) Det var med tanke på det,
som jag skrev att han skulle sänka effekten OM han eldade med för HÖG.

Men hur som helst, måste han ju mäta och beräkna effekten först, innan man kan avgöra åt
vilket håll man ska justera.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av xJom »

Var det någon som fick svar på ang det felaktiga påståendet "För dig som kund finns det bara fördelar med att köra med 6 mm pellets."

En stor nackdel är att 6 mm-pellets kan åka upp och blockera ett luftrör i BeQuem-brännaren, vilket har hänt med en dyr brännarreparation till följd.

Jag vill pröva om deras information är vilseledande, och åtminstone försöka få reparationskostnaden betald. Riktigt dåligt nyhetsbrev detta: https://pellets.storaenso.com/Info/News ... ?newsid=64
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

Jag var väl en bland de första, som mailade till StoraEnso i denna tråd.

viewtopic.php?f=21&t=18056&start=45#p164518

och jag har då INTE fått något svar! Men jag bryr mig inte längre eftersom jag har sluta
med pelletseldningen. Har nu också avregistrerat mej från deras utskick.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Mcpehrson »

Testade idag (efter att det kalla dygnet gjort att brännaren gått kontinuerligt utan att orka hålle uppe tempen på pannan) att mäta effekten. Anade att den var för låg iom detta och fick fram 161gr pellets efter 6min så det ger knappt 7 kW, så här får jag nog höja matningen lite och justera på nytt. Ökar matningen med lägre vinkel på matarskruven?

Obs att detta nu mer beror på min egna bristfälliga justering än stora ensos pellets. Pelletsen i sig är säkert bra men håller med en tidigare kommentar om betydligt mer damm i pannrummet. Sen är hålen på plåten ovanför tändelementet lite för stora så har mer pellets under rostret än tidigare med 8mm. Rinner dock lite lättare i behållaren, får inte samma ”krater” som tidigare men det är klen tröst.

Så bara brännaren är rätt justerad så kan man nog köra på 6mm känns det som, men har man en perfekt justerad brännare med 8mm hade jag nog låtit bli SE 6mm. Min var nog inte optimalt justerad med 8mm så för min del spelade det ingen roll.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

Mcpehrson skrev:...... Ökar matningen med lägre vinkel på matarskruven?.....
Ja, matningen ökar och blir också betydligt jämnare med en lägre skruvvinkel.
Se bara till att du inte får för kort fallslang och har en förskjutning i sidled mellan skruvutlopp och
brännaren. Så att du inte får försämrad bakbrandsskydd.
Jag höjde veckoförrådet, så inte skruvutloppet skulle komma lägre.
Men jag håller också med Icecap och nyman beträffande skruv utan kärna. Se:

viewtopic.php?f=21&t=16618&start=15#p165345

Hade redan skaffat ett tunt rör, för att bygga om skruven, men det blev inget av,
eftersom jag bytte till bergvärme.

Hålen i tändhällen ska täckas av glödspiralen. På Iwabon, som har samma konstruktion som
Nibe PB 10, fick jag justera glödspiralen ibland, det verkar som om den förflyttar sig på grund av värmeutvecklingen.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

Stora Enso i chock eller är dom inte nyktra?

Fick idag ”Nyhetsbrev från Stora Enso april 2017” ?? :?: :? ??
(trots att jag avreg. mej från deras nyhetsbrev i fjol.)
Vidare skriver dom: ”
Det är med glädje vi nu kan informera er om kraftigt sänkta pelletspriser då vi går in mot
vår och sommarsäsongen. Samtidigt har vi återigen 5 arbetsdagars leveranstid.”

Gick in på hemsidan för att se priserna, (vi har ju fått nytt postnummer för en och en halv månad sen)
först svarar hemsidan ”Tyvärr, vi kan inte leverera till dig.” :(
Provade då med det gamla postnummer och då gick det bra. :)
Några kraftigt sänkta priser kunde jag dock inte hitta, jämfört med utskriften jag har kvar
från Augusti 2016 så har priset för t.ex köp vid 4 pall stigit med 106,- Kr/Pall eller + 127,- Kr/ton. :thumbdown:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av rod02 »

Mitt tips till SE är 8mm. Så kanske kunderna kommer tillbaka. Och fler postnummer blir aktuella.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av FRS05 »

De har sänkt priserna rejält nu. Fast det var mot de tillfälliga priserna de hade nu under de här månaderna det har varit stor brist. Nu är priserna ungefär som det var innan. Blir nog SE pellets för mig i sommar igen :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av d_anders »

Det är fortfarande klart dyrare än vad jag betalade i vintras.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar