Stora Enso pellets

Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av danei »

De flesta säljare har haft ett högre pris för 6mm. Min brännare gick nog bättre på 6mm, men jag köpte nog bara 6m en gång när 8mm var slut. Men det var på grund av priset. Annars skulle jag kört 6mm. Men min brännare brännare var inte en av de vanligaste. Värmeverken lär inte heller bry sig om diametern.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

nyman skrev:Frågade truckkillen om det gick åt någon 6mm. Han sade att det var sällan någon köpte 6mm.
Förvånar mig inte med den prispolitik Bauhaus och Byggmax bedriver.
Just nu har Bauhaus samma pris på 6 och 8 mm, (20 års jubileum)
På Byggmax skiljer det så mycket som 8,- Kr på vissa ställen! 5,- Kr på andra,
som också är förmycket och inget bättre pris för helpall heller.

Klart man inte köper 6 mm där, när det hos återförsäljarna alltid är samma pris för både 6 och 8 mm.

Och jag vill ha min pellets hem på hösten, så man slipper krångla med det i snöyra och när
det är svinkallt! Köper jag av en lokal återförsäljare, får jag det inställd i garaget.
Han tycker att han säljer ganska lika av 6 och 8 mm.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av mt4base »

SE mailade ändringen från 8 till 6 så jag ställde lite frågor och de svarade bland annat att det inte blir någon prisskillnad mellan 8 och 6. Antar att det är bra. De påpekade även när jag framförde min skepsis till deras generella förslag att brännarens matning endast behövde minskas med "ca 10%". När jag ändå ifrågasatte, erbjöd de att en säljare/tekniker kunde komma till mig och mäta med rökgasinstrument vilket säkert även det är väldigt bra men ger än fler frågor. Då behöver ju denna person som gör mätningen, kunna min brännare för att ge rätt justering? Jag släpper ju inte in en person som INTE kan brännarprogrammet i mitt pannrum och som ev kan förstöra en i övrigt vettig (nu äntligen fungerande) inställning. Börja om från början orkar jag inte, det går bort. Årens justeringar har varit många och det själsliga engagemanget :cry: i alla dessa turen tar jag helst inte en vända till.

Är intresserad av den samlade expertisens åsikt.
Är det så enkelt att de man endast kan minska 10% matning med bränslebyte i en sådan brännare jag har?

Jag har köpt 8mm pellets via SE i rätt många år. Har varit nöjd med punktligheten på leveranserna och fram tills förra året, mycket nöjd med kvaliteten på pelletsen. Något hände dock med den batchen jag fick i somras och eldar nu. Dammar och är mjuk? Inte direkt roligt att hantera den. Askar gör den ganska duktigt mot tidigare år med. Det gjorde mig för första gången tveksam till kvaliteten.

Det senaste har väl inte SE varit billigast (inte dyrast heller) men jag kunde nog tänkt mig fortsätta med 8mm ändå. Priset påverkar men skiljer det lite, behåller jag gärna ett leveranskoncept som funkar.

Ska man ta sig i kragen och prova 6mm med allt vad det KAN medföra eller bara släppa SE och undersöka andra 8mm leverantörer eller kommer hela pelletsmarknaden vrida nu så man ändå förr eller senare måste göra ändringen?

Tacksam för åsikter i ärendet, synnerligen från olycksbröder med liknande brännare.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av lange02 »

Hur en brännare reagerar på olika pelletsstorlekar beror på skruv- och brännarkonstruktionerna.
Jnfire har spannmålsskruv med kärna, andra har kärnlös skruv, Ecotec och Bequem har intern skruv, en del har 30 grader en del 45 grader i lutning på skruven.
Vill Stora Enso exportera pellets och därför sitter i knäet på pelletskamintillverkarna så låt dem exportera till kontinenten där pelletskaminer används.
Andra producenter av pellets är nog bara glada att bli av med en konkurrent så inte kommer marknaden att vrida mot 6 mm. Hela projektet med EU havererar också nu i snabb takt så några nya "direktiv" om raka bananer och 6 mm pellets kommer vi aldrig att se.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Taxen »

Nu har jag kört min första leverans av 6 mm i bulk sen i måndags och det rullar på fint i min gamla brännare.
Beställde den 6:e på kvällen och fick inte lev.förrän den 13/e,så det tog lång tid innan leverans.Fick använda mina reservsäckar då jag bara hade ca 100kg bulk kvar.Kan vara för att jag bara kan ta emot med dragbil och beställningar var dåligt just nu.Bilen kom från Ala sågverk i Ljusne.Lång resa för en bil då det bara var jag och en kund (6 ton)och jag (4 ton) som skulle få leverans.
Jag tömde all 8mm som var kvar från veckoförrådet innan jag öppnade spjället från uteförrådet för att få en rättvis justering av brännaren med den nya.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av teufel »

Kör 6mm och 8mm om vart annat, då vi föredrar 6mm som strö i stallet, och ibland lånar vi säckar av varandra om vi inte har haft tid att köpa hem.

Har aldrig haft några problem med att blanda in 6 mm.
Har en undermatad brännare om det kan ha något med det att göra.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av mt4base »

teufel:
Gör du nån ändring i matningen när du byter mellan bränsletyperna? Märker du ingen skillnad i form av fetare aska, oförbränd pellets osv? Även undermatade brännare behöver väl ha rätt luft/bränsleblandning?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

mt4base skrev: ..... eller kommer hela pelletsmarknaden vrida nu så man ändå förr eller senare måste göra ändringen?
Citera bara en, men gäller devis även de efterföljande inläggen.
Så här hade jag redan skrivit i mitt utkast, men skickade det inte då, eftersom jag inte ville sticka ut hakan för långt, men det är tydligen fler som tänker lika:

* Men det ska bli intressant och se, OM det blir ett ”Intruduktionspris” till hösten, och dom lägger sig under
* 8 mm priset. Då beror det på uthålligheten och hur dom andra stora tillverkarna reagerar.
* Åt vilket håll går fortsättningen då??

(detta som svar till ett tidigare inlägg, ang. 8 mm pellets för 32,95 Kr säcken)

Pellets är en både kontinental och global produkt. De stora skogsbolagen har intressen i många länder
och det blir nog ingen skillnad på det, oavsett hur det blir med EU till slut.
Läste också för ett tag sen att det hade varit dödsolyckor i lastutrymmen på fartygen,
på grund av för dålig ventilation. Så pellets fraktas tydligen mellan kontinenterna och
i Trumplandet eldas den övervägande delen i pelletskaminer.
Nu tror jag inte heller att 8 mm kommer att försvinna tvärt, men i takt med att övriga tillverkare också måste förnya/renovera sina anläggningar, och som ”teufel” skriver beträffande stallpellets, då kan ju allt produceras i samma pressar, då kan det mycket väl hända att 8 mm försvinner mer och mer.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av mt4base »

Jag har läst här och blir väl inte klokare. Talade dock med en installatör som har koll på Ecotec brännaren och frågade honom, i princip samma som här, "är det så enkelt att bara backa matningen och sen köra 6mm pellets". Han tyckte inte det. Han sa att det aldrig är så enkelt och att det krävs injustering. Nu handlar det inte om att han vill tjäna pengar för han är inte pigg på att åka ut till mig. Han tycker jag bor i världens ände. Frågan är om man ska våga låta SE:s personal som fått utbildning på rökgasanalys göra en justering. Oddsen för att de ska kunna alla inställningar på just min brännare ser jag som ganska osannolik men där har jag kanske tvärfel? Den installatören jag anlitat har visat sig kunnig och ha tålamod kopplat till ett trevligt sätt som jag uppskattar mycket. Dock är det ju det där med avståndet.

Frågan är, jag har bara använt SE pellets i brännaren under många år nu och vet egentligen inte alls vad jag har att vänta även om jag skaffar annat märke 8mm. Min tanke är väl att skillnaden inte blir märkbar eller åker jag ÄNDÅ på en rökgasmätning? Det talas friskt om att det behövs en mätning varje gång man får nytt bränsle. En del kör det stenhårt, andra fnyseråt det. Vilket spår ska man tro där?

Kan väl avsluta inlägget med ytterligare en fråga. Om man nu lämnar SE bakom sig och fortsätter på 8mm, var beställer man det norr om Gbg? Tips mottages. Förr köpte jag Nuova nånting, det heter nått annat nu tror jag. Funkar det som ersättning för SE eller har ni bättre tips?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av rod02 »

Jag råkade välja en stad med nära till bauhouse, och vips blev det 32.95...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av FRS05 »

wepe skrev:Fick ett mail Från Stora Enso

Där det står citat:

Vilken storlek på pellets du kan beställa är än så länge beroende av ditt postnummer. Från och med vecka 14 räknar vi med att endast leverera 6 mm pellets i hela Sverige.
Kan fortfarande bara beställa 8mm pellets på pall till mig. Men bulkpellets går endast att beställa i form av 6mm pellets. Så det är väl bara en tidsfråga innan de sålt ut all 8mm pellets på pall och som de går över till 6mm där med.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Stegatorparn »

mt4base skrev:Frågan är, jag har bara använt SE pellets i brännaren under många år nu och vet egentligen inte alls vad jag har att vänta....?
När man får en ny pelletsleverans bör man kontrollera förbränningen, att förhållandet mellan pellets och luft blir detsamma som tidigare. Allt går ut på att justera matningen så att samma mängd (kg/tidsenhet) matas fram som tidigare. Sedan om man mäter och väger själv eller anlitar någon med rökgasinstrument är egalt, liksom 6 eller 8 mm pellets om brännaren och matningssystemet klarar bägge typerna.
Är brännaren rätt inställd från början, är det ett typiskt "gör det själv" jobb.

Finns flera fabrikanter som levererar 8 mm pellets till Alingsås. Laxå Pellets, Scandbio och Derome är några jag kommer på i hastigheten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Haseld »

rod02 skrev:Jag råkade välja en stad med nära till bauhouse, och vips blev det 32.95...
Vart finns "bauhouse" :?: Är det något som Merkel och Trump har skapat vid sista mötet ? :lol:
Annars är det det här som gäller: https://www.bauhaus.se/catalogsearch/re ... &q=pellets
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av rod02 »

Här gäller 39.95/st (2,50/kg). För Buyhouse :-) saknas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av Roli »

Det är inte längre 32:95 som gäller när Bauhaus ligger nära, utan 36:95. Precis det som Haseld länkar till.

Rod02:

Var hittar du pellets för 32:95 per säck?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar